Saturday, February 09, 2019

Subhanallah! Begini Rambut Nabi SAW Ketika Diperbesar..(3) -E-PPB.

Subhanallah! Begini Penampakan Rambut Nabi Muhammad Saat Diperbesar

Kementerian Agama Rusia telah mempamerkan koleksi rambut Nabi Muhammad SAW di Muzium Crocus, Moscow, Rusia, pada awal tahun 2015.

Rambut Nabi adalah koleksi dari Muzium Makhachkala di Negeri Dagestan, berhampiran sempadan dengan Georgia.
Apakah rambut Nabi Muhammad seperti ini? Berikut adalah gambarnya..



Rambut Nabi Muhamamad disimpan di dalam tiub kedap udara seperti bahagian atas kiri sehingga tidak mudah rosak.

Pada pandangan pertama, rambut adalah sangat tip supaya mudah dilihat secara terperinci. Adakah ia seperti rambut manusia pada umumnya? Ya, sangat serupa.

Sekiranya diperbesarkan menggunakan mikroskop, hasilnya ialah:



Nabi Muhammad fizikal

Tokoh Nabi Muhammad SAW digambarkan oleh salah seorang isteri-isterinya Aisha, sepupunya Ali bin Abi Talib, kawannya, dan Abu Taufik, orang yang masih hidup yang pada masa itu telah melihat sosoknya secara langsung, yakni Muhammad sedikit rambut berwarna keriting berwarna ke bahunya.

Kulit putih kemerah-merahan, wajah cenderung pusingan dengan mata hitam dan bulu mata panjang. Tiada misai dan berjanggut selagi tapak tangannya, tulang kepala besar dan bahu yang luas. Sederhana dan olahraga. Jari dan jari kaki tebal dan memanjang.


Langkah-langkah cenderung untuk menjadi cepat dan tidak melekatkan tapak kaki anda dengan langkah yang cepat dan pasti. Muhammad dicirikan dengan sangat unik oleh para sahabatnya.
Muhammad digambarkan sebagai seorang lelaki kulit putih dan janggut hitam dengan rambut kelabu.

Dalam hadith yang lain, ia menjelaskan tentang corak fizikal Muhammad, yang bersifat sederhana, kulitnya berwarna terang tidak terlalu putih dan tidak hitam, dan rambutnya agak ikal.
Apabila Muhammad mati, rambut kelabu yang tumbuh di rambutnya dan janggut masih kecil.

Ali menambah bahawa Muhammad mempunyai sedikit rambut beralun lurus, dengan tubuh yang tidak gemuk dan tidak terlalu besar, dibina dengan baik dan tegak. Nada kulit yang terang, mata hitam dengan bulu mata panjang.

Sendi tulang yang kuat, dada, tangan, dan kaki kukuh. Persendian tulang yang kuat, dada, tangan, dan kakinya kekar. Tidak mempunyai bulu tebal tetapi hanya kurus dari dada ke pusar. Jika anda bercakap dengan seseorang, maka dia akan mengalihkan pandangannya kepada orang yang dengan penuh perhatian.

Antara bahunya adalah tanda kenabian. Muhammad SAW adalah seorang yang baik dan jujur, orang yang paling terlepas dan keturunan yang terbaik. Sesiapa yang mendekati dan bersekutu dengannya akan segera merasa terhormat, penuh rasa hormat, dan mengasihinya. 

Hidungnya agak melengkung dan berkilat apabila terdedah kepada cahaya dan kelihatan agak menonjol apabila dia mula melihatnya ketika itu sebenarnya tidak. Nipis tetapi rata rata berjanggut dengan pipi. Mulutnya sederhana, giginya putih terang dan agak lemah. Bahunya bagus dan kukuh, seperti perak yang dilemparkan.

Anggota badan lain adalah normal dan berkadar. Dada dan pinggangnya seimbang mengikut saiz. Bilah bahu agak luas, bahagian badan tidak tercakup dalam bulu tebal, bersih dan berseri, kecuali rambut halus yang tumbuh dari dada ke pusar.

Lengan atas dan dada berbulu, pergelangan tangan cukup panjang, telapak tangan lebar dan tangan dan kaki diisi, jari dan jari kaki agak langsing. Jika anda berjalan sedikit ke hadapan, langkah dengan anggun dan berjalan dengan cepat dan kerap melihat ke bawah dari atas.

Apabila berurusan dengan orang, maka dia melihat orang itu dengan penuh perhatian dan tidak pernah memandang seseorang dan pandangannya menenangkan. Sentiasa berjalan sedikit di belakang, terutamanya semasa perjalanan jarak jauh dan dia selalu menyambut orang lain terlebih dahulu.

Dari kisah Jabir bin Samurah, adalah berkaitan bahawa Muhammad mempunyai mulut yang agak luas, mata merah, dan tumit ramping. Jabir (ra) juga menceritakan bahawa dia berpeluang untuk melihat Muhammad di bawah cahaya bulan, dia juga melihat bulan, kerana dia lebih cantik daripada bulan.

Abu Ishaq menyatakan bahawa, Bara'a bin Aazib pernah berkata, bahawa warna Muhammad lebih seperti bulan purnama yang cerah. Abu Hurairah berkata bahawa Muhammad sangat kacak, seolah-olah ia terbuat dari perak.

Rambutnya cenderung berombak dan Abu Hurairah tidak pernah melihat lelaki yang lebih baik dan lebih kacak daripada Muhammad, wajahnya cerah seperti matahari dan tidak pernah melihat seseorang secepat mungkin.

Ia seolah-olah tanah digulung oleh langkah-langkah Muhammad jika dia berjalan. Telah dikatakan bahawa Abu Hurairah dan yang lain cuba untuk mengikuti jalan Muhammad dan dia seolah-olah berjalan dengan santai.

Jabir bin Abdullah berkata Muhammad telah berkata bahawa dia telah melihat gambar para nabi. Di antaranya Musa kelihatan nipis seperti kaum Shannah, dan melihat Yesus yang menyerupai salah seorang sahabatnya bernama Urwah bin Mas'ud. 

Ketika ia melihat Ibrahim berkata sangat mirip dengan dirinya, maka Muhammad juga berkata bahawa dia tidak pernah melihat malaikat Jibril yang sama dengan Dehya Kalbi.

Said al Jahiri berkata bahawa dia telah mendengar Abu Taufik mengatakan bahawa pada masa ini tidak ada orang yang selamat yang melihat Muhammad secara langsung kecuali dirinya sendiri, ia mengatakan bahawa Muhammad mempunyai wajah yang sangat terang dan sangat tampan.

Ibnu Abbas mengatakan bahawa gigi depan Muhammad agak lemah dan tidak terlalu ketat dan jika mereka bercakap, mereka kelihatan bersinar putih.

 Dikeluarkan oleh:

E-Persatuan Pengusaha Barbershop (E-PPB)
Bermatlamat: Lahirkan Usahawan Gunting Rambut. Beri Kursus, Bimbingan dan Kerja.
Tel Terus.. ABBU  011 33111321 (KL)

Sila lihat siri rambut Nabi..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails