Friday, March 20, 2020

Memperkenalkan 'persaudaraan majmuk', Bukan 'ekstrem kaum'. -PAS


PAS bawa persaudaraan majmuk, bukan ekstrem kaum
Hasil carian imej untuk bukan perkauman
KUALA LUMPUR: Kasih kepada kaum adalah sifat tabi’i manusia, namun menjadi salah apabila bersikap fanatik iaitu assabiyah yang dilarang Nabi S.A.W di mana memihak kepada kezaliman dilakukan kaum.
Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, bahkan Islam menjadikan kaum sebagai tonggak kepada perjuangan Nabi-nabi A.S untuk mendukung perjuangan dibawa mereka.
“Allah menunjukkan iktibar Nabi Luth A.S yang tidak didukung oleh kaum bangsa dia. Di mana dakwahnya dipadam dengan mudah oleh musuh-musuhnya.
“Selepas itu Allah jadikan setiap Rasul ada kaum dia sendiri yang mendukung, termasuk Nabi kita Muhammad S.A.W. Peranan kaum sangat penting dalam menegakkan negara.
“Dengan sebab itu Islam meletakkan dominasi kaum yang menganut Islam menjadi tonggak kepada sebuah negara,” ujarnya dalam siaran temubual Bicara Harakah 2, di sini semalam.
Pun begitu kata Ahli Parlimen Marang ini, orang Melayu paling tidak bersikap perkauman berbanding bangsa lain di dunia dengan dibuktikan dari sikap menerima kaum lain tinggal bersama.
Oleh itu bidasnya, tuduhan bahawa orang Melayu bersikap perkauman adalah sangat-sangat salah kerana dapat dilihat kaum minoriti lain dapat tinggal sekampung serta sekolah bersama.
PAS sendiri terangnya, membawa pendekatan politik yang terbuka tanpa bersikap perkauman sebagaimana pendekatan persaudaraan dengan masyarakat majmuk termasuk antara parti dan orang bukan-Islam.
Hal tersebut kemuka beliau, antaranya di PRK Tanjung Piai di mana dengan majoriti penduduk Melayu, PAS telah mendukung pencalonan dari MCA yang bukan-Melayu dengan menzahirkan kerjasama padu.
Malah dalam sejarah politik terang beliau, PAS pernah bekerjasama dengan pelbagai pihak iaitu Parti Negara tahun 1960-an, parti Sosialis, Buruh dan lain-lain di tahun 1964, sebelum bersendirian pada 1969.
Kemudian ceritanya, tahun 1973 PAS menyertai kerajaan campuran sebelum 1974 bersama-sama parti lain menubuhkan Barisan Nasional dan kembali bersendirian di tahun 1979.
“(Tahun) 1982 kita cuba menembusi tembok memisahkan kaum kita dengan kaum yang lain bila kita mengadakan hubungan dengan NGO. Tahun 1990 kita mengadakan kerjasama dengan Semangat 46, kemudian Angkatan Perpaduan Ummah.
“Kemudian diikuti tahun 1998, 1999, Barisan Alternatif dan Pakatan Rakyat. Kita memperkenalkan pendekatan dalam politik Islam, dinamakan Wahdah, kesatuan, Tahaluf, persefahaman.
Ta’awun, tolong menolong ataupun cooperation antara satu sama lain. Kita perkenalkan semua pendekatan ini satu persatu. Yang terakhir yang kita perkenalkan politik Ta’awun, dengan kita bersikap lunak dengan semua parti-parti politik
“Kita mulakan perpaduan umat Islam terlebih dahulu, mendekatkan PAS dengan Umno melalui Muafakat Nasional, seterusnya bergabung dengan rakan-rakan dalam kerajaan dengan BERSATU melalui Kongres Maruah Melayu.
“Dan berakhir dengan satu gabungan yang kita wujudkan pada hari ini yang membuahkan hasilnya (membentuk kerajaan baharu),” jelasnya panjang lebar.
Tambah beliau, konsep politik Islam diperkenalkan kepada pihak lain ini juga menjadi satu penyelesaian dalam menangani masyarakat majmuk, berbilang bangsa dan kaum di mana tidak mampu dilaksanakan ideologi-ideologi lain.
Jelasnya, pendekatan teguh dengan akidah perjuangan ini dan sikap tasammuh PAS bertoleransi dengan kelainan dan pihak yang lain, sebaliknya bersatu pada titik persamaan, serta bermaaf di dalam perbezaan.
“Dengan syarat tidak ada (pihak dan sikap) yang ekstrem. Bila ada yang ekstrem, ini melanggar sempadan. Dan kita tak boleh mengadakan kerjasama dengan parti seperti itu,” terangnya. – HARAKAHDAILY 20/3/2020
Lihat sebelum ini..

31 comments:

Anonymous said...

Rupanya masih ada puak jilat juboq gian eng meneruskan hasut..

Tak usah menyamar le, orang kenal mana penjilat juboq kapiaq gian eng.
Kesian, Masih jadi barua DAP lgi.
Kesian. Masih lagi mahu ikut hukum rimba. jadi hantu berpuaka. Masih tak tamadun. Jadi peluloq juboq tak basuh, si kulup gian eng. barua pecacai yang patut di hukum sula atau rejam kerana pembelot.

Mana lagi geng puaka rimba, tulang besi, dan babi-babi buta tu.. Bertaubatlah.. tak besar mana dedak babi itu. Miskin keparat sangat ke?? kalau mampuih panggil lah gian eng solat.. hii jijik dan kesiannya. hi hi hi

Takde idea.. masih ulang bende sama. Miskin segala.. padanlah jadi barua..

DAP macam cicak penyet, kepala terapit pintu, terkepit.
Ekornya luruh jatuh terkodek-kodek. Terkodek itulah suara bunyi bising penjilat,peluluq juboq tak basuh si kulup gian eng. hi hi hi . tak malu muka tembok pungkok babi..

Jilat Juboq gian eng.. Jilat Juboq gian eng.. Jilat Juboq gian eng..
Mereka bangga disebut macam tu..

avanza5990 said...

jilat perasuah
jilat perasuah
jilat perasuah
jilat perasuah
jilat perasuah
jilat perasuah
jilat perasuah
jilat perasuah
jilat perasuah

Anonymous said...

Kes terowong, rasuah eng guan.

Anonymous said...

Dap diberi duduk kat malaysia, udah nak jadi boss. Tak hormat budaya asal penduduk sini. Apa nak jadi dengan orang melayu yg jadi ahli dap. Apa nak jadi dengan penjilat eng guan. Apa nak jadi dengan pkr dan pan yg jadi sekutu dap. Mereka dah jadi tak hormat budaya sini. Maki sana sini. Ulamak pun jadi bahan maki.

Anonymous said...

Lu melayu dibodohkan Cina.
Hi hi hi

Anonymous said...

Wow bahlol..negara dlm bahaya ko masih nak main politik. Apa kena mengena guan eng? Walaun bahlol kena jaga mp pas yg bangang..suruh dia buat kerja.

Anonymous said...

Sekor cina mca berkokok..mp pas terus kecut teloq

Anonymous said...

Pkr dan pan musuh dalam selimut. Dibodohkan oleh guan eng.

Anonymous said...

Tinggal nyawa2 ikan. Tinggal berapa kerat jer yg sokong pkr dan pan. Elok bina maruah diri daripada terus menjadi khadam dan jurucakap dap.

Anonymous said...

Rupanye ada barua penyamunn jilat jubo kapir harbi mca ....terberakb berak sembang kencang...

Anonymous said...

Ada bukti?....sprm relaks jer...sidungu yg bertempik meraong..

Anonymous said...

Barua penyamun takut kapir harbi mca yg ada 2 kelusi....tu pasal dia meraong merapu.

Anonymous said...

Mca kata ini bukan kelajaan iselam...tak ada mp umno dan pas berani bantah...

Tiba2 UEC diiktiraf...lagi kecut teloq depa yg sembang kencang

Anonymous said...

Mvca musuh yg nyata yg ditakuti oleh pas dan umno.

Tak betul ker?.. kikikikik

Anonymous said...

Ada banyak nyawa tapi telor kena pulas dgn mca...langsong tak hrani berkukok.

Kikikikik

Anonymous said...

Persaudaraan majmuk manifestasi pas takut benar dgn mca yg ada 2 kelusi...lobai hadi blm matang..

Anonymous said...

Lobai Hadi nak ngaku saudara kapir harbi mca dan mic yg menentang hudud.m

Politik hadi blm matang...otak tak betul tertelan ubat gegat ker?...

cik minah said...

Penjilat juboq gian eng sudah tersepit..
kepala dah penyet dikepit pintu, tinggal ekor saja terkodek terlalak.
ho ho ho

Anonymous said...

Panjang lebar huraian tghh. Macai dap balas dengan sebaris dua baris ayat. Hujjah kosong. Malulah. Buatlah study sikit.

Anonymous said...

Penjilat juboq pentauliah palsu.. iiiiiiiiii

Anonymous said...

penjilat juboq perasuah.. hiiiiii

Anonymous said...

RBA DA-Pigs 1:49 mabuk todi sambil menulis komen bodoh untuk kencing rakyat.

Anonymous said...

RBA DA-Pigs jilat perasuah gian end.
RBA DA-Pigs jilat perasuah gian end.
RBA DA-Pigs jilat perasuah gian end.
RBA DA-Pigs jilat perasuah gian end.
RBA DA-Pigs jilat perasuah gian end.
RBA DA-Pigs jilat perasuah gian end.
RBA DA-Pigs jilat perasuah gian end.

Anonymous said...

Skandal Banglo terlajak diskaun dan skandal terowong dan skandal jual asset tabung umat Islam. akan mengheret gian end ke penjara selepas krisis covid-19 tamat. Tunggu dan lihat.

Anonymous said...

RBA-RBA ternakan DA-Pigs sepatutnya balik ke Wuhan untuk menolong puak Komunis bukan sibuk menyebarkan fitnah Di Msia. PKM chimpengzee dan DA-Pigs bersaudara.

Anonymous said...

Lu RBA otak mana ? Sudah hilang masuk longkangkah ??? Siang Dan malam sibuk memfitnah parti lawan kerana upah dedak cap roket. Itu dedak gian eng punya Babi manyak suka ma !!

Anonymous said...

Selepas PRU15, puak liberal Mata satu Dan puak liberal kuali boleh balik kampung tanam kacang atau jaga gian end punya Babi ma.

Anonymous said...

Olang bodo suka jilat gian end. Gian end baru keluar tandas pun RBA mau jilat kaki gian end. Manyak bodo punya olang macam lembu ma.
ki ki ki ki ki ki ki

Anonymous said...

Rasuah Banglo terlajak diskaun, skandal terowong, skandal jual asset tabung umat Islam dll.

Anonymous said...

Rasuah Banglo terlajak diskaun, skandal terowong, skandal jual aset tabung umat Islam dll. Jaya RBA suka menjilat gian end.

Anonymous said...

Ha ha ha ha ha ha

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails