Thursday, March 19, 2020

Perlu Bijaksana Satukan Umat Melalui Elemen Islam.. -Presiden PAS

Hasil carian imej untuk Pemimpin Kreatif, Bijaksana Bawa Umat Kepada Islam.
Bijaksana pemimpin bawa umat kepada Islam
KUALA LUMPUR: Kepimpinan yang menerajui sistem pentadbiran pemerintahan memerlukan kebijaksanaan ke arah menyatukan manusia berdasarkan kepada elemen-elemen yang wujud dalam ajaran Islam.
Demikian itu, terdapat perkara diizinkan kepada para ulamak untuk melakukan _ijtihad_ dalam memberi pandangan kepada masalah-masalah semasa dengan syarat akhlak mulia yang diajar oleh Islam.
Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menjelaskan jawaban tersebut pada program Bicara Naratif TV1 membicarakan tajuk Kabinet Perpaduan Ummah di Angkasapuri, di sini sebentar tadi.
“Ada ajaran disebut Tsawabit, ajaran yang tetap, tak berubah, yang tak mungkin dicipta oleh akal manusia, dalam ilmu Allah Taala, perkara halal, perkara haram, perkara rukun dalam agama Islam. 

“Yang kedua, Mutaghayyirat, perkara yang berubah, mengikut perkembangan semasa, realiti, situasi, tempat yang berbeza. Ini boleh menyatukan manusia berdasarkan kepada elemen-elemen yang wujud dalam ajaran Islam,” terangnya.
Malah kemukanya, Islam mengajar untuk menerima kebijaksanaan yang datang dari mana sekalipun termasuk daripada orang bukan-Islam, sepertimana Khulafa’ ar-Rasyidin mengambil konsep dari pentadbiran Rom dan Parsi.
“Diambil oleh Islam, dan di-Islamkan, dimasukkan roh dosa pahala dalam ajaran itu. (Tetapi) Sistem pentadbiran yang ada pada kita hari ini banyak (diambil dari) British. British ambil daripada Islam sebenarnya.
“Bila mereka menjajah kita dulu, mereka bukannya mengangkut hasil bumi, mereka mengangkut juga penulisan ulamak-ulamak Islam, di mana sistem pentadbiran British banyak dipengaruhi oleh pentadbiran Islam.

“Bila kita bawa ke sini, kita bawa cara British. Mereka buang akidah dalam pentadbiran itu. Ini sangat mudah untuk kita membuat pembaharuan. Kita sedar bahawa kita telah menerima kesan-kesan penjajahan.
“Penjajah bukan sahaja menjajah tanah air kita, termasuk menjajah pemikiran umat kita. Bukan sahaja kita perlu merdeka dari segi tanah air, termasuk merdeka dari segi pemikiran,” ujar beliau.

Keadaan tersebut katanya, hingga menyebabkan kefahaman umat Islam terhadap agama sangat terbatas dan terhad sedangkan Islam satu agama yang sempurna dan lengkap, sekali gus menuntut kemerdekaan pemikiran dilakukan terlebih dahulu.
Bahkan peringat beliau, peranan pemimpin juga dalam Islam perlu memahami bahawa terdapat janji yang wajib ditunaikan, sebaliknya jika membawa keburukan haram ditunaikan, termasuk sama halnya dengan sumpah. – HARAKAHDAILY 17/3/2020

6 comments:

Anonymous said...

Dah pecah belahkan umat islam dgn amanat sesat nak satukan kembali kunun..

Anonymous said...

Bahaya wabak anoar ialah fahaman liberal. Tukar baik kepada jahat. Tukar depan kepada belakang.

Anonymous said...

Lu memang walaun bangang..anuar tak pernah keluar amanat bahawa darah orang umno itu halal..daging sembelihan umno itu haram dimakan....Mamali menjadi saksi..kenapa masa kecik2 dulu lu tak mampus. Dah besar menyusahan umat Islam.

Anonymous said...

Cuba copy paste dakwaan 9.54

Anonymous said...

Anwar punya stail yg beza. Taste dia pun beza. Persepsi dia pun beza. Aqidah dia pun beza. Rakan utama politik pun beza. Dia lebih bahaya. Dia keluar dari kelompok normal. Mahathir pun setuju anwar punya fahaman liberal.

FRADESY RIRITIA said...

Hai semua

Nama saya FRADESY RIRITIA, saya dari indonesia, saya ingin menggunakan medium ini untuk memberitahu anda semua kebenaran, setiap orang yang melihat jawatan mereka di blog dan laman web ini adalah pencuri (SCAMMERS), saya telah menjadi mangsa cerita mereka dan mereka telah merosakkan hidup saya.
Saya tidak berada di sini untuk memberitahu anda tentang bagaimana saya ditipu dan bagaimana saya kehilangan banyak wang untuk mereka.

Saya di sini untuk memberitahu anda yang benar dan hanya LOAN SYARIKAT yang ALLAH dihantar untuk mengubah hidup saya, mereka adalah SEMUA PINJAMAN GLOBAL GLOBAL, mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen yang diiktiraf dan dibiayai oleh WORLD BANK.

Mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen, mereka mempunyai terma dan syarat pinjaman yang besar, untuk memungut semua pinjaman mereka adalah berpatutan dan cepat untuk membebankan tidak seperti syarikat-syarikat palsu lain yang anda lihat di sini dalam talian yang akan mengambil wang anda tanpa mengeluarkan pinjaman anda,
Tolong jangan tertipu oleh penguji yang mempunyai nombor indonesia dan whatsapp, mereka semua penipu, bagaimanakah sebuah perusahaan perseorangan memberi pinjaman ?, yang sepatutnya menjadi pertanyaan pertama kalian orang-orang saya.

Saudara-saudara saya dari Asia, saya minta kamu mendengarkan saya kerana saya bersumpah kepada kamu atas nama Allah, bahawa saya memberitahu anda semua kebenaran, SEMUA LOAN GANJARAN GLOBAL, syarikat adalah satu-satunya syarikat yang boleh dipercayai dan mereka akan memastikan anda menerima pinjaman anda sebaik sahaja anda melengkapkan proses pinjaman seperti yang diperlukan.
Kenapa anda tidak berada di kalangan usahawan ini dengan menghubungi mereka segera jika anda SANGAT MENINGKAT untuk meninggalkan perjuangan kewangan anda dan untuk meningkatkan tahap hidup anda, di sini adalah EMAIL allglobalgrantloan@gmail.com.

Anda sangat bebas untuk menghubungi saya di fradesyriritia12@gmail.com EMAIL saya untuk maklumat lanjut, saya akan senang mendengar anda berkongsi kisah kebahagiaan anda sendiri.
Terima kasih semua, dan semoga ALLAH memberkati semua PINJAMAN SEMUA GLOBAL kerana memberi saya kegembiraan baru ini.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails