Saturday, March 21, 2020

Siasat, Siapa TIDAK Sekat Pelancong China? Ada Unsur Perkauman?



Tahukah Anda Kenapa Kerajaan PH Tidak Menyekat Pelancong Dari China??

Kenapa orang ramai menyalahkan pentadbiran kerajaan PH kerana gagal menyekat kemasukan pelancong dari China?

Apakah hujah dan fakta separuh masak seperti tuduhan macai PH nak pertahankan tidakan bodoh pemimpin mereka tanpa memahami keutamaan-keutamaan yang perlu diambil kira sebelum sesuatu langkah diambil.

Disini saya gariskan beberapa perkara yang menjadi sebab utama mengapa pelancong China tidak disekat dari awal dan menjadi faktor kepada merembaknya covid-19 untuk golombang kedua.

Bagi menghalang mana-mana warga asing daripada memasuki Malaysia atas sebab wabak, penyakit itu perlu diisytihar sebagai Public Health Emergency of International Concern (PHEIC) terlebih dahulu oleh World Health Organisation (WHO).

WHO hanya mengistiharkan Covid-19 sebagai Public Health Emergency of International Concern (PHEIC) pada 30 Januari 2020. Namun WHO tidak meminta supaya negara menyekat sepenuhnya kemasukan warganegara China pada mulanya.


Kerajaan Malaysia tak buat apa-apa pun sekadar beberapa langkah perlu dan sesuai ketika itu bagi mengurangkan kemasukan pelancong asing warga China. itu Sikap kerajaan PH kononnya takut rugi disektor pelancongan dan ini berkaitan rapat dengan menjaga hati DAP yang sokongan cina.

Nasib baik Negara China sendiri telah menyekat penerbangan antarabangsa komersil keluar atau masuk ke Wuhan dan Hubei. Mereka juga tidak membenarkan pakej pelancongan secara berkumpulan bagi warganya ke luar negara sejak 23 Januari lalu. Kalau tak makin ramai Cina dari Wuhan dan Hubei datang ke Malaysia akibat sikap sambil lewa kerajaan PH.

Malaysia pula mengambil langkah penggantungan visa ke atas semua warganegara China yang berasal dari wilayah Wuhan dan Hubei, yang merupakan pusat penyebaran wabak virus berkenaan setelah beberapa punca covid-19 di Malaysia datang daripada pelancong dan kematian yang tinggi di China.

Sekatan perjalanan kemudian dilanjutkan ke dua wilayah lagi iaitu Zhejiang dan Jiangsu pada 9 Feb apabila negara China membuat 'lockdown' yang sangat extrem.

Semua pintu masuk negara memperketatkan kawalan kemasukan dengan semua langkah-langkah yang perlu termasuk kuarantin selama 14 hari bagi mereka yang baru tiba. Di buat.

Sehingga 24 Februari dengan semua kaedah dan pentadbiran yang kononn cekap dan tersusun dibawah kawalan kerajaan mereka. Menteri PH berbangga dengan kes Covid-19 yang pulih sepenuhnya adalah sebanyak 20 kes. Mereka tidak hirau amaran GOLOMBANG KEDUA oleh pihak WHO.

Mereka ego dan sombong kerana bagi mereka hanya dua lagi pesakit masih menerima rawatan di Hospital menjadikan jumlah keseluruhan hanyalah 22 kes. Mereka pun memberi Kredit kepada Dr. Wan Azizah dan Dr. Dzulkefly Ahmad. Macai-macai PH pun kata PH hebat dalam mengurus gejala,

Kemudian..... Apa berlaku.....

Degil nak buat kawalan pergerakan, degil dengan amaran, perhimpunan Ijtimak Jord Qudama dan Ulama Malaysia di Masjid Jamek Sri Petaling - anjuran Markaz Tabligh Malaysia Sri Petaling pada 28 Februari hingga 2 Mac lalu jelas menunjukkan semasa itu kerajaan PH ambil mudah atau kurang sedar akan ancaman jangkitan Covid-19 tidak membatalkan perhimpunan awal-awal lagi.

Satu persoalan yang bermain dalam fikiran saya, jika PH memerintah lagi adakah PH akan membuat kawalan pergerakan. Adakah mereka akan sekat pasar-pasar yang ramai satu kaum masih tidak endah apa yang berlaku? Nak guna askar pun mereka tak setuju.

Agaknya berapa kes covid-19 jika PH masih memerintah?


(Diangkat dari MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com)


Komen Weblog Ibnu Hasyim: Wajarkah dibongkar, diselidiki dan dihukum siapa yang bertanggung-jawab? Adakah disebabkan kelalaian atau ada unsur-unsur perkauman? Ada pula pihak yang 'Nak guna askar pun mereka tak setuju'. Mengapa?


Sila jawab pemimpin-pemimpin mereka, jangan hanya biarkan penjilat-penjilat 'tidak cerdik' mereka menjawab.

40 comments:

Anonymous said...

Fuckatan Harpan tumbang baham tanah kerana pemimpin-pemimpin bahlol Fuckatan Harpan gila kuasa dan bergaduh berebut kuasa seperti kanak-kanak berebut aiskrim. Amat memalukan.

Padan muka. Tepuk .....

Anonymous said...

Ini penjilat-penjilat mereka..
Rupanya masih ada puak jilat juboq gian eng meneruskan hasut..

Tak usah menyamar le, orang kenal mana penjilat juboq kapiaq gian eng.
Kesian, Masih jadi barua DAP lgi.
Kesian. Masih lagi mahu ikut hukum rimba. jadi hantu berpuaka. Masih tak tamadun. Jadi peluloq juboq tak basuh, si kulup gian eng. barua pecacai yang patut di hukum sula atau rejam kerana pembelot.

Mana lagi geng puaka rimba, tulang besi, dan babi-babi buta tu.. Bertaubatlah.. tak besar mana dedak babi itu. Miskin keparat sangat ke?? kalau mampuih panggil lah gian eng solat.. hii jijik dan kesiannya. hi hi hi

Takde idea.. masih ulang bende sama. Miskin segala.. padanlah jadi barua..

DAP macam cicak penyet, kepala terapit pintu, terkepit.
Ekornya luruh jatuh terkodek-kodek. Terkodek itulah suara bunyi bising penjilat,peluluq juboq tak basuh si kulup gian eng. hi hi hi . tak malu muka tembok pungkok babi..

Jilat Juboq gian eng.. Jilat Juboq gian eng.. Jilat Juboq gian eng..
Mereka bangga disebut macam tu..

Puaka Rimba said...

Jangan kerana kegagalan Kerajaan PN mengawal keadaan wabak terkini...dituduh pula pihak yg tidak lagi memegang kuasa...jangan berlagak seperti Sherif Lobai mendapat pistol..menembak mengkhinzir buta.. kerana berkomplot dengan gerombolan BANDIT untuk berkuasa. Rakyat memerhati!.. Hihihikikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

Tindakan tegas kerajaan PN mengawal wabak covid-19 dengan berkesan adalah bukti PAS dan sekutunya dalam PN berkerjasama untuk menyelesaikan wabak covid-19.

KERAjaan Pee H bahlol pula membenarkan rakyat China Komunis bersama dengan virus covid-19 bebas memasuki ke negara ini semata-mata kerana Pee H mahu menjaga hati parti kafir harbi DA-Pigs telah menyebabkan virus tersebut merebak di Msia. Akibatnya ramai rakyat Msia menjadi mangsa.

Keadaan menjadi semakin buruk apabila pemimpin-pemimpin Pee H bahlol gila kuasa bergaduh berebut kuasa bukan nak jaga kebajikan rakyat.

Akibatnya KERAjaan PN terpaksa menanggung beban yang ditinggalkan oleh Pee H.

Puaka Rimba said...

Minta kepada sesiapa ada kepakaran untuk menghalau Jin Jubo yg merasuki saudara kita ini. Tolong lah!..Hihihikikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

Ya mari Kita semua manghalau semua Jin Jubo gian end, DA-Pigs dan RBAnya balik ke Wuhan. Selamat meninggal.

Puaka Rimba said...

Kalau Bengong pun janganlah tunjuk sangat... Nak siasat bekas menteri KDN PH yg jadi PM bagi PN sekarang ni..alahai!!!bengong bertingkek-tingkek...bengong bertingkek-tingkek.(ikut alunan lagu Warih)..Hihihikikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

Sekor lagi penunggang agama yg cari salah saja. Hoi bodoh ko kena ingat brp ratus ribu akan hilang pekerjaan. Masa tu baru lah heboh ramai kanak2 akan kelaparan.

Anonymous said...

Benarkah PELANCONG CHINA zaman PH menyebabkan kes COVID-19 meningkat ketika ini??
11 Fakta Perkembangan COVID-19 Di Malaysia Yang Perlu Anda Tahu



Memandangkan terdapat usaha menuduh kerajaan PH bertanggung jawab menyebabkan letusan wabak COVID-19 ini, maka berikut 11 fakta yang anda perlu tahu.

1. 1ST WAVE BERJAYA DIKAWAL

1st Wave yang diuruskan kerajaan PH (yang ditumbangkan pada 24Feb) yang terdiri dari pelancong China telah sihat sepenuhnya dan telah tinggalkan negara pada 27 Feb. Pada masa ini China telah melakukan LOCKDOWN yang bermaksud kawasan yang terjejas tidak boleh tinggalkan tempat mereka. Tiada lagi dibenarkan melancong.

2. 11 HARI GAP TIADA KES BARU

https://2.bp.blogspot.com/-U_rBaPb6MIM/Xm7jaUJhtuI/AAAAAAAAvcY/LgqToktJZkkXfUv2YM039y5hwJ8YD01wACNcBGAsYHQ/s1600/IMG_20200316_101744.jpg

15Feb – Wave 1 tamat.
24Feb – Kerajaan PH tumbang.
27Feb – Bermula Wave 2.

3. 2ND WAVE BERMULA 27Feb

Gelombang kedua terdiri dari rakyat Malaysia yang membawa virus ini dari luar ke dalam Malaysia. Mereka BUKAN pelancong.

4. NEGARA TIADA KABINET SELAMA 16 HARI

Akibat langkah Sheraton, Malaysia kehilangan Kerajaan yang effektif untuk tangani Convid-19 selama 16 hari dari tarikh PH tumbang (24 Feb) sehingga perlantikan 70 Kabinet baru (10 Mac 2020).

Individu yang terlibat mengkhianat usaha Kerajaan tangani Wabak COVID-19


5. NEGARA TERLEPAS 16 HARI WAKTU KRITIKAL

Semasa berdepan dengan Gelombang Ke-2, Malaysia tiada Menteri Dalam Negeri untuk membuat polisi kawalan pintu sempadan, Tiada Menteri Agama untuk menghalang aktiviti berkumpul di masjid, Tiada Menteri Kesihatan yang memandu pasukan menentang wabak dan paling teruk NADMA telah hilang arah tuju apabila TPM sudah kehilangan jawatan.

6. WHO MEMUJI KERAJAAN PH TANGANI WABAK

Wakil WHO ke Malaysia, Brunei Darussalam dan Singapura, Dr Lo Ying-Ru, berkata kerajaan negara ini cemerlang dalam melakukan siasatan kesnya selain telus berkongsi perkembangan terkini bukan hanya kepada WHO tetapi juga kepada orang ramai.

7. IJTIMA TABLIGH 27HB JADI PUNCA UTAMA WABAK

Semasa tumpuan negara kepada drama politik Langkah Sheraton, tiada lagi kerajaan yang efektif memantau aktiviti yang menjadi punca ledakan kes CONVID-19. Disamping tumpuan juga kepada kesan ekonomi dan pasaran saham yang sebabkan 43bil hilang dari Bursa.

8. 24hb TWEET TERAKHIR DR DZULKEFLY

“Alhamdulillah! 2 lg kes COVID-19 pulih sepenuhnya & discaj hari ini. Tiada kes +ve baru. Kes-14 & Kes-19 sblm ini dirawat di HKL. Jumlah yang tlh pulih sepenuhnya & discaj hingga hari ini 20 orang. 2 masih dirawat di wad dan stabil. Tweet saya terakhir sbg YBMK. TK!”

9. KES 26 RAKYAT TEMPATAN PUNCA MEREBAK

Pesakit ini disahkan positif pada 29 Feb 2020 semasa TIADA KERAJAAN yang sebabkan kes merebak. Pada 4 Mac, 215 Kontak rapat, 16 Positif, 19 Negatif, 180 menunggu keputusan dari Kes 26 ini.

10. GRAF TREND MENURUN SEMASA PH

MOH Mendedahkan graf kes yang dilihat menurun semasa PH masih memimpin kerajaan dan mencanak naik setelah kerajaan ditumbangkan.

Sumber: https://kpkesihatan.com/.../kenyataan-akhbar-kpk-4-mac.../

11. MALAYSIA MENJADI NEGARA TERATAS

12. MALAYSIA PECAH REKOD 190 KES SEHARI PADA 15 MAC 2020

Anonymous said...

Telah viral Jangkitan covid ijmak Tabligh di sri petaling dusebabkan seorang pelajar yg pulang dari korea turut serta bersama tabligh dibmasjid sri petaling...

Anonymous said...

Berkesan kepala hotak ko.....dari tak sampai 100 jadi 1 ribu lebih dlmbm tempoh tak sampai seminggu..

Covid sudah mula akhir januari...sehingga akhir feb bilangan kes tak sampai 100 kerana kawalan berkesan PH..m

Anonymous said...

Muafuckatan dan muyiden yg gila kuasa.

Rampas mandat rakyat tikutbpintu belakang...pru14 tewas dibenci rakyat.

Anonymous said...

Jin penyamun jilat jubobmca hingga terberak...

Dah basuh lom..

Anonymous said...

Menteri Kesihatan PN cap ayam


Menteri kesihatan kena kecam kerana 'petua' Covid-19
Diterbitkan 6 minit lepas
Dikemaskini 6 minit lepas

Menteri Kesihatan baru, Dr Adham Baba dikritik kerana dikatakan menyebarkan maklumat yang salah mengenai cara membendung jangkitan Covid-19, dengan menggalakkan meminum air suam yang menurutnya dapat menghalang virus tersebut.

Pengguna Twitter merujuk kenyataan Adham dalam bual bicara yang disiarkan di TV1 petang semalam, dengan ada yang menggesa Adham supaya meletakkan jawatan atau tidak membenarkannya mengeluarkan sebarang kenyataan.

Bekas Pengerusi Bersih, Ambiga Sreenevasan mencadangkan jawatan menteri kesihatan kembali dipegang oleh bekas menteri kesihatan sewaktu pentadbiran kerajaan Pakatan Harapan, Dzulkefly Ahmad. Dzulkefly dipuji atas cara beliau menangani krisis kesihatan negara ketika memegang jawatan itu.

"Ia tidak kelakar. Kita patut kembalikan semula Dr Dzul (Dzulkefly) untuk berkhidmat kepada negara. Kita menghadapi krisis dan ini merupakan jalan penyelesaian yang jelas. Kerajaan sepatutnya melupakan isu politik dan memastikan kita (rakyat) dalam keadaan selamat!" ciapnya

Anonymous said...

Patutlah barua penyanyumn gila kata kawalan PN berkesan....

Anonymous said...

Muafuckatan ni terdiri dr walaun pas...

Anonymous said...

Walaun hanya berani dgn bani melayu..bila bedepan dgn mca terus kecut teloq

Anonymous said...

Ko jgn tunjuk sgt kebodohan tu.
Virus merebak sbb pak menteri PN sibuk bahagi harta rampasan..

Anonymous said...

Bila ada walaun dlm kerajaan PN..Jawabnya hancurlah negara..meka mana tahu memerintah..klu ceramah agama boleh lah.

Anonymous said...

Barua Fuckatan Harpan meroyan histeria sejak Fuckatan Harpan terguling baham tanah. Barua dan RBA belum dapat dedak cap roket lagikah ?

..Hihihikikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

RBA DA-Pigs Dan barua Pee H suka menjilat tuang guru gian end yang tidak basuh berak. Meloya.

..Hihihikikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

Ambiga ni lawyer, pengerusi bersih. Bersih didokong oleh dap. Mestilah bias pandangannya. Lagi pun apa sebab nak rujuk pada lawyer ttg isu kesihatan. Sekurang2 nya adham baba punya bidang berkaitan perubatan.

Anonymous said...

RBA DA-Pigs dan barua Fuckatan Harpan memang bodoh berlapis-lapis.

Tindakan Fuckatan Harpan membenarkan rakyat China Komunis (bersama virus covid-19) bebas masuk ke Msia telah menyebabkan virus covid-19 membiak dan merebak di Msia dan sekarang rakyat Msia menderita.

Inilah akibatnya apabila badut dan pelawak Fuckatan Harpan memerintah negara.

Anonymous said...

Masalahnya RBA DA-Pigs dan barua Fuckatan Harpan suka mendedahkan kebodohan dan kebahlolan mereka sendiri.

Hoi puaka simpanlah sedikit bodoh kamu.

..Hihihikikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

Covid virus mula berlaku Di China dalam tahun 2019 di waktu PH memerintah Malaysia.

Dasar terbuka KERAjaan PH membenarkan rakyat China Komunis bebas memasuki negara ini sejak PH berkuasa sehingga ditumbangkan oleh rakyat Dalam bulan March 2020, ini bererti virus Covid-19 dari China telah memasuki Msia dan membiak dan seterusnya merebak di Msia.

Puak Komunis yang memasuki Msia kelihatan sihat kerana virus covid-19 berada dalam keadaan dormant dalam badan mereka. Maka tanda-tanda atau symptoms covid-19 tidak kelihatan Dalam tempoh tersebut.

Akibat dasar terbuka KERAjaan PH tersebut telah menyebabkan virus covid-19 merebak pada skala besar pada masa ini di Msia.

Anonymous said...

Wabak covid-19 bermuda di China Komunis dalam tahun 2019 sebelum merebak ke negara-negara lain.

Anonymous said...

Cadangan ambiga adalah cadangan bodoh.

Fakta: Dasar terbuka KERAjaan PH yang membenarkan rakyat China Komunis bebas memasuki Msia telah menyebabkan virus covid-19 merebak ke Msia.

Anonymous said...

Dr dzulkefly betul juga bila dilantik jadi menteri kesihatan. Tapi sabu jadi menteri pertahanan apa kelayakan. Sabu ni bermanja dengan dap. Telor nya dalam genggaman dap. Bab komunis, bila sabu tak nak iktiraf komunis, eng guan terus picit telur sabu. Terus sabu beri statemen komunis pejuang kemerdekaan. Kalau eng guan suruh tembak melayu, sabu akan buat. Kalau tidak sakit telor kena picit. Sekarang sabu tembak org melayu terutama golongan ulamak. Penuh maki hamun dan caci nista. Mulut tiada insuran.

Anonymous said...

RBA DA-Pigs meroyan histeria kerana belum mendapat dedak cap roket.

..Hihihikikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

AKU SEBENARNYA MALAS NAK KOMEN BLOG KERAJAAN LANGIT YANG TEBUK IKUT ATAP NI..CUMA NAK AJAK BERFIKIR PADA YANG BOLEH BERFIKIR..DOK KATA SALAH PH TAK CONTROL SEMUA MASALAH TU PADA 28/2 - 2 MAC....NAK TANYA..TUAN PUAN SEDAR TAK APA YANG BERLAKU PADA TARIKH TU..ATAU BUAT BUAT TAK TAU YE...TU LA BILA TAKSUB MENUTUP KEBENANARAN DEPAN MATA...SEMUA AKAL JADI CENTER...
TAK HERAN BILA TOK GURU KATA BOLEH TEBUK IKUT ATAP TAPI SALAH NAIK GUNA TANGGA..

Anonymous said...

Maksud tok guru, atap dah kena tebok oleh ph. Hujan masuk. Orang kat bawahnya dah tak selamat. Tak boleh biarkan. Nanti ramai demam. Sebok rebut kuasa. Kempen rebut kuasa lebih sebuk dari jaga covid. Jadi tak da masa kawal pelancong cina yg masuk.

Anonymous said...

Benyamin Anovayahu gila pangkat..
Bukan saja jawatan pm yg sedang disandang tokoh yg dikasihi dan negarawan internasional Yab Tun Dr Mahadhir diasak malah jawatan Tpm yang sedang disandang isterinya juga diasak, memaksa isterinya akur untuk bagi kat dia jawatan Tpm jika dia berjaya paksa Yab Tun pecat isterinya sijijah.
Ketum bercampur apa si anovar mabuk nih?

Anonymous said...

Yang tebuk tu bukan ph tapi tuang presideng..kihkihkih

Anonymous said...

Walaun mmg dengki klu anuar jd pm sbb anuar lebih cerdik berbanding walaun pas. Dpt perintah trenganu satu penggal je..lepas tu hanyut...

Anonymous said...

Muafuckatan dah jdi bodo semenjak minum kencing mca..cakap berdegar2 tapi habuk pun takda..

Anonymous said...

Jadilah seperti walaon pas..bermegah bila dpt tambah bini.

Anonymous said...

Bila wartawan tanya yb pas ttg convic 19.. telopong mulut depa sbb tak tahu nak jawab

Anonymous said...

Lawak betul walaun pas ni..bila kena kutuk terus jd bodoh..

Anonymous said...

Walaun pas ni mana ada otak. Dia langsung rak fikir nasib rakyat. Apa yg penting mesti dpt habuan dr harta rampadan

Anonymous said...

Cuma dalam diam ..ada terfikir di saat genting negara sebelum negara ini di timpa musibah COVID-19..takdir ALLAH tiba-tiba kera Jaan PH tumbang..Mungkin ALLAH mahu kerajaan yang menggantikan kera Jaan PH bagi menangani musibah ini dengan lebih baik dari kera Jaan PH terdahulu..sekadar kongsi apa yang saya sendiri terfikir tak melibatkan siapa-siapa ye..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails