Thursday, November 19, 2020

Armenia bakar balai polis Aghdam, Turki Berangkat ke Azerbaijan, Rusia?

 


1. Tentera Armenia Membakar Balai Polis, Bangunan dan Tempat Kawalan di Aghdam

Tentera Armenia yang terus menarik diri dari wilayah Aghdam, yang dikawal oleh Azerbaijan, membakar balai polis, bangunan dan tempat kawalan yang mereka gunakan.

Dalam rakaman gambar mundurnya pasukan Armenia, terlihat bahawa asap meninggi dari kedudukan tentera Armenia.

Orang Armenia membakar balai polis, bangunan dan pusat pemeriksaan semasa meninggalkan Aghdam, di mana tidak ada penduduk awam.

Sesuai dengan kesepakatan antara Azerbaijan dan Armenia mengenai krisis Nagorno-Karabakh, tentera Armenia diharapkan akan mengosongkan Aghdam sehingga 20 November.


2. Tentera Turki Berangkat ke Azerbaijan

Permit Presiden untuk penghantaran pasukan tentera ke Azerbaijan, telah diterima pada Majlis Umum Perhimpunan Agung Kebangsaan Turki (Parlimen).

Ketua Parlimen Turki Mustafa Şentop membuat kenyataan menerusi Twitter,

"Permit Presiden untuk menghantar pasukan tentera ke Republik Azerbaijan, yang diberikan sesuai dengan Perkara 92 Perlembagaan, diterima oleh Majelis Nasional Turki. Semoga berjaya." Katanya.

3. Presiden Rusia: ''Kami Bekerjasama dalam Interaksi dengan Turki''

Presiden Rusia Vladimir Putin menyatakan bahawa penolakan Armenia terhadap perjanjian Nagorno-Karabakh akan menjadi "bunuh diri".

Dalam satu kenyataan kepada televisyen pemerintah "Rossiya", Putin menyatakan bahawa, berkat perjanjian yang dicapai antara Azerbaijan dan Armenia di Nagorno-Karabakh, pertumpahan darah dihentikan.

Vladimir Putin mengingatkan bahawa Nagorno-Karabakh tidak diakui oleh sesiapa pun, termasuk Armenia, 

"Status akhir Karabakh belum ditentukan. Kami bersetuju untuk meneruskan status quo yang ada hari ini. Pemimpin masa depan akan memutuskan apa yang akan berlaku selanjutnya dan mereka akan mengambil bahagian dalam proses ini di masa depan." Katanya.

Vladimir Putin melaporkan bahawa atas permintaan Azerbaijan, mereka bersetuju untuk mewujudkan pusat dan mekanisme kawalan Turki mengenai gencatan senjata, dia juga mengingatkan bahawa Rusia melakukan kerjasama dalam interaksi dengan Turki di Timur Tengah termasuk mengingatkan bahawa Rusia melakukan kerjasama dalam interaksi dengan Turki di Timur Tengah termasuk Syria.

(IH)

Hibur Hibur Sikit: Album 1 

3 comments:

Anonymous said...

Kenenangan mutlak tentera islam kan tibaaa

Dr Raj said...

DO YOU NEED AN XMAS LOAN OR BUSINESS LOAN? CONTACT US URGENTLY AND GET YOUR LOAN WITHIN 24 HOURS, ONLY SERIOUS PEOPLE CONTACT US ON EMAIL: trustgolden247@gmail.com

Anonymous said...

Benarkah ada gambar yg menunjukkan diatas meja Putin ada senaskah Al Quran,,,,Semoga Azerbaijan dan Afganistan menjadi titik tolak gabungan Turki n Russia utk kebangkitan Islam,,, gabungan Islam+Kafir Zimmi

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails