Friday, December 06, 2019

Bakal Senasib Seperti J/Khashoggi, 9 Pengkritik Saudi Ditangkap.

Ilustrasi bendera Arab Saudi (AFP Photo)
IHKL: Riyadh, Arab Saudi telah menahan sekurang-kurangnya sembilan orang termasuk ahli akademik dan penulis dalam satu siri tindakan keras awam sejak dua tahun lalu, kumpulan aktivis hak asasi manusia berkata pada hari Isnin 25 November 2019.

Wartawan, blogger dan aktivis adalah antara sembilan orang yang ditahan dalam tindakan keras yang bermula pada 16 November, kata kumpulan hak asasi manusia ALQST.

"Kerajaan Saudi telah membuat penangkapan baru wartawan, penulis dan aktivis, kedua-dua wanita dan lelaki, dalam beberapa hari terakhir," kata ALQST dalam satu kenyataan, dipetik dari NDTV India, Selasa (11/26/2019).
"Mereka juga meningkatkan penyeksaan, gangguan seksual, dan penganiayaan terhadap orang yang ditahan atas pemikiran mereka."

Banduan Nurani, sebuah kumpulan hak asasi manusia di Arab Saudi yang menjejaki tahanan politik, juga mengesahkan sembilan orang telah ditahan.
Kumpulan itu berkata di Twitter bahawa penulis Suleiman al-Nasser adalah antara mereka yang ditangkap kerana "sebab-sebab pendapat intelektual", seperti juga blogger Fuad al-Farhan atas "aktiviti intelektualnya".

Tidak ada komen langsung daripada pihak berkuasa Saudi.

Seperti Jamal Khashoggi?
Jamal Khashoggi
Reuters. Sosok Jamal Khashoggi tertangkap kamera CCTV
Hotel Mövenpick
Tepat sebelum jam 10, video CCTV menunjukkan salah satu anggota regu pembunuh itu memasuki bangunan konsulat Arab Saudi. -Ikuti artikal selanjutnya..

Penahanan menggariskan apa yang dikatakan para aktivis liberal (?? IH), penindasan dan autoritarianisme yang semakin meningkat di bawah kerajaan de facto Mahkota Putera Mohammed bin Salman ketika dia menyatukan cengkamannya.

Arab Saudi telah menghadapi kritikan global sejak pembunuhan brutal wartawan Jamal Khashoggi di dalam konsulat Saudi di Istanbul pada Oktober tahun lepas.

Pembunuhan itu mencetuskan pengawasan rekod hak asasi kerajaan yang tidak pernah berlaku sebelum ini, termasuk penindasan terhadap aktivis wanita, yang kebanyakannya menuduh penyiasat gangguan seksual dan penyeksaan.

Pendakwa raya Saudi menolak tuduhan di mahkamah Riyadh.. Tuduhan telah menghadapi tekanan dari kerajaan-kerajaan Barat untuk membebaskan wanita, yang kebanyakannya ditahan pada musim panas tahun lepas. Iaitu, dalam suatu tindakan keras terhadap aktivis sebelum pengharaman larangan memandu terhadap wanita. 

Pada April 2019, Arab Saudi melancarkan serangan baru yang menghantar gelombang kejutan di seluruh kerajaan. Pihak berwenang menangkap sekurang-kurangnya sembilan penulis dan ahli akademik, termasuk dua rakyat AS, dalam apa yang kelihatan sebagai tindakan keras terhadap penyokong aktivis wanita yang ditahan, kata aktivis.

Begitu kira-kira. Sebenarnya Allah sahaja yang Maha Tahu. Wallahu 'aklam! (IH)
Bersambung..
Ilustrasi Bendera Arab Saudi (iStockphoto via Google Images)

Lihat sebelum ini..

E-Buku IH-124: Budaya Saudi &Melayu Kota Mekah Kini
E-Buku IH-124: Budaya Saudi &Melayu Kota Mekah Kini.

1 comment:

Oasispg said...

Turki yg bunuh org islam Kurdish, menyokong daesh/isis ko x komen sedangkan org yg nk huru harakan saudi buat pecah belah umat islam sana yg ko sokong. Sapa yg sepatutnya ko waspada?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails