Tuesday, February 05, 2019

Tabung Haji: Guan Eng Akan Bunuh Perniagaan Melayu/Islam..



Lim Guan Eng menerusi Kementerian Kewangannya telah mengeluarkan arahan agar umat Islam di Malaysia yang hendak menunaikan ibadah Umrah hanya boleh melalui Tabung Haji sahaja. Agensi pelancongan atau syarikat pelancongan swasta tidak lagi dibenarkan untuk mengendali pakej-pakej umrah.

Mengelola pakej untuk orang Melayu yang ingin mengerjakan Haji dan Umrah merupakan satu perniagaan yang sangat besar. Umrah, sebagai contoh, terdapat dalam enam ke tujuh penerbangan setiap hari dan setiap satu penerbangan dikalikan dengan penumpang dan kali enam ke tujuh penerbangan sehari. Jadi dengan pengiraan tersebut anda sendiri boleh menilai betapa besar perniagaan itu.

Sekarang, mereka hanya mahu Tabung Haji yang memonopoli perkhidmatan pengurusan Umrah. Jadi, jika Tabung Haji menguruskan perkhidmatan umrah ini, tempat penginapan perlu ditempatkan di bangunan atau tempat penginapan yang dimiliki oleh Tabung Haji. Oleh itu, bagi mereka yang berusia, ianya akan mendatangkan masalah pada mereka kerana bangunan dan tempat penginapan yang dimiliki oleh Tabung Haji ini sangat jauh dari Masjidil Haram.

Bayangkan orang tua terpaksa berjalan kaki untuk pergi dan balik ke masjid lima kali sehari. Agensi pelancongan dan syarikat pelancongan swasta yang menguruskan perkhidmatan Umrah ini pula kebanyakannya tempat penginapan mereka tersangatlah dekat dengan masjid. Jadi untuk orang tua mereka hanya perlu berjalan sedikit sahaja untuk pergi ke masjid dan balik.

Tabung Haji sekarang mempunyai RM19 ke RM20 billion aset atau harta, dan aset ini telah di bawa keluar dari Tabung Haji dan dipindahkan ke ‘Special Purpose Vehicle’ atau ‘SPV’

Sekarang, apa yang mereka hendak buat ialah membunuh semua agensi pelancongan dan syarikat pelancongan swasta yang menguruskan perkhidmatan Umrah, dimana kesemua syarikat dan agensi ini adalah kepunyaan orang Melayu. Tabung Haji akan mengambil alih dan mengawal kesemua perkhidmatan pengurusan Umrah dan termasuklah ‘Ground Handling’, maka ‘Ground Handling’ ini akan dikontrakkan kepada orang Arab.

Maka habislah syarikat dan agensi pelancongan Melayu yang menguruskan perkhidmatan Umrah ini. Tabung Haji langsung tidak protes atau bersuara tentang hal ini. Mereka memilih untuk berdiamkan diri. Persoalannya, mengapa Lim Guan Eng (seorang yang bukan Islam, walaupun dia Menteri Kewangan) masuk campur dalam hal yang memang terangnya perniagaan orang Islam.

Agensi pelancongan dan syarikat pelacongan swasta ini sudah berpuluh-puluh tahun lamanya wujud seawal tahun 70an sampailah ke sekarang. Nak dekat 40 tahun perniagaan yang mengutungkan orang Melayu ini wujud. Kenapa baru sekarang Kerajaan nak monopolikan perkhidmatan ini, kenapa tidak monopoli dari dulu lagi. Persoalannya, mengapa Guan Eng (seorang yang bukan Islam, walaupun dia Menteri Kewangan) masuk campur dalam hal yang memang terangnya perniagaan orang Islam.

Tabung Haji sebenarnya bukanlah dibawah Kerajaan. Organisasi ini sebenarnya dimiliki oleh ‘pendeposit’. Maknanya, mereka yang menyimpan duit untuk pergi menunaikan haji itulah pemilik yang sebenar dan bukannya Kerajaan. Jadi, Kerajaan tidak sepatutnya campur tangan dalam pengurusan Tabung Haji. Disebabkan banyak agensi pelancongan dan syarikat pelancongan swasta yang menawarkan perkhidmatan Umrah, maka wujudlah persaingan antara mereka yang menguntungkan orang Melayu.

Jika Tabung Haji membunuh agensi dan syarikat pelancongan ini dan memonopolikan perkhidmatan Umrah, ianya sama seperti apa yang Tabung Haji lakukan terhadap perkhidmatan Haji, iaitu hanya satu sahaja syarikat yang akan menguasai pengurusan perkhidmatan untuk orang Melayu pergi menunaikan Ibadah Haji atau pun Umrah.

Maka, tidak akan ada lagi persaingan dan harga pula akan dikawal oleh mereka. Disebabkan itu kita akan perlu membayar perkhidmatan dengan harga yang lebih tinggi, yang ada sekarang ini pun memang sudah mahal dan Tabung Haji yang akan memperolehi kesemua keuntungan.

Tabung Haji sekarang mempunyai RM19 ke RM20 billion aset atau harta, dan aset ini telah di bawa keluar dari Tabung Haji dan dipindahkan ke ‘Special Purpose Vehicle’ atau ‘SPV’. Dalam erti kata lain, Tabung Haji tidak mempunyai sebarang aset kerana asetnya telah pun dibawa keluar.

Sekiranya perkhidmatan Umrah ini dimonopolikan oleh Tabung Haji dan perkhidmatan Haji pula sememangya dimonopolikan oleh Tabung Haji, adakah keuntungan yang diperolehi Tabung Haji akan dimileki oleh Tabung Haji atau keuntungan itu akan diberi kepada ‘SPV’ kerana ‘SPV’ memiliki kesemua perniagaan.

Jemaah Haji jadi mangsa tindakan Guan Eng

Masalahnya sekarang adalah mereka yang mendeposit duit ke Tabung Haji sudah semestinya menjangka untuk mendapat dividen. Sebagai contoh, katakanlah anda mendepositkan RM1 juta kedalam Tabung Haji, jangkaan anda untuk dapat dividen adalah 6%, 7% atau pun 8%. Tetapi sekarang ini Tabung Haji tidak dapat membuat keuntungan kerana ‘SPV’ telah mengambil alih.

Maknanya keuntungan anda akan ke ‘SPV’ bukannya ke Tabung Haji.

Berjuta-juta orang kampung yang masih menyimpan duit didalam Tabung Haji tetapi keuntungan tidak akan diperolehi oleh Tabung Haji.

Bagaimana Tabung Haji akan membayar 6%, 7% atau 8% dividen. Kemungkinannya Tabung Haji hanya boleh membayar 1% atau 2% dividen dan berjuta-juta orang yang menyimpan duit didalam Tabung Haji tidak akan mendapat pulangan yang berbaloi. Kalau nak ikutkan, pendeposit ini boleh sahaja menyimpan ke tempat lain yang boleh memberikan dividen yang lebih tinggi.

Itu adalah salah satu masalah yang dihadapi oleh Tabung Haji. Mereka merompak Tabung Haji dan memastikan keuntungan yang dibuat adalah di luar Tabung Haji.

Ini merupakan masalah yang sangat berat. Tapi nampaknya Tabung Haji sendiri tidak bersuara. Mereka memilih untuk berdiamkan diri. Mungkin mereka tidak boleh membantah disebabkan factor politik.
Oleh SD Salleh

Presiden PAS Ucap Gong Xi Fa Cai.
KL:Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang mengucapkan Selamat Menyambut Tahun Baru Cina kepada kaum Tionghua dan semua yang menyambutnya.
“Bersama kita membina Malaysia yang lebih sejahtera,” ujar beliau yang juga Ahli Parlimen Marang menerusi laman sosial Facebook. –HARAKAHDAILY 4/2/2019

3 comments:

Anonymous said...

Mari selamatkan TANAH MELAYU daripada pendatang kulup dapig

Anonymous said...

Kalau TH ambik alih semua urusan umrah naya laa byk syarikat umrah kena tutup yg kebanyakkannya mutawwif adalah org2 kuat PAS yg kalah dlm pilihanraya dulu....dasar DAP zalim

Anonymous said...

Tujuan dap nak bunuh perniagaan org melayu yg disokong kuat oleh melayu libral yg kuat togag air kencing dap.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails