Friday, March 20, 2020

Demokrasi, Bukan 'Pintu Belakang'. PH Jadikan Tun M 'anak tangga' -Presiden PAS


Menyelamatkan negara dari politik celaru dibawa PH

KUALA LUMPUR: Gabungan baharu Muafakat Nasional-BERSATU sama sekali tidak menjatuhkan Kerajaan PH, sebaliknya bertindak menyelamatkan negara dari kancah politik celaru yang disebabkan pakatan itu.

Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menjelaskan, PAS mengambil pendekatan mendukung Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang dilantik oleh PH, bagi menyelamatkan negara.

“Sebagai pembangkang yang menasihat, bukan pembangkang yang buat provokasi untuk menjatuhkan kerajaan. Apa yang berlaku ialah pergolakan dalam PH sendiri yang menimbulkan masalah sehingga menjatuhkan kerajaan itu sendiri,” ujarnya.

Beliau mengupas dakwaan tersebut ketika temubual dalam Bicara Harakah 2 yang disiarkan dari Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut, di sini semalam.

Bahkan beliau menafikan juga tuduhan ‘pintu belakang’ digunakan, sebaliknya ia berlaku secara konsep demokrasi yang betul melibatkan hak rakyat dan juga wakil-wakil rakyat telah dipilih.

“Di mana kita mengambil pendekatan mengumpulkan wakil-wakil rakyat yang ada bersama kita, dan wakil rakyat yang ada dalam kerajaan yang dulu untuk membuat satu perubahan dan berjaya mendapat majoriti melalui Perlembagaan dan melalui konsep Raja mengikut Perlembagaan,” jelasnya.
Sedangkan PH menurutnya, menjadikan Tun M sebagai ‘anak tangga’ untuk meraih pemerintahan yang berbeza dari dukungan PAS di mana melihat tokoh itu penting secara praktikal untuk kekal hingga habis penggal.

“Dengan sebab itu, kita memberi Undi Kepercayaan kepada Tun, yang tidak pelik dalam demokrasi Barat. Boleh beri Undi Kepercayaan dari pembangkang, tidak salah. Tapi malangnya, mereka membuat pusingan-U, tak setuju dengan undi ini.

“Kemudian bila saat-saat akhir, mereka sokong balik (Tun M) setelah kita batalkan Undi Kepercayaan itu, mereka sokong Tun sebagai calon. Kemudian mereka pusing balik, pusingan U balik. Oleh kerana kerap kali pusingan U ini menyebabkan mereka rebah terlentang ke belakang.

“Kita sekali pusing saja bila Tun dijadikan anak tangga, dan kita rasa tak boleh selamat dengan Tun, maka kita buat pendekatan sendiri memilih Tan Sri Muhyiddin Yassin,” ujarnya mengimbas ‘sejarah’ tersebut.

Tambah beliau, Tun M semasa memimpin negara berdepan anggota-anggota Kabinet yang bermasalah di mana tidak sehaluan dengan beliau bahkan tidak juga bertindak untuk menyelamatkan negara.

Malah, dipertengah pemerintahan ujarnya, mereka memberikan tarikh-tarikh untuk Tun M meletakkan jawatan di mana hal tersebut telah mengganggu perjalanan urus tadbir negara hingga muncul pelbagai ‘langkah’ baru-baru ini. – HARAKAHDAILY 20/3/2020

20 comments:

Puaka Rimba said...

Putar dan belit lah ikut arah mana sekalipun...ianya tetap berlawanan dari segi prinsip dan moral..."PELACUR PUN ADA MARUAH"... Inilah kata-kata penuh hikmah dari Abg Mat Sabu...ingat tu!... Hihihikikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

Ulamak sabu memang hebat. Jadi rujukan ph. Sabu pun kira bantai jer pun. Tidak ilmiah langsung dan menongkah arus. Apa maksudnya pelacur pun ada maruah. Adakah sama dengan komunis adalah pejuang kemerdekaan. Yang komunis bunuh ramai orang kampong pun dikira juga sebagai perjuangan. Sepatutnya komunis bunuh tentera british, bukan bunuh orang awam. Lebih kurang macam yg kena kat bangsa uighur. Cina bunuh muslim. Di sini juga cina bunuh muslim orang kampong.

Sorang dua puja sabu tak bermakna yg lain sokong sabu. Sorang dua tak suka tghh, tak bermakna yg lain pun tak suka. Sabu patut ikut kata2 hikmah jemin, cermin muka dulu.

Anonymous said...

Kat tempat aku pejabat pkr dah tutup.

Puaka Rimba said...

Bila matlamat dan objektif mengHALALkan cara.....menunjukkan perjuangan mengangkat Syiar Islam hanya omongan kosong...apatah lagi dengan politik ala mengkarung sesumpah yg berubah mengikut kepentingan kelompok...jadilah ahli politik Lobai yg berprinsip bukan sekadar pencacai kerana "PELACUR pun ada MARUAH"..Hihihikikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

Ikut perlembagaann bila pm letak jawatan buat sidang dewan rakyat pilih pm baru... Hantar kpd agong untuk perkenan..

Mudah sangat...

Tapi nak ikut pintu belakang kunun ikut perlembagaan..

Anonymous said...

Sehingga sekarang lobai hadi asyik bercerita perkara2 yg tak mustahak...

Hadi Langsung tak mao cerita bila nak buat hudud tutup pusat judi pusatnhiboran dan yg haram disisi islam....

Masa kempen pru berdegar2 cakap pasal haram...pas nak perkasakan syariat islam kunun...

Dah kongsi kuasa buat tak tau plak..

Sah Penonggang islam rupanye....


Anonymous said...

Kerajaan ape ni?....memang kerajaan haram suahkan rakyat..

Kerajaan naikkan harga siling topeng muka, larang eksport
Diterbitkan 3 jam lepas
Dikemaskini 3 jam lepas

Kerajaan menaikkan harga siling topeng muka serta melarang eksport topeng muka dengan dua warta kerajaan persekutuan.

Perintah Kastam yang baru (Larangan mengenai Eksport) (Pindaan) (No.2) 2020 dan Kawalan Harga dan Anti-pencatutan (penentuan harga maksimum) (No.2) 2020 berkuat kuasa hari ini dan menyenaraikan harga baru.

Anonymous said...

ON bukan kerajaan pilihan rakyat..kerajaan haram.

Anonymous said...

Rupanya masih ada puak jilat juboq gian eng meneruskan hasut..

Tak usah menyamar le, orang kenal mana penjilat juboq kapiaq gian eng.
Kesian, Masih jadi barua DAP lgi.
Kesian. Masih lagi mahu ikut hukum rimba. jadi hantu berpuaka. Masih tak tamadun. Jadi peluloq juboq tak basuh, si kulup gian eng. barua pecacai yang patut di hukum sula atau rejam kerana pembelot.

Mana lagi geng puaka rimba, tulang besi, dan babi-babi buta tu.. Bertaubatlah.. tak besar mana dedak babi itu. Miskin keparat sangat ke?? kalau mampuih panggil lah gian eng solat.. hii jijik dan kesiannya. hi hi hi

Takde idea.. masih ulang bende sama. Miskin segala.. padanlah jadi barua..

DAP macam cicak penyet, kepala terapit pintu, terkepit.
Ekornya luruh jatuh terkodek-kodek. Terkodek itulah suara bunyi bising penjilat,peluluq juboq tak basuh si kulup gian eng. hi hi hi . tak malu muka tembok pungkok babi..

Jilat Juboq gian eng.. Jilat Juboq gian eng.. Jilat Juboq gian eng..
Mereka bangga disebut macam tu..

Anonymous said...

Mana pegi mentri2 sampah yg sngat genius konon ... rupa ya nak pnjangkan tembolok aja.

Menjelang 24 jam pengumuman Perintah Kawalan Pergerakan oleh PM, langsung tidak ada kenyataan balas oleh mana-mana menteri untuk bantu memudahkan urusan rakyat selama 14 hari ini.

Menteri Pengangkutan tak beritahu bagaimana pergerakan rakyat dapat dibantu tanpa menambah risiko penularan wabak.

Menteri Sumber Manusia langsung tak sebut secara terperinci sektor mana yang akan terjejas dan apa jaminan bagi pekerja-pekerja swasta bergaji hari.

Menteri Pertanian dan Industri Makanan tak beri jaminan dan mekanisme bagaimana rakyat boleh dapat cukup bekalan makanan harian dalam tempoh larangan.

Menteri KPDNHEP tak cakna tentang panic buying dikalangan rakyat, begitu juga dengan jualan topeng muka dan sanitizer yang menjadi kegusaran rakyat.

Menteri Pembangunan Usahawan dan Menteri Perusahaan, Komoditi dan Perladangan tiada langkah proaktif untuk pastikan usahawan-usahawan kecil yang terpaksa tutup bisnes dalam tempoh larangan.

Menteri Kerajaan Tempatan sibuk makan malam dengan taikun, tak nak ke bantu majlis perbandaran disinfeksi tempat-tempat awam seperti masjid.

Menteri Pengajian Tinggi lambat buat pelan pergerakan pelajar yang terpaksa pulang ke kampung kerana IPT ditutup.

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga, dan Masyarakat gagal sediakan solusi bagi membantu ibu-ibu bekerja yang terpaksa jaga anak kerana penutupan taska.

Menteri Dalam Negeri yang sepatutnya menjadi tonggak dalam isu ini, langsung tak dengar cerita.

Menteri Tugas-tugas Khas yang kita pun tak tahu apa tugasnya. Sepatutnya dalam situasi begini, dia diberi tugas penting. Barangkali masih sibuk dengan kereta terbang.

Perdana Menteri, buat mesyuarat nasional tentang COVID-19, tak jemput Menteri Besar parti lawan!

Nampaknya rakyat perlu berhenti bergantung kepada menteri-menteri.

We fight this battle, and we fight hard!

Sampah oh sampah...

Anonymous said...

Orang yang melanggar sumpah parti Islam dan bersekongkol dengan gian end kepala bapak kafir harbi mengkhianati agama Islam dan umat Islam adalah pengkhianat yang tidak mempunyai maruah.

Pelacur mana ada maruah ? Pelacur telah Jual maruah mereka kepada gian end.

Hihihikikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad menarik balik kata-kata yang dilontarkan dalam siaran langsung di laman Facebook semasa di Terengganu iaitu “Presiden PAS sudah tidak centre” merujuk kepada Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Beliau yang juga Pengarah Komunikasi Parti Amanah Negara (Amanah) turut meminta maaf kerana mengeluarkan kata-kata berbentuk serangan itu terhadap Presiden PAS.

Bercakap dalam sidang media di pejabatnya di sini, Khalid berkata, beliau telah dihubungi oleh Penasihat Umum Amanah iaitu Datuk Seri Ahmad Awang yang menasihatkannya supaya menarik balik kenyataan berbentuk serangan peribadi terhadap Abdul Hadi.

Anonymous said...

Parti Islam PAS dan agama Islam tegas menolak 'matlamat menghalalkan cara' ialah is adalah kaedah zalim.

Hanya pemimpin dan barua Pee H yang menggunakan kaedah zalim ini untuk memenangi PRU dengan membuat pelbagai janji palsu, fitnah Dan pembohongan.

Pendapatan barua Pee H dan RBA DA-Pigs adalah sangat jelas haram kerana kencing rakyat.

Hihihikikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

Pembetulan 6:29

Parti Islam PAS dan agama Islam tegas menolak 'matlamat menghalalkan cara' kerana ia adalah kaedah zalim

Anonymous said...

Atuk Kerala telah letak jawatan maka secara automatic kerajaan PH tumbang. No more PH government.


Maka rakyat yang diwakili oleh ahli parlimen berhak menubuhkan kerajaan PN yang baru kerana rakyat merasa marah dikencing oleh PH dengan pelbagai janji palsu.

Anonymous said...

RBA 5:52 ternakan parti kafir harbi DA-Pigs menfitnah ulama yang berjuang menegakkan Islam sebagai 'penonggang Islam'.

Kepala bapak kafir harbi DA-Pigs yang telah menghina Islam Pula dipuja dan disembah oleh RBA.

Kesimpulan: RBA sakit mental kronik.

Anonymous said...

Menurut seorang jurucakap WHo wabak virus corona yg dipanggil covid19 yang merupakan strain baru yabg muncul diWuhan China munkin dapat dikawal sebelum ianya merebak ketahap sekaran sekiranya pehak kerajaan china mendedahkan butiran yang tidak bersifat merahsiakan sebahagian data-data penting kepada pehak WHO diawal bermulanya tersebar.
Di tambah dengan kebebasan bergerak dan tiada sekatan pergerakan diperingkat antarabangsa terutamanya apabila pergerakan pada jumlah yang sangat besar pelancong perayaan tahun baru china berketurunan asia pulang ke negara masing-masing.
Kealpaan kebanyakan negara-negara yang mempunyai kontak fizikal ditambah pergerakan bebas ini menyebabkan virus covid19 yang dormant didalam badan samada pembawa telah menjadikan ianya merebak dengan cepat apabila tempoh dormant tersebut berakhir.
Oleh kerana pesakit yang dijangkiti hanya boleh menyedari ianya telah dijangkiti sehingga tempoh 14 hari, maka mengesan jangkitan pada peringkat awal adalah amat sukar melainkan 'pesakit' tersebut membuat pemerikasaan awal perubatan secara sukarela untuk melihat status kesihatan mereka.
Wabak covid19 yang yan menjadi Epidemic pada peringkat awalnya telah meningkat ketahap Pandemic juga telah mengeluarkan strain-strain baru akibat berlaku mutasi yang cepat mengakibatkan bukan sahaja sebarannya meluas malah usaha mencari dan mebuat vaksin terhadapnya sangat mencabar.

reuter

Anonymous said...

5:47 memang bijak.. jadi TunMahadey, Anovar dan ahli2 parlimen yang pergi buat sd tu semua bodoh tak tahu cara dan perlembagaan.
Kau patut jadi punarsihat parti kau.
Atau ko patut berkempen mulai sekarang bahawa yang mp2 saens sd tu semua bodo tak ikut undang2,
Kalau apa yg berlaku selepas Tun letak jawatan iaitu membuat sd untuk dipersembahkan kpd kdymm yd Agong menyalahi peraturan naper sianovar yg gila2 nak jadi pm tu tak boikot?
Naper tak ambik perintah mahkamah halang proses buat sd?

.

Anonymous said...

Mudah2an tak mencapai peringkat Pandapigic, kalau dah sampai peringkat tu payah nak diubat.

Anonymous said...

Menteri2 perikatan yiddin nasional banyak bekerja bukan bercakap,

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails