Friday, June 01, 2018

Keyakinan Pelabur Di M'sia Amat Rendah.

Keyakinan Pelabur Terhadap Malaysia Kini Amat Rendah

MERUDUM… MIDF Research menjangkakan keyakinan perniagaan terhadap prospek ekonomi Malaysia untuk tempoh tiga hingga enam bulan akan datang adalah kekal di paras cukup rendah.

Ia memang sudah diramal pelbagai pihak di tengah-tengah perubahan dasar dan rancangan pembaharuan yang dibuat rejim baharu kerajaan Pakatan Harapan (PH) setelah menang Pilihan Raya Umum (PRU) pada 9 Mei lalu.
Dalam nota kajiannya hari ini, firma penganalisis ekonomi itu berkata, kajian semula terhadap projek infrastruktur mega dan pembatalan drastik projek Kereta api Laju Kuala Lumpur-Singapura (HSR) akan ada kesan signifikan.
“Ini melibatkan keyakinan perniagaan secara keseluruhan dan juga aliran pelaburan masuk. Kami meramalkan keyakinan perniagaan akan kembali kukuh pada suku ketiga 2018 apabila Bajet 2019 dibentangkan pada 18 Oktober.
“Juga diikuti dengan Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia ke-11: Arah Baharu 2018-2020 menjelang akhir tahun seperti mana yang pernah disebut sendiri oleh Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Mohamad Azmin Ali.
“Beliau ada berkata bahawa hala tuju ekonomi baharu akan memberi tumpuan kepada pasaran bebas dan mesra pelabur serta memastikan ekonomi kemanusiaan(humanitarian economy), kata­ kenyataan MIDF Research.
Firma itu berkata, pres­tasi perniagaan keseluruhan dijangka terus berada dalam kadar sederhana memandangkan keyakinan perniagaan berada pada paras 7.8 peratus, paling perlahan dalam tempoh tiga suku berturut-turut.
Menurut Kaji Selidik Kecen­de­rungan Perniagaan, situasi tersebut adalah disebabkan faktor PRU ke-14 yang disifatkan sebagai paling kontroversi sehingga menyaksikan indeks Bursa Malaysia jatuh selama dua minggu.
Ketidaktentuan politik itu diburukkan lagi dengan isu kos sara hidup semakin meningkat dan dakwaan kerajaan PH kononnya ada skandal rasuah membabitkan pemimpin politik terdahulu dari pentadbiran Barisan Nasional (BN).
“Keyakinan perniagaan dalam sektor pembinaan jatuh ke paras negatif 24.8 peratus pasca PRU ke-14. Ia sangat berhubung kait dengan situasi politik kerana melibatkan pelaburan besar kerajaan dalam projek infrastruktur mega.
“Kita boleh jangkakan sektor ini kekal lembap susulan peng­umuman pihak kerajaan PH yang secara tiba-tiba sahaja bertindak membatalkan projek HSR dan Transit Aliran Massa (MRT) laluan 3,” kata kenyataan firma tersebut.
Dalam pada itu, pihak MIDF Research berkata bahawa keyakinan komuniti perniagaan dalam sektor pembuatan pula diramal menca­tatkan rekod paling tinggi ketika suku ke­dua 2018 berakhir Jun iaitu pada kadar 19.7 peratus.
Ujarnya, di sebalik faktor perang perdagangan global, permintaan antarabangsa yang mantap dan harga komoditi semakin meningkat mungkin dapat menambah sokongan bagi sektor ini untuk terus mencatatkan peningkatan.
“Di samping itu, peningkatan dalam aktiviti eksport semula kemungkinan boleh meningkatkan kembali prestasi perdagangan luar dan kegiatan pembuatan di Malaysia,” ujarnya. – Agensi/Mynewshub.cc/HAA
*Video bawah sekadar hiasan…

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails