Tuesday, March 17, 2020

P.Pg Tukar Kalimat Azan Kepada 'al-Salatu fi buyutikum’ (tunaikanlah solat di rumah anda),


Catatan Santai Ibnu Hasyim 

GEORGE TOWN: Masjid di Pulau Pinang tidak akan mengadakan solat berjemaah, termasuk solat Jumaat mingguan sepanjang penguatkuasan Perintah Kawalan Pergerakan sehingga 31 Mac ini bagi mengekang Covid-19.

Mufti Pulau Pinang, Wan Salim Wan Mohd Noor berkata, ceramah agama, majlis perkahwinan dan semua acara lain turut dibatalkan seperti diputuskan Jawatankuasa Fatwa negeri.

Beliau berkata, keputusan itu berdasarkan pendirian Majlis Kebangsaan bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia baru-baru ini.

Katanya, laungan azan masih berkumandang 5 kali sehari dengan sedikit perubahan untuk meminta umat Islam bersolat di rumah.

“Sejajar langkah penutupan rumah ibadat, lafaz azan diubah daripada ‘hayya ‘ala al-Salah’ (marilah menunaikan solat) kepada ‘al-Salatu fi buyutikum’ (tunaikanlah solat di rumah anda),” katanya.

Beliau berkata, pihak berkuasa akan berbincang dengan Jabatan Kesihatan Pulau Pinang sama ada penggantungan itu akan dilanjutkan.

Pulau Pinang mencatatkan 19 kes setakat ini, dengan seorang pesakit pulih sepenuhnya.


Ibnu Hasyim
Mac 2020 Kg Perlis 
Balik Pulau P.Pinang

Lihat sebelum ini..
Virus Corona Di Pantai Malindo, Balik Pulau, PP..
Virus Corona Di Pantai Malindo, Balik Pulau, PP..
Catatan Santai Ibnu Hasyim

44 comments:

Anonymous said...

Pengerusi dap Kelantan Zaid Ibrahim menyalahkan pendidikan agama sebagai punca kelembapan minda orang Melayu. Mencadangkan agar pendidikan agama dihadkan tidak lebih dari 2 jam seminggu sahaja.

Dikatakan pernah mengkritik amalan solat berjemaah yang dijalankan di sekolah. Elemen spiritual agama ini dikatakan tidak membantu dalam membangunkan perkembangan pelajar.

Inilah bila liberal menguasai jiwa dan minda.

Anonymous said...

Di wilayah dah kuat kuasa..di.terengganu sudah kuatkuasa....mungkin dikelantan masih buka masjid...

Anonymous said...

Mana kenyataan zahid?

Anonymous said...

Namoaknye manusia lebih takut kpd virus dari tuhan...takut mati....

Tuhan hantar virus untuk azab dan hapuskan yg durhaka kpd tuhan..

Anonymous said...

Pagi tadi aku cadangkan Kerajaan berikan gantian pendapatan RM 50 sehari selama 14 hari bagi mereka yang kehilangan pendapatan dari kalangan Peniaga Kecil dan pekerja swasta bagi menghadapi sekatan akibat COVID-19...

Rupanya Singapore terlebih dulu dari Kerajaan Malaysia laksanakan idea ini.. baru tonton Channel TV Singapore seminit yang lepas.. Kerajaan singapore tawarkan bantuan 50 Singapore Dollar untuk satu hari selama 14 hari sebagai bantuan kepada setiap Pekerja Malaysia yang dikenakan sekatan ke Singapore untuk kekal bekerja disana..

Bukan hanya tawarkan SD 50..Tapi ditawarkan Hotel dan tempat tinggal... Nampak tak bagaimana kerajaan yang pro aktif.. yang lawak Kerajaan Malaysia umumkan Rm 2 Billion untuk laksana projek2 Kecil.. Ingat ini Pembentangan Belanjawan ker..

Depa takdan pikir sebab baru lepas Main Golf dan dok berjoget raikan Menteri baru malam tadi.. :)

AMBB

Anonymous said...

Kenyataan nya ialah dia ahli dap sejak keluar dari umno. Jadi pengerusi lagi. Tanggung jawabnya lebih besar dari ahli biasa. Terpaksa kawal ahli dan lead ke arah falsafah dap.

Anonymous said...

Itu pun mujur pn ambil alih. Harapkan ph kira nak alih harta zakat ke harta kongsi bersama dengan non muslim. Tapi hampas bila pan dan pkr buat dek jer.

Anonymous said...

Pergi tanya husaemuso..

Anonymous said...

Hahaha..dah mula merapu kerana temberang..

Anonymous said...

Kamu memang suka merepek..

Anonymous said...

Saya rasa tak perlu ditukar kalimat seruan azan.
Tetapi boleh sahaja ditambah dengan pengumuman tambahan selepas azan bersama dengan doa waktu musibah.
Kalau wahabi kuwait & saudi buat itu dia punya hal la..
Tapi kan itu la dia,

Anonymous said...

Mati itu pasti!!!Pale bapok mung, kalu lobai Yang mapuh tak pa la tapi ni libat semua rakyat. Bengongg punya kerajaang atap jambang

Anonymous said...

Dalam dunia nih dah banyak perkara pelik berlaku dimana2,
Dan banyak perkara2 yang tak disangka terjadi.
Ada peristiwa yang besar dan ada yang kecil.

Antara perkara kecil yang berlaku ialah Lain orang yang menyambut harijadi dengan kek pm8, lain orang pula yang jadi pm8.
Iskiskisk.

Anonymous said...

Monday, March 16, 2020
Covid-19 - Zaman PH sedap mengajar menteri buat kerja, mai zaman PN terus tengok macam tak buat kerja

Dulu masa first wave, walaun adalah golongan yang paling cakna, siap boleh tahu Corona virus ini bala Allah timpa kan pada penduduk China sebab zalim pada Uyghur, siap hina mereka kena virus sebab makan semua benda termasuk lah ular, buaya dan kelawar. Tak lupa juga mereka pantas mendoakan Corona virus terkena pada Menteri PH. Saya sendiri sudah tegur mereka dan kata jangan ghuluw, penyakit ini jadi hanya Allah sahaja yang tahu sebab dia, jangan melampau batas. Kalau kena pada menteri PH, nanti akan ada effect berantai.

Lalu mereka kata tutup semua Airport, tarik visa pelancong China, jangan kita mencari redha mereka yang zalim pada rakyat Uyghur. Saya kata ia masih di dalam kawalan KKM dan Dr Dzulkifli tapi mereka masih tidak berpuas HATI. Kak Wan dan Kabinet sanggup meeting hari Ahad sebab sayang pada rakyat dan amanah yang di beri



Ingat pada 23 hb February, depa buat langkah terkutuk kat Sheretan, hari Ahad dari pagi sampai malam. Tepat seminggu lepas itu baru 2nd wave jadi. Masa ini Dr Dzulkifli sudah tiada sebab kabinet terbubar. Dr Dzulkifli ini macam ketua bahagian keselamatan untuk kedai emas. Kalau ketua dah tak ada jadual kerja Security Guard pun tak terurus. Tu yang boleh ada loophole. Dalam Dr Dzulkifli sibuk jaga rakyat pun mereka sibuk berpolitik merampas kuasa. Datang pula agamawan bagi restu dari langit, kata nya ini lah yang Tuhanku dan Tuhan mu mahu, satu kerajaan Melayu Islam.

Maha suci Allah yang menujukkan kebenaran di hadapan mata kita. Lepas kena second wave, yang 3rd wave Kena pula dari golongan tabligh. Yang tak makan kelawar, yang memuji2 nama Allah pun kena. Bala kalau Allah timpa kan tidak mengenal bangsa dan agama. Lepas tu Jumaat terpaksa batal dan masjid di tutup. Tak pernah lagi masjid kena tutup zaman PH, punya Allah nak tunjuk siapa yang menunggang agama demi kepentingan politik. Ni mereka pula akan kena kanun kesiksaan. Ingat, agamawan yang sibuk menghalalkan rampasan kuasa tadi, dia lah yang pura2 sibuk jadi macam menteri agama dan menteri kesihatan, padahal ini semua adalah hasil tenunan2 yang di sulam waktu 22 bulan kerajaan pilihan rakyat PH berkuasa.

Moga Allah selamatkan negara kita, dah jauhkan dari Agamawan yang mencari habuan dunia dengan menjual akhirat.

Mohd Mukhlis Mohd Sharif

Anonymous said...

Tak boleh rasa2. Rujuk hadis. Rujuk ustaz hadis. Jangan rujuk ustaz google, nanti kurang jelas dan tiada sanad.

Anonymous said...

Jika ph terus memerintah lagi banyak masalah. Dengan masalah covid. Masalah aqidah, terpaksa bertempor dengan liberal. Dengan masalah ekonomi makin merudum. Dengan masalah harta tabung haji dijual konon rugi. Dengan masalah identiti bangsa melayu yg dirobek oleh pengkhianat. Dengan rebutan kuasa oleh pm dengan pm menanti. Masalah kuda tonggangan dap. Pendekkata masalah di sana sini.

Anonymous said...

Bolehker peliwat jaga agama?????

Anonymous said...

Engko 10:53 mana tahu yg anon 10:40 tu tak tahu..
Yg taktukar kalimat azan takperlu bagi hujjah.. yang tukarkan tu yg kena bagi hujjah dalil apa boleh tukar kalimat azan.
Kalau jahil pergi duduk diam.

Anonymous said...

Dah banyak peringatan semua pihak yang berakal dan berpendidikan serta berkesedaran bagi samada dalam bentuk vlog, blog, facebook serta media yang lain. Macam2 bentuk termasuk memberikan peringatan dalam bentu komentar. Aku pun ada bagi peringatan dan kawan2 aku pun ada, tapi kan menteri kesihatan sibuk dengan mengejar perokok dikampung2 dan ladang2 sawit.
Ketua2 parti dalam PH sibuk berebut jawatan, sibuk jadi broker jual harta negara, sibuk menambah hutang negara dan sibuk dengan polisi membawa warga china samada sebagai pelancung, cinadolls dan jugak projek ic serta lain2.
Bila diberitahu ditegur silap2 kena tangkap.

Peace.

https://www.facebook.com/1754601304614412/posts/3585468961527628/

Anonymous said...

Jaga agama nih kot boleh la..

Anonymous said...

apa niat sebenar kau ni,kat perak jabatan mufti dah ikut macam penang,negara tgh hadap wabak covid ko masih nak main politik,dah tua pun bodoh

Anonymous said...

Hah nih ugama nih, sori tertinggal links rujukan tadi.

Group Sex Figures in Kama Sutra Temples in India, Stock Footages, may 2013 - YouTube
https://m.youtube.com/watch?v=G1ZD246xSsU

Anonymous said...

Fatwa meghapu dari 10.40pm. Ada ke main rasa2. Agama wahyu, sandaran dan rujukan pada quran, hadis, ijmak ulamak dan qias. Islam bukan agama liberal boleh keluar fatwa ikut sukahati.

Anonymous said...

Ko kuat berkhayal..

Anonymous said...

Peliwat dah sodok jubo ko hingga koyak rabak..tu pasal ko kuat berkhayal..

Anonymous said...

Kalo tak merepek ko tak senang hati...melalut membebel lkerana kuat berkhayal..

Kikikikik..

Anonymous said...

Memang puak penyamun diperbodohkan oleh puak pengkhianat..

Anonymous said...

Bagi satu dalil baik dari ayat alqur'an atau alhadis bahawa lafaz azan pernah berubah selama 1400 sudah.
Kalau tak ada dari alquran dan assunah pernah buat atau suruh ubah dikala wabak dsb maka itu adalah bid'ah dalam urusan ugama.
Kalau ada yang tambah dua frasa pun adalah dari golongan syiah, itupun yang asal tidak mereka tukar atau buang.

Dizaman Nabi (saw) pun ada wabak dan ada alhadis tentang wabak dalam shohih muslim dan bukhari, tak ada sepatah pun menyebut tentang tukar lafaz azan.
Begitu juga dizaman asshohabah dan kesultanan khalifah islam, tak pernah berlaku penukaran kalimah lafaz azan, jadi yang jelas adalah fatwa2 samada dinegeri2 & negara yg menukar lafaz kalimah azan adalah bid'ah dalam urusan ibadah ugama islam.

Jadi.. tambah tu ada dikalangan golongan tertentu, menukar dengan kalimah lafaz lain tidak pernah berlaku.
Jadi.. menukar kalimah asal dengan membuang sebagagian yang asal dan digantikan dengan yang lain tu berdasarkan alquran brand apa? Assunah brand apa? Ijma' & kias brand apa?

Ya la, munkin bagi sesetengah pehak tok2 mopti hari ini lagi berbisa sebab ber-Phd.. Nabi (saw), para shohabah, tabi'n, tabi'i tabi'in mana pernah masuk universiti kan??
Kan? Kan?
Kan? Kan?

Apa punya mazhab golongan jenis macam nih.

Anonymous said...

Haghap kan madey. Madey pun dah melalut. Nama besar satu ketika dulu. Mufti pun kena pecat. Hakim pun kena pecat. Sekarang pendirian pun tak stabil. Berlaku kecelaruan personaliti. Kejap letak jawatan, kejap nak jawatan. Tapi dia konsisten menolak anoar.

Anoar pulak konsisten nak jawatan. Entah ke mana nak dibawanya orang melayu. Melingkupkan lagi dengan konsep liberal yg menyesatkan. Sentiasa ada isu maruah. Hal dalam parti pun celaru, tiada kesatuan. Perangka persepsi tetapi sentiasa gagal. Anjur lompat parti dalam peristiwa 16 sept. Sebuah parti yg dipimpin yg banyak skandal seks. Suka skodeng parti lain. Ahli ramai yg dah keluar parti.

Anonymous said...

Yang sibuk berpolitik merampas kuasa tu si anuwar atas nasihat piji..
Yang bubarkan kerajaan tu tunmadey,
Yang kuat menghasut tu piji.
Sebabnya piji tergila2 nak jadi tpm.
Jimin pun tergila2 nak jadi tpm.
Mokriz pun tergila2 nak jadi tpm.
Limkitgsiang pun tergila2 nak jadi tpm.
Anuwar tergila2 nak jadi pm.
Tunmadey masih gila2 nak jadi pm.
Maka meraka sari manusia bertukar menjadi berokpolitik. Pastu jadi babipolitik sondolmenyondol, maka situnmadey pun bertindak cantas semua dengan meletakkan jawatan, dan supaya tiada pemangku disuruhnya moyidin keluarkan pbbm dari peehancing dengan dia sendiri kekal sebagai pengurusi oeehancing tapi letakjawantan pengurusi pbbm. Sebelum tu jimin dan geng kartelnya dah declared keluar partinya, jadi peehancing tak boleh claim untuk memangku jawatan pm, maka terpaksa KDYMM YD Agong melantik pm interim sementara perlantikan baru dibuat..
Buah catur politik mula rancak, pusing punya pusing nama moyidin yang dinaikan (oleh tunmadey??) bagi menyekat nuwar syeikhaljubb,
Oleh kerana dah cukup majoriti sokongan mp2, maka KDYMM YD Agong pun terima, tunmadey terkantoi dgn permainananya sendiri, anuwar terkantoi dgn permainannya sendiri, maka pakatanharapan bertukar menjadi pakatankuciwa.

Moyidin yang tak pernah termimpi boleh jadi pm tetiba rezki datang, itupun semestinya atas caturan tunmadey jugak.
Nah pastu habis jadi gilatalak meroyan marahkan umno dan pas, hakikatnya bukan umno dan pas yg suruh dia tunmadey letak jawatan.
Masing2 sendiri buat nak merepek salahkan pehak lain tu dah ketahap pandemikmeroyan tuh.
Hehehe.

Peace.

Anonymous said...

Wabak peehancing (sekarang peekuciwa) sebetulnya lebih merbahaya dari covids in dalam konteks mesia nih.
Kalau siyiddin kurantinkan semua mp2 peekuciwa kan bagus.

Anonymous said...

"Dsai meliwat saiful secara sukasamasuka" kata tansri gsram, peguam anuwar syeikhjubb dalam kertas rayuan.

Anonymous said...

Bidaah yg baik dan menyeleweng...bidaah yg baik dibuat olehsahabat besar nabi yg memberi kebaikan...bidaah yg menyeleweng yg sesatkan umat di larang seperti lobai pas.

Anonymous said...

Penyamun sanggup gadai maruah tapi dapat habuan yg kecil..

Anonymous said...

Hahaha..berkhayal lagi..

Anonymous said...

Wabak marah tak puashati kerani dapat habuan kecil pon bahaya jugak..boleh pecahkan kapal yg baru nak belayar..

Anonymous said...

Kenape sefool hilang wang deposit di PD?....

Kikikikikik...tak bawak jelly

Anonymous said...

Masa tu ko bongok kuat sokong madey..

Anonymous said...

Cai penyamun bukan reti sangat pasal ugama tu pasal dia bersubahat dgn penyamun..

Anonymous said...

Lebih hebat dari mufti ustaz 6.45 am. Mufti yg ada ni jahil walaupun syarat jadi mufti fasih berbahasa arab. Syarat lain faqih dalam bidang keagamaan termasuk tafsir Quran dan Hadith. Ustaz yg sindir mufti mesti lagi faqih dari mufti.

Anonymous said...

Hari ni semua pejabat sunyi kecuali pejabat pkr dan pan. Sebuk mendaftar ahli baru yg ingin jadi ahli pkr dan pan

Anonymous said...

'Ustaz 6:45" hanya menyebut fakta, Nabu saw, sahabat, dll dan berjuta2 ulama' sejak 1400 tahun yg lalu tak buat, lalu ada mopti perlis yang buat, mesti dia lagi pandai dari nabi dan sahabah, lebih pandai dari berjuta ulama' sejak 1400tahun yg lalu.
Oh ya, dia ada syarat jadi mopti maka boleh but pandai2 sendiri dengan meningalkan apa yan telah menjadi sunnah dalam perkara ibadah lafaz azan.
Anon 6:45 telah mempertahankan perbuatan nabi, sahabah dan berjuta ulamak sejak 1400 tahun yg lalu, itu saja.
Mopti kerdil dari negeri kerdil memandai2 duk pergi tukar lafaz tu rasa dia lebih bijak dari sahabah ker??

Anonymous said...

Nah menteri ugama yg merupakan bekas mopti wp dah sependapat dgn anon 10:40, anon 6:45, yang kalimah seruan azan jangan ditukar sebab ianya adalah Syiar Islam, dan mencadangkan disertakan dgn berpesan selepas azan untuk bersolat dirumah diwaktu wabak nih.
Itu adalah kebiasaan yg dilakukan oleh setiap ilmuan islam yg dalam sesuatu hal merujuk kpd alquran dan Sunnah nabi, bukan memandai2 reka sendiri bab syiar ikut logik kepala otak dia sebab dia ada phd.

Anonymous said...

Mendaftar untuk meroyan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails