Friday, March 20, 2020

Harga Minyak Turun. PH Janji Tak..

Harga runcit RON95, RON97 dan diesel turun
Kementerian tersebut berkata penurunan harga runcit produk petroleum ini adalah disebabkan trend harga minyak mentah dunia yang terus menurun ekoran ketidaktentuan ekonomi global akibat pandemik COVID-19.
Harga runcit RON95, RON97 dan diesel turun

HARGA runcit petrol RON95 turun sebanyak 38 sen manakala RON97 turun 36 sen dan diesel juga turun 12 sen berkuat kuasa 21 hingga 27 Mac ini.

Kementerian Kewangan, menerusi satu kenyataan pada Jumaat, memaklumkan harga runcit RON95 ialah RM1.44 seliter bagi tempoh berkenaan.

Harga runcit RON97 dan diesel bagi tempoh berkenaan masing-masing pula ialah RM1.74 dan RM1.75 seliter.

Kementerian Kewangan berkata penetapan harga runcit produk petroleum secara mingguan menggunakan formula Mekanisme Harga Automatik (APM).

Harga Minyak Mingguan: 21 Mac - 27 Mac 2020

RON 95
RM 1.44SELITER
  •  -0.38
 
RON 97
RM 1.74SELITER
  •  -0.36
 
DIESEL
RM 1.75SELITER


Kementerian tersebut berkata penurunan harga runcit produk petroleum ini adalah disebabkan trend harga minyak mentah dunia yang terus menurun ekoran ketidaktentuan ekonomi global akibat pandemik COVID-19.
Ia sekali gus menjadikan harga petroleum bagi tempoh berkenaan lebih murah daripada harga sekeping penutup hidung dan muka yang rata-ratanya dijual pada harga sekitar RM2 di pasaran.




1,027 people are talking about this

37 comments:

Anonymous said...

Mana penjilat??? ha ha ha
Rupanya masih ada puak jilat juboq gian eng meneruskan hasut..

Tak usah menyamar le, orang kenal mana penjilat juboq kapiaq gian eng.
Kesian, Masih jadi barua DAP lgi.
Kesian. Masih lagi mahu ikut hukum rimba. jadi hantu berpuaka. Masih tak tamadun. Jadi peluloq juboq tak basuh, si kulup gian eng. barua pecacai yang patut di hukum sula atau rejam kerana pembelot.

Mana lagi geng puaka rimba, tulang besi, dan babi-babi buta tu.. Bertaubatlah.. tak besar mana dedak babi itu. Miskin keparat sangat ke?? kalau mampuih panggil lah gian eng solat.. hii jijik dan kesiannya. hi hi hi

Takde idea.. masih ulang bende sama. Miskin segala.. padanlah jadi barua..

DAP macam cicak penyet, kepala terapit pintu, terkepit.
Ekornya luruh jatuh terkodek-kodek. Terkodek itulah suara bunyi bising penjilat,peluluq juboq tak basuh si kulup gian eng. hi hi hi . tak malu muka tembok pungkok babi..

Jilat Juboq gian eng.. Jilat Juboq gian eng.. Jilat Juboq gian eng..
Mereka bangga disebut macam tu..

Anonymous said...

Bongok betul...sekarang minyak dunia menjunam bawah Us 30 kerana covid..

Habis covid kena sembelih laa..

Anonymous said...

Rupanye ada barua penyamunn jilat jubo kapir harbi mca ....terberakb berak sembang kencang...

Iktiraf sijil cina UEC semua terkedu tak berani nak lawan.. kata anti cina kapir harbi..

Kikikikikik.m

Anonymous said...

Minyak dunia turun muyiden kena potong gaji dan elaun menteri dan mp2.

Nangis mp pas..

Anonymous said...

Kita ni janganlah jadi bodoh. minyak wti dah usd22 satu tong. brent dah jagi usd26 satu tong.tak kan kerajaan tak turun harga. it got nothing to do with ph atau pn. minyak pasaran dunia dah turun.

Anonymous said...

Jgn seronok sgt mengutuk. Kena ingat brp ramai akan hilang kerja nanti dgn keadaan skrg. Dah bersedia ke bila anak2 kecil kelaparan akibat tiada wang. Ini lah balasan dan bala2 dr tuhan akibat fitnah2 yg berleluasa walau sedar ianya palsu.

Anonymous said...

Ini adalah pengakuan-pengakuan Tun Dr Mahathir:

(1) “(Dalam) Majlis Tertinggi saya dapati majoriti hentam saya. Bahkan orang yang benci kepada Muhyiddin tiba-tiba berkata bahawa mereka sekarang ini sokong Muhyiddin sebagai Perdana Menteri ataupun sebagai pemimpin parti dan tidak saya. Dan ramai jugaklah yang tolak saya.”

(2) “Jadi dalam BERSATU ini terdapat ramai yang nak supaya kita bergabung dengan Umno… Jadi saya kata kita tunggu sekejaplah, kita tengok satu hari saya letak jawatan, lepas itu nak lawan lawanlah. Tapi pendapat saya itu ditolak.”

(3) “Saya letak jawatan pasal parti saya tolak saya, tolak pendapat saya. Dalam mesyuarat Majlis Tertinggi saya mintak kita tangguh, jangan kita buat keputusan lagi, kita tangguh dulu. Mereka buat keputusan untuk keluar daripada Pakatan Harapan dengan kesedaran bahawa kalau kita keluar jatuh kerajaan. Jadi kita buat keputusan macam itu tak sokong saya macam mana saya nak kekal sebagai, apanama, pengerusi parti.”

Puaka Rimba said...

Jangan ada pihak nak ambil kredit dengan kejatuhan harga bahan api... Jangan ada kata- kata ,kununnya keberkatan atas lantikan golongan Lobai dalam kabinet maka harga turun.seperti dakwaan kenaikan keuntungan dan dividen LUTH bagi tahun 2019 kununnya atas keberkatan lantikan Lobai yang baru seminggu kedalam kabinet..LEMBU PUNYA SUSU..UNTA TUMPANG SEMANGKOK...PUAK ni bukan ada MARUAH pun....Hihihikikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

Dalam kenyataan kepada rakyat pada petang 26 Februari, Tun Dr Mahathir menyebut “izinkan saya memohon maaf kepada semua rakyat Malaysia kerana keadaan politik negara yang agak kucar-kacir dan mungkin menimbulkan keresahan di kalangan tuan-tuan dan puan-puan” dan “saya pohon maaf jika peletakan jawatan oleh saya adalah salah. Ada banyak sebab mengapa saya meletak jawatan tetapi cukuplah saya katakan bahawa saya merasa kononnya mendapat sokongan dari semua pihak sehingga saya tidak dapat memilih pihak mana yang saya pilih. Selain itu, terdapat juga tuduhan bahawa saya tidak berniat untuk melepas jawatan dan gila kuasa. Maka saya letak jawatan kerana saya tidak melihat kuasa dan jawatan itu sebagai ‘be all and end all’ adalah matlamat saya.”

Anonymous said...

Hidup tun,
Tun 4 PM9.

Anonymous said...

Saper yg fitnah?...ibnu hashim

Puaka Rimba said...

Kamu kena gi berubat ni.jangan bertangguh lagi..dikhuatiri JIN JILAT JUBO sudah merasuki pemikiran kamu. Hihihikikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

Sape yg suruh madey letak jawatan pengerusi Bersatu?

Ranai dlm Bersatu dah benci dgn karenah situa ni..

Anonymous said...

Tun tak perlu mintak maaf,
Pada march 2020 Tun telah membuat satu jasa yg amat besar pada negara dan rakyat.
Terimakasih Tun.

Anonymous said...

Madey keling kuat membelit..dia buang diri dia sendiri...madey silap langkah..

Madey terbelit dgn belit nye sendiri...

Anonymous said...

Sedutan teks ucapan Sultan Perak.

"Ditambah dengan gelombang kebangkitan Islam sejagat, angkatan muda inteligensia ummah ini, sedikit demi sedikit telah menjadi tenaga baru di dalam PAS. Mereka memberikan kekuatan baru-
mereka menyuntik budaya baru - mereka melakar imej baru PAS. Mereka didewasakan di tapak semaian politik yang sehingga kini tidak memperlihatkan budaya bermegah-megah berbentuk material atau dihiasi dengan pakaian dan kenderaan berjenama. Mereka tidak bersantai di cofffee
house atau di lounge hotel ternama, tetapi bersantai di warung dan di kedai kopi,
berqiamullail di masjid - berusrah di surau. Lalu berlaku asimilasi budaya yang amat erat, menggabung dan mengimbangkan tradisi dengan modenisasi, mencantumkan komponen duniawi dengan ukhrawi; menghasilkan produk politik yang berupaya menyampaikan tazkirah di pondok dan madrasah, pada masa yang sama bertenaga untuk berdebat di auditorium universiti dan di forum
antarabangsa. Kehadiran mereka telah mengubah kaedah dan pendekatan politik PAS. Kehadiran mereka semakin terasa".

Puaka Rimba said...

Hidup kita ni biarlah beragama dan berprinsip...jika tidak ..sebenar mana sekali pun lilitan serban ,tetap dipandang TIDAK BERMARUAH. Sedangkan P*****R pun ada MARUAH..Hihihikikikihahahakahkahkah

Otai said...

Lobai bodoh ni bersuara lagi..simpan sikit bodoh tu..harga minyak dunia jatuh merudum..

Anonymous said...

Blog ni kuat kencing rakyat..

Anonymous said...

Kerajaan kudita hasil idea azmin..rakyat jd susah..walaun pas lupa ajaran islam kerana gila kuasa...

Anonymous said...

Ada hikmah disebalik C19 dh berbuih mulut supaya harga minyak turun kini sudah ternyata tapi Malang sepatut bersyukur ada pulak bijak pandai yg beri hujah toksik

Anonymous said...

Lobai walaun ni mana ada maruah. LGE beri 400 jota utk bayar gaji pjawat awam kelantan..depa guna duit tu utk beli kereta baru.
Lepas tu siang mlm fitnah org yg bantu kerajaan pas..ada akai ka ?

Anonymous said...

Woi bengong..msia bukan negara yg tentukan harga minyak dunia..ni mesti termakan taik walaun..sbb tu bodoh

Anonymous said...

Banyak duit guan eng beri 400 juta. Duit sapa???

Anonymous said...

Sudah tak relevan lagi dgn masa kini.

Anonymous said...

Hidup beragama ada maruah. Tak faham lilit serban jadi masalah. Kalau ada masalah kerana nuor tak jadi pm, tp memang nuor bermasalah. Mulia pelacur atau mulia ulamak. Iblis mana dah rasok. Pelik juga pelacur jadi contoh. Mungkin sebab nuor suka ju..r maka dia mulia.

Anonymous said...

Duit kerajaan saper yg luluskan?

Kenape beli mercedes? Kenape bagi2 kan 50 ribu sorang?

Anonymous said...

Permintaan yg tentukan harga minyak dunia..

Anonymous said...

Anwar: Menteri PN sibuk pikat MP PKR dari tangani Covid-19
Diterbitkan sejam lepas
Dikemaskini sejam lepas

Para pemimpin kerajaan Perikatan Nasional saat ini sedang sibuk memikat MP PKR daripada menangani wabak Covid-19, kata Anwar Ibrahim.

Presiden PKR mendakwa antara pemimpin yang giat bermain politik ialah Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainuddin.

"Kami ada para pemimpin, menteri-menteri, termasuk menteri dalam negeri yang sepatutnya menumpukan kepada isu virus dan keselamatan negara tetapi cuba menarik (sokongan) orang, menghubungi para MP daripada parti kami dan memujuk mereka, menjanjikan bermacam imbuhan untuk menyertai mereka," kata Anwar dalam wawancara bersama CNBC hari ini.

Anonymous said...

Orang semua sibuk pasal masalah covid tinggalan peehancing si nuvaryahu ben abraham duk sibuk pasal orang dia yang berpusu2 nak lari dari parti dia apahal??
Betul la kata Tun, si nuvar tu nak sangat jadi pm.

Anonymous said...

Yg kena sibuk covid menteri PN daa...menteri PN tak upaya kawal covid...masa PH terkawal...yg disyaki awal2:dikuarentin...

Menteri pertahanan plak sibok nak letak tentera...menteri dalam negeri duduk dlm rumah diam2 takut covid...

Menteri kesihatan kurang sihat..

Anonymous said...

Annoar tidaklah berminat akan jawatan pm. Dia berminat untuk berkhidmat kepada rakyat. Yg rebut dulu tu, nak test market jer. Untung batu timbul untung sabut tenggelam. Sudahnya batu tenggelam sabut timbul. Nak dapat sokongan melayu sepenuhnya gagal, jadi ngendeng kat dap. Dap pun serampang dua mata. Nak dapat restu agong pun gagal jadi untuk sejukkan hati timbullah kerajaan pintu belakang atau kerajaan penyamun. Takkan agong nakkan penyamun jadi kerajaan. Agak2 la.

Kalau anoar jadi pm, nakke kerajaan asing berbincang dengan kaki semburit. Nakke????

Anonymous said...

18/3.. harga minyak turun sehingga USD20 setong. Jika ker jaan tak turunkan harga memang zolimlah kerana masa ph dulu harga Usd60 - Usd 40 setong. Tapi kesan jangka panjang Petronas akan kekurangan untung, maksudnya kurang duit minyak untuk ker jaan. sebab itu masa PM DS Najib dia nak tarik subsidi minyak sikit demi sikit sebab harga minyak rendah. Paling kurang nak cerita POLITIK mesti tahu juga keadaan dunia sekarang. KENAPA harga rendah kerana ARAB SAUDI berperang harga dengan RUSIA dengan cara turunkan harga untuk menjatuhkan ekonomi masing2. Kita tengok sapa lebih tahan lama Arab Saudi atau Rusia

Anonymous said...

Petronas dah kena rompak 40billon dalam masa 21 bulan.

Anonymous said...

Tahukah anda bahawa hospital2 diseluruh Malaysia cuma mempunyai tidak lebih dari 3,000 katil berfasiliti di wad2 kecemasan?
Tahukah anda bahawa orang yang paling berisiko dijangkiti covid19 adalah pegawai2 perubatan (Doktor) dan pembantu mereka serta jururawat2 bertugas berkait merawat pesakit2 covid19 ini?
Tahukah mereka telah korbankan masa dan keselesaan mereka dengan berada dilingkungan hospital dimana mereka ditugaskan 24/7?

Anda tidak memilih mereka untuk jawatan2 dan tugas2 tersebut, mereka yang memilih bidang kerjaya itu mengikut keupayaan pendidikan dan cita2 mereka.
Mereka adalah samada warganegara Malaysia atau rakyat asing yang merupakan antara pelajar2 terbaik di alam persekolahan, pelbagai bangsa dan kepercayaan, sekarang berkhidmat dalam ruangan sempit tampa kemewahan, dan setiap hari hidup mereka adalah melihat penderitaan....
Kegembiraan meraka hanyalah apabila melihat orang2 yang dirawat mendapat kesembuhan.

Sekiranya anda menghargai khidmat2 yang mereka berikan mengikut kadar mana kemampuan mereka, maka sekiranya anda berkelapangan, doakan untuk mereka.

Anonymous said...

Kalau peehancing lagi menjajah menjunam macammana pun harga minyak donia tak akan turun jugak harha minyak di mesia nih.
Yang dijanji pun tak buat nak bercakap pasal lain.. poodaa peehancing.

Anonymous said...

Peehancing yg lalai pasal merebaknya covid nih, sampai Tun Dr Mahadhir yg dikasihi dan disayangi rakyat pun dan turut kuarantinkan diri,
Dah tahu covid nih boleh merebak dari manusia kemanusia, pastu melalui angin, tak ada inisiatif untuk menyekat kemasukan warga asing, termasuk dari china tempat tercetusnya wabak.
Malah perhimpunan tabligh tu pun berlaku masa pee.H masih berkuasa, san akibat dari tiada sekatan imigresin la ramai angota tabligh yg entah dari mana.
Nah bila merebak salahkan Yiddin Nasional.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails