Wednesday, March 18, 2020

Ini, Perkampungan Muslim Di Wuhan China.


Mulai Dikenali Selepas Koronavirus Melanda

SEBUT sahaja Wuhan sudah tentu ramai yang terus memikirkan keadaan gawat yang mulai melanda kawasan itu ekoran wabak Koronavirus yang menyerang sejak pertengahan bulan Januari lepas.

Daerah di China tersebut telah dilaporkan terdapat beribu kes positif koronavirus serta ratusan kematian sudah berlaku. Jadi, tidak hairanlah bandar tersebut tiba-tiba sahaja popular dalam kalangan orang luar.

Perkampungan Islam di Wuhan

Menyingkap mengenai penduduk disana, terdapat satu kawasan perkampungan orang-orang Muslim yang mengamalkan cara hidup Islam dalam kegiatan harian.

Hal ini telah dikupas menerusi satu video yang mulai tular selepas koronavirus melanda Wuhan. Dokumentari pendek dari saluran Youtuber Indonesia ini menceritakan serba sedikit mengenai kehidupan penduduk Muslim disana.

Tak susah cari makanan halal

Kampung yang dikenali sebagai Qiyi Muslim Village ini didiami oleh pelbagai etnik di China dan sebahagian besarnya adalah Muslim. Mereka mengamalkan cara hidup sederhana dengan berniaga di pasar serta kedai-kedai makanan halal.


Daging yang dijual halal & bermutu 

Apabila tiba disana, orang luar terutamanya umat Islam tidak perlu gusar dengan bahan basah kerana sememagnya halal dan diproses oleh mereka yang beragama Islam.

Walau bagaimanapun, ia sedikit mahal tetapi perkara tersebut tidak menjadi masalah kerana bahan basah disana segar dan bermutu.


Ada masjid dan imam yang bertugas

Di Qiyi Muslim Village turut mempunyai masjid yang sentiasa hidup kerana sememangnya dihadiri oleh para jemaah apabila tibanya waktu solat fardu.


Dokumentari yang dibuat oleh  Muhammad Hanif Hasballah ini mulai mendapat perhatian selepas wabak koronavirus menyerang kawasan tersebut.

Walau bagaimanapun, dokumentari itu sedikit sebanyak menyingkap satu sisi lain Wuhan yang ternyata mempunyai perkampungan Islam dalam kelompok 11 juta penduduk daerah tersebut seperti yang dilaporkan sebelum ini.

Tonto video penuh disini:

6 comments:

Anonymous said...

Rupanya masih ada puak jilat juboq gian eng meneruskan hasut..

Tak usah menyamar le, orang kenal mana penjilat juboq kapiaq gian eng.
Kesian, Masih jadi barua DAP lgi.
Kesian. Masih lagi mahu ikut hukum rimba. jadi hantu berpuaka. Masih tak tamadun. Jadi peluloq juboq tak basuh, si kulup gian eng. barua pecacai yang patut di hukum sula atau rejam kerana pembelot.

Mana lagi geng puaka rimba, tulang besi, dan babi-babi buta tu.. Bertaubatlah.. tak besar mana dedak babi itu. Miskin keparat sangat ke?? kalau mampuih panggil lah gian eng solat.. hii jijik dan kesiannya. hi hi hi

Takde idea.. masih ulang bende sama. Miskin segala.. padanlah jadi barua..

DAP macam cicak penyet, kepala terapit pintu, terkepit.
Ekornya luruh jatuh terkodek-kodek. Terkodek itulah suara bunyi bising penjilat,peluluq juboq tak basuh si kulup gian eng. hi hi hi . tak malu muka tembok pungkok babi..

Jilat Juboq gian eng.. Jilat Juboq gian eng.. Jilat Juboq gian eng..
Mereka bangga disebut macam tu.

Anonymous said...

Kat malaysia ada satu wabak namanya wabak anoar. Dia ni suka berkhayal jadi pm. Dia pencipta virus lompat parti. Dia juga bila nak bertanding paksa penyandang letak jawatan spt kat kajang dan port dikson, juga permatang pauh. Menang tapi tetap kekal dengan jawatan pm menanti. Dia juga bawa virus liberal dengan dibantu oleh dap. Kuat berpersepsi. Kuncu2nya ramai yg pintar reka persepsi juga pengikut tegar liberal. Buktinya kuat hina islam dan ulamak. Macam2 gelaran diberi pada ulamak. Tapi ada juga yg taubat sebab banyak pejabat ranting yg tutup dan bubar.

Anonymous said...

Kenape tak panggil ibrahim mat zain raja bomoh 1 malaysia untuk hapuskan covid?....raja bomoh ada tropong ajaib dan buah kelapa...ni kawan zahid komedi penyamun

Anonymous said...

Kecian ko penyamun...meraong2 har2i....

Anonymous said...

MCA lebih power...pas dan umno bisu..ape komen barua penyamun?...

KPM sudah iktiraf UEC dalam program guru? https://www.ismaweb.net/2020/03/18/11kpm-sudah-iktiraf-uec-dalam-program-guru/

KPM sudah iktiraf UEC dalam program guru?

Mah Hang Soon kotakan janji reformasi dalam isu pendidikan Cina?

Photo of siti hafidah siti hafidah Send an email 18/03/20200 12,610 1 minit anggaran tempoh bacaan

BANGI, 23 Rejab 1441H, Rabu – Ketika negara berdepan dengan cabaran Perintah Kawalan Pergerakan, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) didapati mengeluarkan iklan pengambilan khas Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP) dengan Kepujian bagi calon laluan khas Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC).

KPM turut mempelawa lulusan Sijil Menengah Agama (SMA) atau Sijil Menengah Ugama (SMU) yang berkelayakan, berpotensi, berminat dan beriltizam untuk mengikuti program tersebut.

Program itu dikhususkan untuk melatih bakal guru di Institut Pendidikan Guru (IPG) yang ditetapkan oleh KPM dalam pelbagai bidang pengkhususan bagi keperluan di sekolah rendah.

Dari segi syarat akademik, pemohon hendaklah lulus Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dengan memperoleh sekurang-kurangnya gred kepujian dalam Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris serta Sejarah.

Sementara itu, bagi syarat tambahan untuk lulusan UEC, pemohon mesti memiliki sekurang-kurangnya tiga gred kepujian di peringkat Sijil Senior Middle Level (UEC-SML) manakala lulusan SMA atau SMU, pemohon mesti memiliki sekurang-kurangnya tiga gred kepujian di peringkat SMA atau SMU.

Bidang pengkhususan yang ditawarkan adalah Bahasa Cina Pendidikan Rendah bagi lulusan UEC.

Dalam tempoh kursus persediaan, calon mesti mengikuti kursus khas dan lulus dalam tiga mata pelajaran iaitu Bahasa Melayu Komunikasi; Sejarah; dan Pendidikan Moral.

Selain itu, Pendidikan Islam Pendidikan Rendah ditawarkan bagi lulusan SMA atau SMU, di mana dalam tempoh kursus persediaan, calon mesti mengikuti kursus khas dan lulus dalam tiga mata pelajaran berikut iaitu; Pendidikan al-Quran dan al-Sunnah; Sejarah; dan Pendidikan Syariah Islamiah.

Iklan itu seolah-olah menunjukkan Timbalan Menteri Pendidikan I, Senator Datuk Dr Mah Hang Soon telah menunaikan janji dengan pertubuhan radikal, Dong Zong dan Jiao Zong dalam isu pendidikan Cina.

Hang Soon yang juga Timbalan Presiden parti perkauman MCA dilaporkan berkata, pihaknya akan bekerjasama dengan KPM dan gabungan itu untuk menggerakkan reformasi pendidikan.

Sebelum ini, manual pengambilan pelajar oleh IPG tidak menyenaraikan butiran mengenai pengambilan lepasan UEC untuk program ijazah perguruan, menyebabkan pertubuhan pendidikan dan parti politik berasaskan Cina tertanya-tanya sama ada kerajaan telah menghentikan program berkenaan.

Sijil UEC tiada kaitan dengan Lembaga Peperiksaan Malaysia, dikelolakan Jawatankuasa Kerja Sekolah-sekolah Menengah Cina (MICSS) dan wakil-wakil dari Dong Jiao Zong.

UEC adalah silibus sekolah persendirian Cina yang mana sukatan pelajarannya diambil dari Taiwan dan bertentangan dengan Dasar Pendidikan serta Akta Pendidikan 1996.

Anonymous said...

Barua2 penyamun tidak akan berani bukak mulut bila usaha MCA untuk daulatkan UEC berjaya...umno dan Pas sudah lemah...

2 kerusi MCA lebih power dari kerajaan melayu iselam.....

Umno dan pas takut kpd MCA..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails