Saturday, March 21, 2020

Majlis Nikah Zaman COVID-19, Nikah Luar Pagar Rumah Tok Kadi


Dugaan Pengantin COVID-19, Terpaksa Nikah Luar Pagar Rumah Tok Kadi

TIDAK menyangka bahawa Malaysia bakal berdepan dengan kes yang tinggi, sehingga memaksa pihak kerajaan untuk menjalankan Perintah Kawalan Pergerakan.

Gejala wabak COVID-19 ini telah membuatkan banyak urusan tergendala, antara yang turut terkesan adalah pasangan yang ingin bernikah.

Nikah pakai mask

Tular foto dan video, hari ini terdapat juga pasangan yang masih meneruskan juga pernikahan walaupun terpaksa mengikut beberapa langkah keselamatan yang ditetapkan pihak Kementerian Kesihatan.
Alhamdulilah selesai shoot majlis akad harini 🤲🏽
Antara precautions taken to prevent :
Hand sanitizer ✅
Mask ✅
Tidak bersalaman semasa lafaz ijab qabul ✅
Tetamu x lebih 10 org ✅
Majlis kurang drpd 10min ✅
Kawin2 juga, jgn lupa jaga diri ok, stay safe semua😷



View image on TwitterView image on TwitterView image on TwitterView image on Twitter
Nikah kat luar pagar rumah tok kadi

Malah, ada juga pasangan yang melangsungkan pernikahan hanya di luar pagar rumah tok kadi, dengan masing-masing berdiri di jarak 1 meter antara satu sama lain.
https://twitter.com/mohdkautharr/status/1240934565037748224
Kesemua majlis pernikahan tersebut hanya melibatkan jurunikah dan ahli keluarga pengantin sahaja, tanpa melibatkan tetamu yang ramai.
Sumber : Twitter

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Nikah atau orang sebut juga 'buat masjid' atau buat makruf, patut disegerakan. Bahaya COVID-19 juga wajib dihindari. Kerana itu, peraturan-peraturan keselamatan kena ikut. Gabungan dan alternatifnya, 'Terpaksa Nikah Luar Pagar Rumah Tok Kadi'.

Al-hamdulillah, semua selesai, semua selamat. Islam suruh, mudah-mudahkan, jangan susah-susahkan, gembirakan, jangan takut-takutkan.

18 comments:

Anonymous said...

Dulu banyak rakyat negeri2 melayu bersyukur bila inggris datang balik menghalau pengganas bintangtiga yg bermaharajalela.
Bukan bermakna mereka menyokong ingris penjajah 100% tetapi sebab ingris baik la sedikit dari bintangtiga.
Maka berkempenla puak2 melayu barua bintang3 kononnya melayu yg berbaik2 dgn ingris tu kononya suka inggri penjajah 100%.

Apakah sekarang sejarah berulang?
Mufakatnasional tidaklah suka dengan yiddinnasional 100%, tapi majoriti tidak suka dgn Pakatantiga yg tak ubah dan seiras mcm bintangtiga.

Terimakasih yabhg Tun yg dgn senyum saja pakatantiga tumbang menggelupur meroyan.
Yabhg memang legend.



Anonymous said...

Muafuckat Nasional kena ikut perintah kapir harbi mca 2 kelusi maa...sebab sikalang kapir harbi mca sudah halal looo..

Anonymous said...

Ini penjilat-penjilat mereka.. Dah takdak apa nak jilat..
Rupanya masih ada puak jilat juboq gian eng meneruskan hasut..

Tak usah menyamar le, orang kenal mana penjilat juboq kapiaq gian eng.
Kesian, Masih jadi barua DAP lgi.
Kesian. Masih lagi mahu ikut hukum rimba. jadi hantu berpuaka. Masih tak tamadun. Jadi peluloq juboq tak basuh, si kulup gian eng. barua pecacai yang patut di hukum sula atau rejam kerana pembelot.

Mana lagi geng puaka rimba, tulang besi, dan babi-babi buta tu.. Bertaubatlah.. tak besar mana dedak babi itu. Miskin keparat sangat ke?? kalau mampuih panggil lah gian eng solat.. hii jijik dan kesiannya. hi hi hi

Takde idea.. masih ulang bende sama. Miskin segala.. padanlah jadi barua..

DAP macam cicak penyet, kepala terapit pintu, terkepit.
Ekornya luruh jatuh terkodek-kodek. Terkodek itulah suara bunyi bising penjilat,peluluq juboq tak basuh si kulup gian eng. hi hi hi . tak malu muka tembok pungkok babi..

Jilat Juboq gian eng.. Jilat Juboq gian eng.. Jilat Juboq gian eng..
Mereka bangga disebut macam tu..

Anonymous said...

Jilatlah jubok kapir harbi mca 2; kelusi tuu...baru puashati barua penyamun penakut..

Anonymous said...

Keadaan covid tidak lah serius sangat kerana sudah diketahui jangkitan dari eribu2 jemaah tabligh dan kontak yg sudah dikenalpasti...

Pertambahan bilangan covid setiap hari kerana lebih ramai tabligh dan kontak muncul di hospital...

Otai said...

Walaon berlagak mcm hero. Bila disergah mca terus hilang telor.

Anonymous said...

Rakyat Malaysia sukar membeli mask kerana angkara KERAjaan PH:

Mask di Malaysia tidak ada kerana kerajaan PH hantar percuma ke negeri China menyebabkan rakyat sendiri tak cukup mask. Ini juga termasuk 18 juta sarung tangan

Anonymous said...

Depa berani dgn orang islee saja. Bila 2 kapir mca bersuara terus gabra. Kuasa utk kepentingan pribadi..kita tunggu RUU dibentang.

Anonymous said...

Wah RBA DA-Pigs dan barua Pee H meroyan histeria sejak KERAjaan Pee H tumbang baham tanah. Tak cukup dedak cap roketkah sekarang ? Kasihan.

Ka kah kah kah ki ki ki ki ki

Otai said...

Kerajaan PH telah bertindak cemerlang membedung convic 19. Bila kudita moo dan jimin sibuk nak guling kerajaan..tumpuan sekat virus terabai.. ini semua salah kudita..

Anonymous said...

Jika RBA dan barua boleh menjilat puak kafir harbi DA-Pigs yang telah menghina Islam, mengapa parti lawan tidak boleh boleh berkawan dengan MCA ?

RBA DA-Pigs dan barua Pee H adalah kepala bapak hipokrit.

Anonymous said...

Nama sahaja otai tetapi bodoh berlapis-lapis.

Dasar terbuka KERAjaan PH membenarkan rakyat China Komunis memasuki Msia walaupun wabak covid-19 sedang berlaku di China sejak 2019 telah menyebabkan virus covid-19 memasuki Msia dan membiak dan merebak ke seluruh negara menyebabkan ramai rakyat menderita sekarang.

Anonymous said...

Jemin tu murid nuor. Jemin gasak dengan nuor. Bila nour rebut dengan mahathir jadi pm, jemin pulak rebut dengan nuor. Jemin rancang lari dari pkr ketika MN sedang dpt sokongan. Jika ada izin Tuhan, nuor tak jadi pm, jemin pun gitu jugak.

Dap ramai2 pegang teloq nuor dan sabu. Boleh pecah, tak dapat selamatkan. Eloklah kumpul bawah jemaah baru. Ko orang takda tambah dosa caci maki lobai.

Anonymous said...

Pemimpin-pemimpin Pee H gila kuasa sehingga sanggup bergaduh antara satu sama menyebabkan Atuk Kerala meletakkan jawatan Dan secara automatic KERAjaan Pee H tumbang baham tanah.
Nampaknya pemimpin-pemimpin Pee H memperjuangkan kepentingan peribadi lebih dari kebajikan rakyat menyebabkan covid-19 merebak di Msia.

Alhamdulillah rakyat berjaya membentuk kerajaan baru PN untuk melindungi negara dan rakyat dari kerakusan hawa nafsu serakah Pee H.

Anonymous said...

Jilat lah juboq mca ...mca setuju hudud..bila nak laksana hudud?..mca setuju tutup kilang arak dan pusat judi....bila nak tutup?

Mca desak iktiraf UEC ....sudah pon diiktiraf....ini bukan kerajaan iselee kata kapir harbi mca .... ..penyamun dan penonggang agama setuju...cakap berdegar2 ini kerajaan iselee....puuui....penakut cakap besar teloq kicik..


Anonymous said...

Cina dah hantar bantuan peralatan covid...barua tertinggal kereta lembu

Anonymous said...

Mimpi lahbko yg kuat berangan...Jemin hanye dapat 10 orang mp...madey tersungkur..

Anonymous said...

Wah RBA 7:38 cuba menutup salah laku Pee H membenarkan puak China Komunis beranai-ramai masuk ke Msia. Walau China Komunis telah hantar peralatan ke Msia tetapi wabak covid-19 semakin buruk di Msia.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails