Monday, December 02, 2019

Bongkar! Model Saiz Plus, Pertama Dari Saudi.. Ini Ghaliah Amin

Ghaliah Amin
Ini Ghaliah Amin, Model Saiz Plus, Pertma Dari Saudi..
HALAMAN HIBURAN

IHKL: Wanita cantik, terutama model, setakat ini selalu sinonim dengan kulit putih, rambut panjang, dan badan nipis kurus. Dari masa ke masa, standard kecantikan sudah mula berubah.

Sekarang, setiap wanita Saudi mempunyai peluang untuk memaparkan ciri-ciri kecantikan yang berbeza. Perubahan dalam standard kecantikan yang mencetuskan kemunculan model dari pelbagai kalangan, etnik, kaum, kulit, hingga kepada saiz badan.

Kini sudah terdapat ramai model berbadan besar atau biasa dipanggil model saiz plus atau bertambah. Salah seorang daripada mereka adalah Ghaliah Amin. Lapor dari Arab News, 24 November 2019, namanya mula menjadi kebimbangan dan perbincangan ketika muncul di Dubai Fashion Forward, baru-baru ini.

Aksi-aksi begini patut disyukuri atau suatu proses penempahan tiket-tiket tempat tinggal di neraka?
Hasil carian imej untuk Ghaliah Amin.
Hasil carian imej untuk Ghaliah Amin.
Hasil carian imej untuk Ghaliah Amin.

Ghaliah memaparkan pakaian yang dipilih oleh rumah fesyen Reemami dari Emiriah Arab Bersatu (UAE). Pertandingan pilihan adalah satu usaha untuk menjadikan tiap model lebih inklusif. Dia berasa gembira dan bersemangat kerana kini dunia fesyen telah memperlihatkan kepelbagaian wanita, terutama dalam segi fizikal.

"Orang suka melihat kepelbagaian dalam pameran fesyen dan dalam industri fesyen. Bahkan sangat gembira dapat mengalami pengalaman berharga seperti ini di Dubai. Saya berharap dapat meneruskannya." kata Ghaliah.

Model itu, yang juga berfungsi sebagai penyampai di televisyen, percaya bahawa penerimaan kepelbagaian model juga disebabkan budaya dan tradisi Timur Tengah yang memandang profesi itu sebagai pantang larang.

Walaupun demikian, Ghaliah 'bersyukur' untuk menjadi salah satu wanita pertama mencipta sejarah dalam dunia model dari Arab Saudi yang kini tinggal di Dubai. Dia juga mahu beberapa wanita patut mempunyai harapan yang sama seperti itu. 

Wajarkah? Apakata pemimpin-pemimpin agama Islam di negara-negara-negara umat Islam seperti Malaysia?
Bersambung..

Lihat lagi..
E-Buku IH-87: Cara Fikir Salah Artis
E-Buku IH-87: Cara Fikir Salah Artis
E Buku IH-120: Cara Fikir Salah Artis (2)

E Buku IH-120: Cara Fikir Salah Artis (2)

Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-124: Budaya Saudi &Melayu Kota Mekah Kini..
E-Buku IH-124: Budaya Saudi &Melayu Kota Mekah Kini.

6 comments:

Anonymous said...

ya betul kata di atas.

Anonymous said...

Wanita bodoh berlumba-lumba mendedahkan aurat di atas nama feminisme sebenarnya menempah tempat mereka di neraka.

Puak Pakatan Hancing @ KERAjaan 'malapetaka lil alamin' memang suka mempromosi dan menggalakkan wanita dedah aurat, pesta arak, akriviti LGBT dll seolah-olah mereka mahu siksaan Allah menimpa negara ini.

Anonymous said...

Barua poyo sengal ternakan DA-Pigs sendiri tulis komen poyo sengal dan sendiri sokong. Inilah masalah sakit mental di kalangan Tentera Kacang Merah RBA ternakan DA-Pigs.

Anonymous said...

Jika terlalu cintakan dunia, janji janji manis pakatan adalah umpan buat pencinta dunia. Beralih angin buat mereka itu adalah lumrah kerana percaya janji manis.

Bagi yg tidak terikat dengan cinta dunia, janji manis itu adalah garis ukur tahap kecerdasan ahli politik terutama dari kalangan dap. Apa nilai murni yg ada pada abang mat, tiada jua melainkan tukang jual maruah orang melayu. Juga pada atuk nuar, tiada yg murni melainkan murni pada penganut faham komunis dan liberalis. Hukum kunyit adalah karma agung presiden.

Anonymous said...

Betul kata di atas.

Anonymous said...

Tambah lagi. Yg mana lebih utama kunyit atau vellfire. Vellfire belum terbukti salah, belum ada hukuman penjara. Tapi kunyit sudah ada bukti, nama dalam sejarah senarai banduan. Tinggi cita cita jadi pm untuk pimpin rakyat.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails