Tuesday, May 29, 2018

'Muslim Friendly'', Destinasi Pelancongan Musafir Muslim



SEHINGGA kini, Islam masih dianggap sebagai salah satu agama utama di dunia. Fakta yang nampaknya juga menjadikan potensi pasaran musafir muslim sangat besar.

 'Muslim Friendly', destinasi pelancongan yang semakin meningkatkan, kemudahan Islam untuk pelancong Muslim boleh bercuti dengan selesa.

1. Bosnia.

Kaya dalam sejarah dan budaya, Bosnia terletak di tenggara Eropah yang menjanjikan kecantikan yang luar biasa yang dapat dinikmati oleh semua lapisan masyarakat. Walaupun ia telah menjadi kawasan konflik, tetapi kehadiran banyak masjid baru dan makanan halal yang dijamin menjadikan Bosnia menawarkan harapan kepada pelancong Muslim untuk dapat berkunjung ke sana.


2 Taiwan.

Ramai menganggap konflik Taiwan dengan China untuk menjadikan satu negara ini tidak selamat untuk dikunjungi. Malah, negara yang terletak di pulau kecil ini juga mempunyai banyak tempat menarik yang sedia disentuh. Untuk isu makanan, Taiwan juga mempunyai banyak pilihan yang mempunyai pensijilan halal.

3. Kazan, Rusia.

Nama beliau mungkin tidak begitu terkenal dengan bandar Moscow. Tetapi bandar yang sebenarnya mempunyai populasi majoriti Kristian dianggap sebagai tempat mesra Muslim di Eropah kerana kehadiran Masjid Kul-Sharif. Yep, Masjid Kul-Sharif yang mempunyai seni bina yang menakjubkan adalah tarikan utama pelancong.

4. Singapura.


Tidak hairanlah jika Singapura termasuk dalam senarai destinasi Muslim yang paling mesra di dunia. Negara kecil ini mempunyai penduduk banyak kaum dan etnik. Jadi rumah ibadat seperti masjid dan makanan bersertifikat halal bukanlah perkara yang jarang berlaku di tempat ini.

5. Hong Kong.

Hong Kong terkenal dengan kepelbagaian budayanya. Tidak hairanlah orang menyebutnya 'Timur memenuhi Barat'. Kehadiran masjid, pusat Islam dan restoran halal membuat Hong Kong menjadi lima negara bukan organisasi Pertubuhan Kerjasama Islam. Kriteria kaji selidik itu termasuk kemudahan dan perkhidmatan mesra umat Islam di pelbagai destinasi pelancongan di Hong Kong.

6. Cape Town, Afrika Selatan.

Salah satu negara di benua Afrika-Afrika ialah Afrika Selatan. Bandar-bandar di mana terdapat kemudahan untuk perjalanan untuk pelancong Islam. Panggil ia Cape Town dengan jumlah masjid yang mencapai lebih daripada sembilan.

Bandar ini menjadi destinasi pelancongan kegemaran sekitar pertengahan tahun sebelum Ramadan tiba. Banyak lawatan ke kawasan Kampung Muslim Muslim Bo Kaap menyediakan banyak restoran halal.

7. Sepanyol.

Sepanyol, terutamanya Kota Cordoba dikenali sebagai pintu masuk penyebaran Islam di Eropah. Tidak hairanlah jika di kota ini banyak peninggalan Islam yang sangat menarik untuk dikunjungi. Panggil ia seperti keunikan dan seni bina yang hebat yang juga menjadi monumen sentuhan Islam pada zamannya.

8. Bangkok, Thailand.

Walaupun majoriti adalah Buddha, Bangkok, Thailand juga dianggap destinasi pelancongan yang paling Muslim Friendly di dunia. Dengan sejumlah besar masjid di bandar menjadikan umat Islam tidak menjadi usahawan apabila mahu melakukan ibadah. 

Belum lagi permohonan "Friendly Muslim Thailand" yang boleh digunakan untuk mencari masjid bersama makanan halal.
Bagi destinasi pelancongan, ramai juga bertemakan Islam. Sebagai contoh, kawasan Ko Panyi, sebuah pulau dengan majoriti umat Islam. Terdapat juga Banhaw Lorong di Chiang Mai yang juga dikenali sebagai kawasan Muslim China.

9. Korea Selatan.

Peningkatan jumlah pelancong yang melawat Korea Selatan dari tahun ke tahun dibaca oleh pihak berkuasa pelancongan Korea Selatan sebagai peluang besar untuk memajukan lagi pelancongan. Dalam tahun-tahun kebelakangan ini banyak kedai-kedai dan restoran berlabel halal telah muncul di Korea Selatan. 

Selain itu, pusat membeli-belah di Korea Selatan kini juga dilengkapi dengan tempat ibadat yang memudahkan para pelancong Islam.

10. Jepun.

Bilangan masjid dan restoran halal di Sakura Negeri semakin banyak. Beberapa kedai yang mempunyai kata-kata 'Kami Jual Produk Halal Jepun' juga terus berkembang. Ini menjadikan Jepun sebagai prima donna untuk pelancong Islam di dunia. Untuk perkara ibadah, walaupun tidak selalu dalam bentuk masjid besar, beberapa tempat awam juga menyediakan ruang untuk solat.

11. London, England.

Siapa sangka, Islam menjadi agama kedua terbesar di United Kingdom dengan peratusan 2.8%. Penduduknya juga terkenal mesra dengan pelancong Muslim. Untuk tempat ibadat, terdapat banyak masjid yang boleh dikunjungi di City of London, seperti Masjid Pusat London. Untuk perniagaan makanan halal juga bukan perkara yang jarang berlaku di bandar ini. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails