Thursday, April 05, 2018

24 Maut Minum Coca Cola Campur Arak Kencing Syaitan.


KEBANYAKAN daripada mangsa meninggal dunia selepas minum arak buatan sendiri oleh satu pasangan suami isteri di Bandar Sleman, utara Yogyakarta.

PENGGUNA


JAKARTA: Seramai 24 orang maut selepas meminum sejenis air Coca Cola yang dicampur alkohol dan minuman tenaga, kata polis hari ini, kejadian terbaru membabitkan penjualan arak buatan sendiri di Indonesia.
Polis berkata, seorang pemilik kedai di Jakarta ditangkap semalam kerana menjual arak buatan sendiri di gerai herba miliknya.

Imej yang berkaitan

Sebanyak 16 kematian direkodkan sejak Isnin lalu di sekitar Jakarta manakala lapan kematian dilaporkan di Papua.
Beberapa lagi mangsa berada dalam keadaan kritikal di hospital.
"Peniaga ini mengaku dia mencampurkan alkohol tulen dengan minuman Coca Cola dan minuman tenaga. Lelaki itu menyangka minuman itu selamat tetapi ia menyebabkan pelanggannya maut," kata ketua polis Jakarta Selatan, Indra Ja'far.
Ujarnya, sebahagian minuman campuran bahaya itu mungkin datang dari satu pengedar tunggal yang menjual kepada peniaga tempatan.
"Kami kini memburu penjual, bukan sahaja peniaga kecil tetapi turut termasuk pengedar.
"Kami percaya pengedar yang besar di sebalik kes ini," kata ketua polis Jakarta Timur, Tony Surya Putra. - AFP

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Mengambil arak memang menghilangkan akal. Mengapa akal yang baik dan sihat perlu dibuang atau dihilangkan? Begitu bodohnya manusia jenis ini!

Sedikit Tentang Arak

Jenis Arak 
  • Arak anggur merah
  • Arak anggur putih
  • Arak pohon pinang
  • Arak kelapa (nira palem
13 Risiko Pengambilan Arak 'Kencing Syaitan'.

1. Gangguan mental organik
Mengkonsumsi arak secara berlebihan dan jangka panjang dapat menyebabkan beberapa jenis kelainan saraf otak yang mengakibatkan seseorang menjadi cepat lupa, lambat dalam berfikir, daya ingat menurun dan mudah tersinggung. Kondisi tersebut disebabkan alkohol telah masuyk dan merusak jaringan sel sel saeaf pusat secara bertahap.

2. Kekebalan tubuh berkurang
Mengkonsumsi arak setiap hari dengan kadar yang berlebihan dapat menyebabkan menurunnya kekebalan tubuh. Kondisi ini dapat mempermudah masuknya bakteri atau virus penyakit melalui orang lain ataupun melalui udara dan radikal bebas. cara meningkatkan antibodi dapat dilakukan dengan mengubah pola makan yang berstandar 4 sehat 5 sempurna dan menghindari jenis minuman apapun yang mempunyai kadar alkohol.

3. Sindrom alkohol (Ketagihan)
Mengkonsumsi arak selama bertahun tahun dapat mengakibatkan kegelisan, kepanikan dan kecemasan yang berlebihan hingga menjurus pada pemikiran yang tidak realitas. Efek buruk lainnya tubuh akan selalu gemetaran, merasa tubuh dingin menggigil dan menjadi penyebab gangguan ritme jantung yaitu denyut tidak beraturan dan cenderung cepat. Kondisi tersebut adalah menandakan seseorang telah terserang sindrom alkohol atau tidak bisa meninggalkan kebiasaan minumnya walaupun cuma satu hari saja.

4. Gula darah menurun
Mengkonsumsi minuman arak secara berlebihan sampai mabuk dapat mengganggu kadar gula yang pada dasarnya normal menjadi semakin menurun. Alkohol pada arak yang menumpuk didalam darah dapat merusak kestabilan kadar gula dalam darah sehingga seseorang dapat terserang gejala gula darah terlalu rendahyang pada awalnya berupa tubuh lemas dan tidak sanggup berdiri ketika pengaruh alkohol pada tubuh mulai menghilang.

5. Gagal Jantung
Seseorang yang mempunyai kondisi lemah jantung dan tetapo mengkonsumsi arak dalaam jumlah sembarangan maka penyumbatan pada arteri menuju jantung akan mengalami penyumbatan, penyempitan dan darah berisi oksigen akan berhenti tiba tiba, Kondisi ini dapat menjadi penyebab gejala gagal jantung

6. Darah tinggi
Alkohol yang berlebihan dapat mencederai dinding saraf dan menyumbat aliran darah diseluruh tubuh termasuk daerah kepala sehingga dapat mengganggum kestabilan tekanan darah. Alkohol bersifat tajam dan panas yang mampu mengiritasi dinding pembuluh darah yang dapat memicu munculnya penyakit darah tinggi. Cara menurunkan darah tinggibagi yang gemar minum arak adalah meninggalkan kebiasaannnya minum minuman apapun yang mengandung alkohol dabn beralih pada minuman yang menyehatkan , Misalnya juice buah yang digabungkan dengan madu.

7. Barah
Kebiasaan mengkonsumsi arak setiap hari atau selama bertahun tahun sangat beresiko seseorang terserang beberapa kanker yang mengerikan, Diantaranya kanker hati, usus besar, rongga mulut, laring, payudara, faring dan sebagainya. Alkohol mampu merubah sel baik dalam tubuh menjadi abnormal sehingga memungkinkan sel tersebut tumbuh menjadi sel barah/kanker. Alkohol didalam jaringan tubuh akan berubah menjadi zat aseltidihida atau semacam zat karsinogen aktif yang beracun yang mampu mengaktifkan pergerakan sel kanker padav sel tubiuh yang pada awalnya adalah normal.

8. Sering sakit kepala: 
Mengkonsumsi arak setiap malam dapat menyebabkan seseorang sering sakit kepala dan terasa nyeri pada bagian leher belakang, Bahkan dapat menyebabkan penyakit yang sulit disembuhkan dengan cepat misalnya terserang vertigo yang berulang. Kondisi tersebut akan terus muncul setelah seseorang minum arak dalam jumlah yang berlebihan.
9. Peradangan pada pankreas: 
Alkohol yang berlebiha dalaam tubuh dapat melukai dinding pankreas secara bertahap dan menghambat kinerja pankreas dari waktu kewaktu, akibatnya seseorang akan menderita kerusakan pada hormon dan sisten endrokin diseputar pencernaan.
10. Penyakit Saraf atau aAsam urat, meningkat 
Alkohol yang terlalu banyak berada didalam tubuh dapat mempermudah pembentukan pengendapan kristal kristal asam urat baru pada sela sela persendian. Kondisi tersebut dapat meningkatkan kadar asam urat dan memicu rasa nyeri yang luar biasa pada sendi ketika sedang melakuakn gerakan atau berjalan. Tanda tanda asam urat dapat mudah terjadi dan terasa pada orang orang yang memiliki penyakit asam urat ringan tetapi gemar minum arak.

11. Kejang kejang.
Bahaya minum arak setiap hari dalam keadaan perut kosong dapat mengakibatkan kejang kejang seperti epilepsi. Alkohol mencederai semua saraf dan pembuluh darah secara bersamaan sehingga kejang kejang pada seseorang yang tidak menderita epilepsipun tidak dapat dihindari. 

12. Keguguran. 
Ibu hamil yang mengkonsumsi munuman beralkohol termasuk arak beresiko mengalami kelaianan pada janinnya. Alkohol bersifat panas dan dapat masuk melalui plasenta bayi dan membuat luka serta peradangan pada organ tubuh janin. Jnain terasa terbakar, Jika tidak kuat menahan efek panas dari alkohol maka janin bisa mengalami kematian atau keguguran.

13. Stroke. 
Seseorang yang memiliki penyakit darah tinggi yang telah berhasil disembuhkan sebaiknya menghindari muinuman arak guna untuk menghindari tekanan darahn yang kembali meningkat. Jika hipertensi datang kembali maka bisa dipastikan akan terserang stroke ringan yang jika kondisi ini dibiarkan saja dan terus melanjutkan kegemarannya minum arak. Maka akan menjadi serangan stroke berat. Bahaya stroke dapat mudah dicegah jika seseorang mau meninggalkan kegemarannya minum arak atau minuman apapun yang mengandung alkohol.
Hasil carian imej untuk BAHAYA aRAK
Di Malaysia, kalau tidak mahu arak mengusai negara, jangan pilih parti sekular memerintah, pilihlah parti Islam.
UNDILAH PAS dalam PRU14 ini

PAS, sebuah parti politik di Malaysia yang membawa kebahagiaan dari dunia hingga akhirat! Bukan seperti DAP, parti sekular yang menjamin 'neraka' di akhirat, kerana menentang Islam dan menentang cara hidup Islam?

1 comment:

Anonymous said...

http://v2.ismaweb.net/2016/06/dap-akan-sambut-kemenangan-pan-dengan-arak-carlsberg-tiger/

“DAP Akan Sambut Kemenangan PAN Dengan Arak Carlsberg, Tiger”

BANGI, Khamis – Parti rasis dan cauvinis, DAP akan meraikan calon PAN, Azhar Abdul Shukur dengan arak sekiranya berjaya memenangi Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Sungai Besar.

Perkara itu dinyatakan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) DAP Sekinchan, Ng Suee Lim dalam satu ceramah kempennya sebagai pujukan kepada pengundi Cina supaya mengundi calon PAN.

Joceline Tan dalam tulisannya bertajuk ‘Tough decisions in the rice bowl town of Sekinchan’ yang disiarkan di media liberal The Star hari ini, menyebut bahawa Ng telah berkata, jika PAN menang di Sungai Besar, kemenangan itu akan diraikan dengan Carlsberg, Tiger atau kau (black dog atau Guinness Stout).

Melihat kepada situasi itu Tan berkata, cara Ng berkempen itu, ia memberi gambaran seolah-olah Ng adalah calon yang bertanding.

Ini kerana beliau berpendapat, sebahagian besar yang dipertaruhkan DAP dalam PRK ini adalah PAN yang dianggap sebagai makhluk ciptaan DAP menggantikan PAS sebelum ini.

“Ia juga merupakan satu perjuangan proksi antara DAP dan PAS, yang mana PAN amat bergantung kepada undi Cina,” katanya.

Tan berkata, apa yang dilakukan DAP adalah semata-mata untuk menarik sokongan di kalangan pengundi Cina.

“Ketika dulu pemimpin DAP memujuk Cina untuk menyokong PAS dan kini mereka terpaksa meminta Cina untuk menyokong PAN pula.

“Bagaimanapun, ramai orang Cina di kawasan itu tidak mengetahui kewujudan PAN. Ustaz Azhar, calon PAN juga tidak terkenal walaupun bapanya pernah menjadi orang kuat UMNO di kawasan itu,” kata Tan lagi.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails