Thursday, March 19, 2020

Kampung.. Tapi Di Bandar Kota Kinabalu. Ada Apa? Jom Lawati..

Boys go around the slum collecting empty cans that they sell for some pocket money.
Kanak-kanak 'kutip tin' cari duit poket...
Makeshift houses on loose stilts in Kampung Sembulan Tengah are in stark contrast to the modern condominiums in the background.

KAMPUNG Sembulan Tengah secara harfiah merupakan "kampung di bandar", kawasan kumuh yang hanya membuang batu dari bangunan tinggi moden di pusat Kota Kinabalu. 

Sekali dikenali sebagai "kawasan hitam" yang penuh dengan penagih dadah dan penjenayah. Penduduk tempatan masih menghindarinya, tetapi kepada pendatang, ini adalah rumah mereka yang hidup di tengah-tengah kekerasan budaya.  
Clothes left out to dry at a house in Kampung Sembulan Tengah, an immigrant settlement in the heart of the Sabah capital.
Pakaian yang dibiarkan kering di sebuah rumah di Kampung Sembulan Tengah, sebuah penempatan imigran di tengah-tengah ibu kota Sabah.
The womenfolk of Kampung Sembulan Tengah are used to a simple way of life.

 Resident Pernama Pinasang, from Tawi-Tawi Island in the southern Philippines, shows her IMM13 immigration pass, issued to those who fled the conflict in Mindanao in the 1970s.
Mereka, dari Pulau Tawi-Tawi di selatan Filipina, menunjukkan pas imigran IMM13, dikeluarkan kepada mereka yang melarikan diri dari konflik di Mindanao pada tahun 1970-an.
Pernama hangs her clothes to dry outside the rickety wooden structure she calls home. She lives with her three daughters and other relatives.
Pernama, her nephew and niece looking out the window of their simple house.

A schoolboy walks on the rickety bridge that connects homes at Kampung Sembulan Tengah against a backdrop of Kota Kinabalu's modern apartments.
Seorang anak sekolah berjalan di jambatan reyot yang menghubungkan rumah di Kampung Sembulan Tengah dengan latar belakang pangsapuri moden Kota Kinabalu.

A family of Filipino migrants at the water village. Many of the villagers do menial work in the city.
A boy stops by a stall selling crackers and sweets on his way to school.
A boy takes a drink from a water hose while washing dishes outside his house.
(FMT)

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Mereka disebut pendatang.. Tetapi mereka juga manusia. Mereka juga saudara kita seagama. Dalam Islam, mereka disebut Muhajirin ertinya orang yang berhijrah dari kampung halaman mereka ke bumi Allah lain yang bebas terbentang.. 

Dan kita rakyat Malaysia disebut Ansar 'golongan penolong' yang sepatutnya membantu mereka. Islam juga tegak di atas kekuatan gabungan golongan Mujahirin dan golongan Ansar ini..

Bagaimana supaya berlaku penggabungan dan kerjasama ini? Ini yang perlu diikhtiarkan. Pemimpin yang berjiwa kecil-kerdil dan tidak bijaksana, tidak akan mampu memikiri ini..

Lihat berita ini..
"Kepimpinan yang menerajui sistem pentadbiran pemerintahan memerlukan kebijaksanaan ke arah menyatukan manusia berdasarkan kepada elemen-elemen yang wujud dalam ajaran Islam.
Demikian itu, terdapat perkara diizinkan kepada para ulamak untuk melakukan _ijtihad_ dalam memberi pandangan kepada masalah-masalah semasa dengan syarat akhlak mulia yang diajar oleh Islam."  -Presiden PAS

31 comments:

Anonymous said...

pas bijak putarbelit dan cari dalil...

Anonymous said...

80 warga M'sia dipercayai di himpunan Tabligh di Indonesia
Alyaa Alhadjri

Diterbitkan 9 jam lepas
Dikemaskini 9 jam lepas
-
Sekurang-kurangnya 80 warga Malaysia dipercayai telah tiba di Gowa di Makassar, Indonesia, bagi menyertai perhimpunan Tabligh.

Ribuan lagi bakal menyertai program itu yang merupakan acara serupa seperti yang diadakan di Masjid Seri Petaling Kuala Lumpur hujung bulan lalu, yang menarik kira-kira 16,000 peserta.

Bupati (ketua daerah) Gowa, Adnan Purichta Ichsan mengesahkan bahawa perhimpunan itu merupakan acara tahunan di sana.

Anonymous said...

Si dungu, mana mahu memikiri masalah umah? Sanggup jadi alat kafir..

Anonymous said...

Tabligh Balik bawak covid barua penyamun tuduh cina punyer pasal..

Anonymous said...

Masalah umah kerana orang politik putarbelit dan jual agama..

Puaka Rimba said...

Atas sifat kemanusiaan..bantuan diberi tanpa mengira bangsa atau agama. Apatah lagi ajaran Islam yg mengajar umatnya berkasih sayang antara makhluk ciptaan Allah walaupun seorang kafir....bukan membuta tuli dengar menyebarkan KafirFobia terhadap umat islam demi meraih sokongan dan pengaruh . Betul tak Lobai???...Hihihikikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

Rupanya masih ada puak jilat juboq gian eng meneruskan hasut..

Tak usah menyamar le, orang kenal mana penjilat juboq kapiaq gian eng.
Kesian, Masih jadi barua DAP lgi.
Kesian. Masih lagi mahu ikut hukum rimba. jadi hantu berpuaka. Masih tak tamadun. Jadi peluloq juboq tak basuh, si kulup gian eng. barua pecacai yang patut di hukum sula atau rejam kerana pembelot.

Mana lagi geng puaka rimba, tulang besi, dan babi-babi buta tu.. Bertaubatlah.. tak besar mana dedak babi itu. Miskin keparat sangat ke?? kalau mampuih panggil lah gian eng solat.. hii jijik dan kesiannya. hi hi hi

Takde idea.. masih ulang bende sama. Miskin segala.. padanlah jadi barua..

DAP macam cicak penyet, kepala terapit pintu, terkepit.
Ekornya luruh jatuh terkodek-kodek. Terkodek itulah suara bunyi bising penjilat,peluluq juboq tak basuh si kulup gian eng. hi hi hi . tak malu muka tembok pungkok babi..

Jilat Juboq gian eng.. Jilat Juboq gian eng.. Jilat Juboq gian eng..
Mereka bangga disebut macam tu..

Anonymous said...

Kerajaan indonesia dah berbincang dengan mereka semu, dan kesemua mereka telah dihantar kepusat kurantin selama 14hari.

Anonymous said...

Kalau diantara mereka tu yg berketurunan bajau maka Sabah, Sulu/Mindanau dan kalimantan timur serta sulawesi utara adalah merupakan Negara mereka, itu adalah negara asal mereka sebagai orang asli laut (sea gypsy).
Dan kalau diantara mereka itu orang2 yg nenekmoyang mereka adalalah dibawah kesultan sulu, maka selain wilayah sulu yg sekarang mejadi province di filipina maka timur sabah juga adalah negara mereka. Malaysia hakikatnya cuma menyambung pajakan british keatas sabah dari kesultanan sulu, dan sulu tidak dapat menuntut sabah kerana mereka masih bukan negara merdeka manakala filipina oada dasarnya bukan pemilik yg sah keatas sabah.

Jadi mereka itu bukannya pendatang bawaan penjajah, bukannya pendatang tampa izin akan tetapi penduduk asal dikawasan tersebut.

Itu adalah tanahair mereka.
Hentikan penganiyaan terhadap mereka dan berikan apa yang menjadi hak mereka.
Filipina, Malaysia dan Indonesia sepatutnya memberikan taraf kewarganegaraan kpd mereka supaya mereka boleg bergerak dalam ketiga2 negara tersebut tampa masaalah,.

Anonymous said...

Lobai puaka udah berkhutbah pulak. Kata jemin cermin muka dulu.

Anonymous said...

Oleh kerana cemburu pempimpin Amanah dpt jd menteri kanan..walaun pas hari2 tabur fitnah..kini giliran pas jd menteri dgn cara haram.. apakah RUU akan dpt dilaksana?

Anonymous said...

Walaun pas mana tahu hukum agama. Sebar fitnah pandai lah meka...hihihi

Anonymous said...

Terdidik oleh bang non.

Anonymous said...

Tak baca punya orang. 4000 mati kat wuhan. Masih lagi nak burukkan islam.

Anonymous said...

P ramasamy kata ltte bukan pengganas. Takkan dia nak hina bangsa dia walau pun banyak jiwa melayang. Beza dengan kuncu ph sanggup hina islam dan ulamak. Qualiti kuncu dengan ramasamy sama level.

Puaka Rimba said...

Salah satu contoh kajian kes dan simpton " kafirfobia tahap paria". Hihihikikikihahahakahkahkah

Puaka Rimba said...

Jangan lupa makan ubat dahulu sebelum komen...Hihihikikikihahahakahkahkah

Puaka Rimba said...

Ni Puaka nak beritahu pendukung Lobai dan Penyamun. Dalam kegawatan dan keributan fobia Cina DAP dan Dong Zhiong..timbalan MCA sebagai timb menteri pendidikan secara senyap mengiktiraf sijil UEC dalam permohonan jawatan...nampaknya MCA berjaya menunaikan janji kepada masyarakat cina dan Dong Zhiong ..bukan DAP... Apa lagi orang melayu..tepuk lah....kuyup kena kencing dengan propaganda Lobai dan Lobak ...Hihihikikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

Ltte dah basi..dah lama senyap..sri lanjka dah lama aman damai..ade lagi teringgal kereta lembu...

Kikikikikikik..

Anonymous said...

Pengkaji asal usul orang laut bagi syarahan....dia sendiri asal orang hutan...suka merapu

Kikikikik

Anonymous said...

19 orang dah mati di indonesia tapi masih nak berhimpun...bukan nak beramal ibadah

Anonymous said...

Barua penyamun rasis melampau hanye pandai meraong hari2...dungu bahlol..

Marahkan kapir kunun....beli seluar dalam dan selipar jepon pon kat kedai kapir harbi..

Beli baju seluar kat muslim kunun..beli kat bundle seluar baju kapir dah pakai...

Kapir harbi gelak tengok barua penyamun dungu bahlol..

Kikikikikiiik.



Anonymous said...

2 ekor cina kapir mca boleh tundukkan kerajaan iselam..

Kikikikikik...kata tak takut cina kapir...

Barua penyamun cakap berdegar2 mcm nak runtuh bukit tapi kena gertak dgn cina mca terberak berak..

Kikikikik...

Anonymous said...

Bila dah diberi jwwatan menteri..terserlah kebodohannta..mp pas kata virus convic 19 ni petkara kecil..semua org akan mati bila spai ajal..bodo betul..mcm mana blh jd menteri ni?

Anonymous said...

Dap senyap jer. Ternakannya yg berlebih lebih. Tepoook!!!!

Anonymous said...

Bang non tak suruh berbunuh sesama islam..tak suruh jual agama..

Anonymous said...

Penyamun 90 jota tak rela tidur dgn dap..tapi sedap menyontot mca

Anonymous said...

Walaun kereta lembu ada hajat nak jadi menteri..bila dpt jawatan terus jd bodo..dulu siang malam nenyalak kata semua org x betul..semua org tak pandai....la ni mcm ayam berak kapur..negara dlm bahaya depa tak reti nak bantu..

Anonymous said...

Tommy yg lepaskan. Ketua polis kata ada kes. Kat sini yg jadi ganas adalah kelompok tommy, dap, pkr dan pan. Anak buahnya yg maki islam dan ulamak. Dosa pahala ikut kata big boss. Unsur ltte ada pada pengikut nya. Bahasa kesat dan celupar. Isu kosong dan fitnah.

Anonymous said...

Barua.penyamun.yg lebih2 takut kapir harbi mca..

Anonymous said...

Tak habis2 dok salak dap tak betul..pkr tak betul..
Tuang presideng saja yg betul. Rembat 90 juta buat2 bodo. Walaun bodo klu tuang presideng kata taik kucing itu halal..walaun pun kata taik kucing itu halal.
Apa punya tut..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails