Sunday, March 18, 2018

Servis Motosikal Percuma Asal Baca Alquran..




Eramuslim.com - Pemilik bengkel Ramaja Motor 'Hasanuddin' menghapuskan semua perkhidmatan motosikal tetap. Syaratnya, pemiliknya mesti membaca al-Qur'an selama 1 jam.

Lokasi bengkel di Jalan Hertasning Makassar City. 

"Saya hanya memotivasi orang membaca Al-Quran, ingat Allah, dan hidup sederhana, bersyukur dan ikhlas," kata Hasanuddin ketika bertemu dengan detikcom di bengkelnya pada hari Jumaat (16/3/2018).

Hasanuddin berkata untuk pelanggan yang telah menyediakan al-Qur'an dan sebotol mineral. Bagi perkhidmatan motor ikut keperluan, seperti perubahan minyak, lapisan brek, tayar, lampu, hingga perkhidmatan ringan.

"Kami menyediakan Al-Quran juga, mineral jika dahaga. Walaupun perkhidmatan motor itu pilih apa, kami bebas, "jelasnya.

Hasanuddin menceritakan idea itu mula memohon sejak Julai 2015 dan kemudian memasuki bulan Ramadan. Beliau menyedari bahawa tiga hingga lima orang yang membaca Al-Quran dilarang dari kehadiran mereka pada tahun 2014. Majoriti, remaja seperti pelajar dan pelajar yang selalu mengikuti program membaca al-Qur'an.

Berkaitan dengan manfaat yang diperoleh, pada mulanya perolehan perniagaannya sememangnya menurun. Bagaimanapun, selepas satu hingga dua bulan berlalu, usahanya terus meningkat.

"Ini adalah permulaan kesukaran kami, tetapi dari masa ke masa, alhamdullilah dengan lancar dan meningkat," jelasnya.

Salah seorang pelanggan, Fajrin berkata program itu agak baik dan mengingatkan Tuhan. Walaupun sebelum ini tidak tahu pek perkhidmatan percuma.

"Pada mulanya saya tidak tahu, tetapi di sini sekali lagi adalah benar. Ini cukup baik kerana kita diingatkan akan cara berbuat baik, sedekah dan mengingat Tuhan, "kata Fajrin.

Imej yang berkaitan


Lihat juga.. 
E-Buku IH-118: Siri Politik Islam Masakini -Presiden PAS
E-Buku IH-118: Siri Politik Islam Masakini -Presiden PAS

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails