Monday, April 02, 2018

Hey Netanyahu! Lu Memang Penjajah &Pengganas! -Erdogan.

 BENJAMIN Netanyahu (kiri) dan Presiden Turki, Recep Tayyip Erdogan. - Foto AFP  


ANKARA: Presiden Turki, Recep Tayyip Erdogan hari ini menuduh Benjamin Netanyahu menjadi pengganas selepas perdana menteri Israel itu menolak 'pelajaran moral' Ankara susulan pertempuran maut di Gaza.
"Hey Netanyahu! Anda seorang penjajah dan kerana sifat penjajah itu, kamu berada di tanah itu. Pada masa yang sama, anda adalah seorang pengganas," kata Erdogan dalam ucapan televisyen di Adana, Turki selatan.
"Apa yang kamu lakukan terhadap rakyat Palestin yang ditindas akan menjadi sejarah dan kami tidak akan melupakannya," katanya.
Komen itu dibuat selepas tentera Israel membunuh 16 orang Palestin dan mencederakan ratusan yang lain Jumaat lalu dalam satu demonstrasi yang bertukar ganas di sepanjang sempadan dengan Semenanjung Gaza.
Erdogan mengutuk Israel di atas serangan tidak berperikemanusiaan itu sekali gus mencetus tindak balas dari Netanyahu.
"Tentera yang paling bermoral di dunia tidak akan menerima nasihat moral daripada seseorang yang sekian lama mengebom orang awam secara melulu," kata Netanyahu di Twitter.
Netanyahu sebelum ini melabel Erdogan sebagai orang yang "mengebom perkampungan Kurdis."
Israel mempertahankan tindakan tenteranya yang melepaskan tembakan ke arah penunjuk perasaan yang menyimpang dari kem asal. - AFP
Jom, kita telusuri 
Sejarah Yahudi &Negara Haram Israel.
Siapakah bangsa Yahudi ini ?? Menurut sejarah studi yang berdasarkan penggalian arkeologi dan lembaran-lembaran kitab suci, awal bangsa Yahudi erat hubungannya dengan kisah nabi Ibrahim AS yang terjadi sekitar 3800 tahun dahulu atau 1800 tahun SM.
Tafsir Al-Qur'an menunjukkan bahawa Ibrahim AS tinggal di kawasan Palestin yang kini dikenali sebagai Al-Khalil (Hebron) dan beliau tinggal di sana bersama Nabi Luth (QS, 21: 69-71). Anak Nabi Ibrahim adalah nabi Ismail dan nabi Ishak kemudian puetra nabi Ishak adalah nabi Yakub, kemudian dari keturunan 12 putra nabi Yakub ini yang dikenal sebagai 12 suku Israel.
Putera bungsu nabi Yakub AS adalah nabi Yusuf AS, yang terkenal dalam sejarah, setelah ditinggalkan di dalam sumur di padang pasir oleh abangnya, berjaya menjadi kepala bendahara di Mesir.
Kemudian ayahnya, nabi Yakub, dan kakak-kakaknya menyusul nabi Yusuf AS ke Mesir dan hidup damai di sana sampai suatu hari Firaun yang berkuasa menjamin (menjadi hamba) keturunan mereka yang dikenal dengan bani Israel.
Kerana kekejaman Firaun yang tak terira terhadap bani Israel, Allah SWT telah mengirim nabi Musa AS pada waktu itu, dan memerintahkannya untuk membawa bani Israel keluar dari Mesir. Musa AS dan kaumnya meninggalkan Mesir, dengan pertolongan mukjizat Allah, sekitar tahun 1250 SM.
Mereka tinggal di Semenanjung Sinai dan timur Kanaan (Palestina), dalam Al-Qur'an, Nabi Musa memerintahkan Bani Israel untuk masuk ke Kanaan, (Qur'an, 5:21). Setelah nabi Musa AS wafat, bangsa Israel tetap tinggal di Kanaan. Menurut ahli sejarah, nabi Daud AS menjadi raja Israel dan membangun sebuah kerajaan berpengaruh.
Selama pemerintahan anaknya nabi Sulaiman, batas-batas Israel diperluas dari Sungai Nil di Selatan hingga sungai Eufrat di negara Siria sekarang di utara. Ini adalah masa gemilang bagi kerajaan Israel dalam banyak bidang, terutama arsitektur. Di Baitul Maqdis (Yerusalem), Sulaiman membina sebuah istana dan biara yang luar biasa.
Setelah wafatnya, Allah mengutus banyak lagi nabi kepada Bani Israel walaupun dalam banyak hal bani israel tidak mendengar perintah para nabi, membunuh mereka dan mengkhianati Allah. Setelah kematin Sulaiman, kerajaan bani Israel (yahudi) terpecah, di utara Israel dengan ibukota Samarria dan Di Selatan Juda dengan ibu kota Baitul Maqdis (Yerusalem).
Dengan berlalunya masa, suku yahudi jatuh di bawah Assyurria dan Babilonia atau pergi ke Mesir sebagai pengungsi. Ketika raja Perrsia Kyros tahun 539 SM mengizinkan orang Yahudi kembali dari pengungsi mereka, banyak orang Yahudi yang tidak kembali, di sinilah mulainya Diaspora, penyebaran bangsa Yahudi ke seluruh dunia. Pada tahun 63 SM Juda dan Israel jatuh ke tangan orang Romawi dan tahun 70 SM berhasil menghancurkan pemberontakan Yerusalem dan menghancurkan biara dan Juda.
Awal terbentuknya Israel
Setelah itu orang Yahudi hidup dalam pelarian, sehingga zaman khilafah Othmaniyah barulah orang Yahudi dapat merasakan kehidupan yang damai dengan membayar pajak perlindungan kepada kerajaan Othmaniyah.
Akhir abad ke-19, ditunjang oleh Assocation Assocation Yahudi Baron Hirsch, Yahudi dari Timur Timur pindah ke Argentina dan membentuk pertanian Kolonialisme, untuk kembali ke Palestin bermula tahun 1881.
Kronologi pendirian Israel adalah seperti berikut;
1896 Theodor Herzl Yahudi kelahiran Budapest meengasaskan pembentukan Negara Yahudi moden. Tujuannya untuk membuat negara untuk orang Yahudi di Palestina, didukung oleh wang hasil sumbangan dari seluruh orang Yahudi di dunia. Herzl ini juga dikenali pendiri zionisme, yang juga tidak disetujui oleh orang Yahudi sendiri.
1914 Di Palestin tinggal 1200 orang Yahudi. Setelah kekalahan khilafah Othmaniyah dalam perang dunia pertama, Palestina menjadi bola permainan para penjajah dan para Zionis ada di sebelah Inggris dan Amerika.
1917 Tarikh 2 November menteri luar British Lord Balfour menandatangani Deklarasi Balfour untuk membangun negara yahudi. Sebulan kemudian masuk tentara Inggris ke Baitul Maqdis (Yerusalem).
1920 Gabungan Negara menyerahkan mandat Palestin ke Inggeris. Akibatnya datanglah 75,000 lagi orang Yahudi ke Palestin. Negara-negara Arab tidak menyetujui mendirikannya negara Yahudi di Palestin.
1922 Transjordan dipisahkan dari daerah mandat. Sebagai perwakilan orang Yahudi dibuat Agensi Yahudi. Pada tahun itu lebih kurang 80,000 orang Yahudi tinggal di Palestin
1933 Di Jerman berlaku penghapusan etnis Yahudi secara sistematis oleh Rezim Hitler.
1936 Masyarakat Arab menentang politik masuknya orang Yahudi ke Palestin tetapi orang Yahudi dibantu oleh tentera Inggeris.
 (Gambar Atas - Peta Palestine tahun 1946 sebelum peristiwa Nakba). Peta pembahagian Palestin oleh PBB pada tahun 1947 - Palestin berwarna Hijau)
1937 Sesudah mandat pemerintah membatasi imigrasi dan pembelian tanah oleh orang Yahudi, timbullah ketegangan yang dilakukan oleh organisasi bawah tanah Yahudi terhadap orang Inggeris.
1939 Pendidikan sebuah briged Yahudi untuk memasukkan orang Yahudi ke Palestin
1945 Komisi Inggeris Amerika menganjurkan penerimaan 100,000 orang Yahudi di Palestin, tetapi kemudian ditolak oleh Inggeris sehingga menyebabkan kerusuhan di antara Yahudi - Palestin.
1947 UNO menganjurkan pemisahan Palestin dan penubuhan negara Yahudi dan Arab. Perang antara Yahudi dan Arab menghindarkan berlanjutannya rencana itu.
1948 Inggeris menamatkan mandatnya atas Palestin dan pada 14 Mei meninggalkan Palestin. Tentara Yahudi masuk ke Palestin dan mengusir orang Palestin yang didukung oleh negara Arab. Di hari yang sama Ben Gurion menyerukan kemerdekaan Israel di kota yang dibentuk mereka, Tel Aviv, sehingga menyebabkan perang pertama hari Timur Tengah.
1949 Setelah perang, Israel menang perang dan bangsa-bangsa bersatu mengakui Israel sebagai negara.
Untuk memahami masalah Palestin dengan lebih mendalam, dapat Menelusuri Sejarah Baitul Maqdis. Kiblat Pertama - Bait-al-Maqdis (Al-Aqsa):
Di dunia Jerusalem adalah Al-Aqsa masjid atau Al-Haram Ash-Shareef (The Sanctuary Noble). Ia adalah yang ketiga paling hebat Masjid di dunia (selepas Masjidil Haram di Makkah dan Masjid Nabawi di Medinah), yang meliputi lebih dari 35 ekar Fountains, taman, bangunan dan kubah. 
Di hujung selatannya ialah Masjid al-Aqsa, yang dibina oleh Khalifa Umar Bin Al-Kattab pada tahun 19 Hijriah. Di pusatnya adalah Kubah Rock yang dirayakan. Seluruh kawasan dianggap sebagai Baitul-Maqdis atau Al-Qudus dan terdiri hampir satu keenam dari Walled kota Yerusalem. Dalam gambar di sebelah di atas, yang berikut adalah diidentifikasi:
  • Bertanda Hijau – Masjid al-Qubbatus-Sakhra (The Dome of the Rock)
  • Bertanda Merah – Masjid al-Aqsha (The Farthest Mosque)
  • Bertanda Biru Muda – Al Madrasa An-Nahawiah
  • Bertanda Biru – Al Musalla Al-Marwani
  • Propaganda Israel – Kuil yang akan menggantikan al-Aqsha.
Sekian.


Lihat juga.. 
E-Buku IH-118: Siri Politik Islam Masakini -Presiden PAS
E-Buku IH-118: Siri Politik Islam Masakini -Presiden PAS

1 comment:

Anonymous said...

Woi NAZI-yahu kepala bapak pengganas Yahudi Zionis, lu langsi, you can go to hell.

Penganas Zionis hanya berani menyiksa dan membunuh kanak, wanita dan lekaki Palestin yang tidak bersenjata sebab Yahudi Zionis tiada telur.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails