Friday, September 27, 2019

Selepas Demonstrasi Di Beberapa Bandar Indonesia, Presiden Jokowi Pun Bersuara...

jokowi
SELEPAS gelombang demonstrasi berlaku di berbagai bandar Indonesia, Presiden Joko Widodo membuka mulut bersuara berhubung dengan Undang-Undang KPK yang baru saja diluluskan.

Presiden sedang mempertimbangkan untuk mengeluarkan Peraturan Pemerintah sebagai pengganti Undang-Undang KPK (Perppu). Pertimbangan ini disampaikan oleh Jokowi di Istana Negara pada hari Khamis (26/09) setelah bertemu dengan sejumlah tokoh negara.


"Undang-undang KPK telah diluluskan oleh DPR, banyak input diberikan kepada kami, terutama masukannya adalah dalam bentuk penerbitan Perppu. Tentunya kita akan segera menghitung perhitungan," kata Presiden Jokowi.

Walau bagaimanapun, bekas Datuk Bandar Solo itu tidak mengesahkan bila mahu menggunakan pilihan Perppu untuk membatalkan Undang-undang KPK. "Sebaik mungkin, dalam masa yang sesingkat mungkin," katanya.

Di tempat yang berasingan, seorang pelajar di Universiti Halu Oleo (UHO), Kendari, Sulawesi Tenggara terbunuh semasa demonstrasi di Parlimen Daerah Sulawesi Tenggara pada hari Khamis (9/26).
Seperti yang dilaporkan oleh agensi berita Antara, pelajar bernama Randi dibawa ke Hospital Tentera Dr. Ismoyo pada jam 16:18 Wita, dan menjalani rawatan selama kira-kira lima minit.

Kepala Hubungan Masyarakat Regional Sulawesi Selatan, AKBP Harry Golden Hart, mengatakan ada luka di dada korban.
"Terdapat parut di dada kanan, kami tidak mengesahkan kecederaan kerana apa," kata Harry ketika ditemuramah oleh Kompas TV.

Selain Randi, tiga pelajar lain yang identitinya belum dikenal pasti juga didapati cedera teruk, menurut Antara.
mahasiswa
Di Sumatera Selatan, para pelajar yang menjadi anggota Perikatan Pertahanan Sumatra Selatan menyelamatkan diri ketika terlibat dalam bentrokan dengan pasukan keamanan ketika melakukan tindakan di luar gedung DPRD Sumatra Selatan, Palembang, Selasa (9/24/2019). Tindakan untuk menolak petikan Rang Undang-undang Kanun Jenayah dan menolak Undang-Undang KPK berakhir dengan kekacauan.

Presiden Jokowi, yang berjanji untuk bertemu dengan pelajar pada hari Jumaat (9/27), berkata beliau akan mengingatkan Ketua Polis Negara Tito Karnavian untuk tidak menggunakan kekerasan terhadap penunjuk perasaan.

"Ia akan memanggil terus kepada Ketua Polis Negara dalam menangani demokrasi dengan cara yang tidak menindas, dan boleh diukur, tetapi jika anarkis seperti malam tadi, ia perlu tegas," katanya.

Sementara itu, bekas Ketua Hakim Mahkamah Perlembagaan, Mahfud MD, yang mengambil bahagian dalam mesyuarat itu berkata, presiden mempunyai hak penuh untuk mengeluarkan Perppu untuk membatalkan Undang-undang KPK.

Beberapa pilihan telah dibincangkan seperti semakan perundangan dan semakan kehakiman di Mahkamah Perlembagaan.
"Kemudian terdapat satu lagi pilihan, yang cukup kuat untuk disuarakan, yang lebih baik untuk mengeluarkan Perppu supaya ditangguhkan terlebih dahulu, sehingga ada suasana yang baik untuk membincangkan bahan itu," kata Mahfud MD.

Beliau juga berkata, Perppu dikeluarkan kerana subjektiviti presiden.
"Ini adalah hak subjektif presiden, mengikut undang-undang negeri, ia tidak boleh diukur dengan apa yang dikatakan presiden. Ini adalah keadaan masyarakat, saya mesti mengambil tindakan, dan itu biasa, tidak ada persoalan tentang rakyat," katanya.
(IH Jakarta)

Hibur Hibur Sikit..



Ibnu Hasyim: Imbas gambar  kenangan lama..
Satu-satunya mesjid di bandar utama Dili, Masjid Annur. Malangnya, dunia Islam hampir lupa pada 1% umat Islam yang berada di Timor Leste. Bahkan dunia seumpama tidak pernah peduli bahawa Perdana Menteri T imor Leste pada 1999 adalah seorang Muslim – Dr. Mari Altakiri. Dikatakan juga 'suatu sejarah menarik tetapi hilang dalam lipatan masa'.

Ibnu Hasyim, beberapa hari lepas semasa berada di pusat kota Dili.. di kaki lima jalan.. Di belakangnya seorng wanita bertudung..

Lokasi Timor Leste





Bab 2

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails