Thursday, December 05, 2019

Pembunuhan Melibatkan P/Mahkota Saudi Dibongkar.. -Tunang J/Khashoggi

Hatice Cengiz, tunangan Jamal Khashoggi.
Hatice Cengiz, tunang dari Jamal Khashoggi. (Sumber: AFP / Aris Oikonomou)

IHKL: Brussels 3 Disember 2019. Kes siasat wartawan Saudi yang dibunuh, Jamal Khashogg, dikritik mengenai kelalaian masyarakat antarabangsa terhadap Arab Saudi. Hal ini berlaku pada 14 bulan selepas pembunuhan wartawan itu.

Khashoggi, penyumbang kepada Washington Post dan juga penduduk AS. Beliau dibunuh pada Oktober 2018 oleh agen-agen Arab Saudi semasa di konsulat Saudi di Istanbul untuk mendapatkan dokumen sebelum berkahwin dengan Hatice Cengiz. 

Seperti yang dipetik oleh Channel News Asia, Rabu (02/12/2019). Dalam perbualannya dengan Agnès Callamard, pelapor khas PBB mengenai eksekusi ekstrudisial, Cengiz merasa kesal tidak ada tindakan penting dari masyarakat antarabangsa sejak laporan PBB mengeluarkan berita mengenai pembunuhan yang berlaku pada bulan Jun.


"Ini bukan kes yang boleh ditutup seperti ini. Bagi saya, pembunuhan Jamal Khashoggi adalah pembunuhan yang paling tidak berperikemanusiaan di era moden," katanya.
"Saya mahu ia terus mengganggu orang ramai. Sesetengah orang kehilangan jam tidur kerana itu," katanya.

Suspek Pembunuhan.
Foto Jamal Khashoggi, wartawan Arab Saudi yang dibunuh di Istanbul (AP/Jacquelyn Martin)
Foto Jamal Khashoggi, seorang wartawan Arab Saudi yang terbunuh di Istanbul (AP / Jacquelyn Martin)


Laporan Callamard menemui bukti yang boleh dipercayai menghubungkan Putera Mahkota Saudi Mohammed bin Salman dengan pembunuhan tersebut.

Callamard, yang tidak mewakili Bangsa-bangsa Bersatu tetapi melaporkan penemuannya di sana, telah meminta Setiausaha Agung PBB Antonio Guterres untuk memulakan penyiasatan jenayah antarabangsa terhadap kes itu.

"Kami menyeru penyiasatan antarabangsa, itu yang saya lakukan," kata Cengiz.

Callamard meminta moratorium eksport peralatan pengawasan ke Arab Saudi serta sekatan yang mensasarkan pegawai kanan yang disyaki terlibat dalam pembunuhan, termasuk Putera Mahkota.

"Kesatuan Eropah, seperti komuniti antarabangsa yang lain, sangat mengecewakan dalam tindak balas dan tindakannya terhadap Arab Saudi," kata Callamard, yang berada di Brussels untuk bertemu dengan pegawai EU.

Pakar itu juga mengulangi kritikannya mengenai pertemuan G20 yang akan datang di Arab Saudi, yang merupakan "kesilapan", dan meminta kebebasan akhbar dan perlindungan hak asasi manusia untuk ditambah kepada agenda. (IH)


Lihat sebelum ini..

E-Buku IH-124: Budaya Saudi &Melayu Kota Mekah Kini
E-Buku IH-124: Budaya Saudi &Melayu Kota Mekah Kini.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails