Saturday, March 24, 2018

Tun M Pernah Jumpa PM Israel Secara Sulit?


AIDCNews -23/03/18 –Benarkah Tun Dr Mahathir Mohamad pernah berjumpa dengan Perdana Menteri Israel secara sulit sepertimana yang pernah didedahkan oleh Ketua Umum PKR, Anwar Ibrahim, soal Pengarah Pilihan Raya Dewan Pemuda PAS Pusat, Nurul Islam Mohamed Yusoff.
Menurutnya, Anwar juga pernah menuduh Dr Mahathir pernah membayar pelobi Yahudi yang bernama Jack Abramoff, namun sejauhmanakah dakwaan itu benar, soalnya.
“Dr Mahathir jumpa PM Israel secara sulit?
“Bayar Jack Abramoff pelobi yahudi jutaan ringgit?,” soal Nurul Islam dalam Facebook.
Nurul Islam membangkitkan persoalan-persoalan itu berdasarkan kenyataan Anwar sepertimana dalam rakaman di bawah.


Benarkah Kajian Ini?Hasil carian imej untuk kajian keputusan PRU14
Lihat juga.. 

E-Buku IH-118: Siri Politik Islam Masakini -Presiden PAS
E-Buku IH-118: Siri Politik Islam Masakini -Presiden PAS

1 comment:

Anonymous said...

https://m.malaysiakini.com/news/190931

Surat Israel: Perangkap bagi Anwar atau Mahathir?

Tiga pucuk surat mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad kepada tiga perdana menteri Israel pada 1993, 1997 dan 1999 yang didedahkan oleh akhbar tempatan benar-benar menginsafkan. Ia menonjolkan keprihatinan Dr Mahathir terhadap nasib buruk rakyat Palestin.

mahathir ebook launching 091211 04 Sekaligus ia juga melaungkan sikap Dr Mahathir mahu sengketa sesama jiran diselesaikan melalui rundingan. Di segi perhubungan antarabangsa, ia membuktikan betapa konsisten dasar Malaysia bila berhadapan dengan konflik di antara negara serantau.

Bagaimanapun agak malang, keluhuran dasarnya ini kini tercemar oleh keghairahan pihak berkuasa dan peneraju media Malaysia hari ini untuk menjadikan dasar dan sikap negarawan ini sebagai modal untuk kepentingan politik semasa Malaysia.

Pilihan Editor

Lima calon potensi untuk MB baru Kelantan
Sama ada sengaja atau tidak, dalam usaha mengaut dividen politik, soal dasar yang mulia ini telah dipesongkan. Gejolak untuk memomokkan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, oleh pemimpin kerajaan hari ini, termasuk Menteri Luar yang mengizinkan surat-surat Mahathir disiarkan pada umum, meninggalkan natijah yang menonjolkan kedangkalan dan niat buruk mereka sendiri.

Perhatikan kandungan surat Dr Mahathir pada Perdana Menteri Israel, Ehud Barak pada 8 Jun 1999. Antara perkara utama Dr Mahathir mengisyaratkan:

1. Beliau (Dr Mahathir) sebagai perdana menteri Malaysia mengiktiraf sistem pilihan raya umum Israel. Sebab itu beliau mengucapkan tahniah kepada Ehud Barak yang baru memenangi pilihan raya negara itu.

2. Jika Dr Mahathir menganggap kemenangan itu sah, ini bererti Barak berdiri sebagai perdana menteri Israel dengan cara sah sekaligus mengakui kesahihan kewujudan Negara Israel. Ini ditokok dengan hakikat bahawa Israel adalah anggota Pertubuhan Negara-negara Bersatu (United Nations).

3. Dr Mahathir juga sebelum itu mengalu-alukan Perjanjian Prinsip dan Pengiktirafan Bersama Di antara Israel dan PLO seperti dalam surat 21 Disember 1993 kepada Perdana Menteri Israel, Yitzhak Rabin. Malah Dr Mahathir menegaskan penglibatan Malaysia menjadi Negara Penderma dan diwakili dalam Persidangan Damai di Washington.

4. Dr Mahathir mengingatkan Ehud Barak bahawa untuk menjamin perdamaian benar-benar berlaku di rantau itu, langkah-langkah berkesan mesti diambil untuk memenuhi komitmen. Anak kuncinya, menurut Dr Mahathir, ialah bertolak ansur. Katanya, rakyat Palestin tidak lagi menuntut penghapusan Israel. “Mereka malah bersedia berkongsi Baitulmaqdis,” kata beliau.

5. Sebab itu, Dr Mahathir menegaskan pendirian “Malaysia tidak dapat membiarkan keganasan oleh mana-mana pihak , sama ada rakan atau musuh”.

6. Sebagai kemuncak meraikan iltizam tulen untuk mencari damai di bumi Palestin dan Israel, Dr Mahathir “mengula-gulakan” bahawa “penyelesaian komprehensif di rantau tersebut akan membolehkan Malaysia melihat dengan realistik langkah positif ke arah penubuhan hubungan biasa dengan Israel”.

Demikian hatibudi dan sikap kenegarawanan Mahathir.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails