Sunday, September 10, 2017

Hina Agama: Nampaknya BN/Najib Dah Tak Mampu Jaga Agama.



Benar &Nabi Ismail Sebenarnya Anak Luar Nikah – Ahli Pembangkang Sabah 

KOTA KINABALU: Pemimpin politik pembangkang Sabah, David Orok mengakui bahawa terdapat kebenaran pada dakwaan kontroversi Siti Kasim dalam ucapan hari rayanya yang mendatangkan kemarahan umat Islam. 

Beberapa hari sebelum itu, ahli politik yang pernah bertanding kerusi Dewan Undangan Negeri Sulaman mewakili Parti Reformasi Negeri (STAR) itu juga telah membuat kenyataan bahawa Nabi Ismail merupakan anak luar nikah Nabi Ibrahim. 

Beliau mendakwa umat Islam hanyalah terikut-ikut melakukan upacara korban Nabi Ibrahim tanpa memahami konteks dan pengajaran yang terdapat disebalik peristiwa tersebut sepertimana yang dihayati oleh bangsa Israel dan penganut-penganut agama Kristian. 

Beliau berkata, “Ada juga kebenarannya apa yang dikatakan oleh Siti Kasim ini. Upacara korban itu cuma dilakukan oleh Agama Yahudi bagi “melambangkan” apa yang bakal Tuhan lakukan nanti bagi memberikan “syafaat” (keselamatan) kepada bangsa Israel kelak.” 

Beliau meneruskan, “Bagi penganut agama Kristian pula, mereka tidak sudah melakukan upacara korban binatang sepertimana yang dilakukan oleh Nabi Ibrahim tersebut. Ini kerana mesej yang Tuhan mahu sampaikan melalui kisah peristiwa korban oleh Nabi Ibrahim dan anaknya itu, cuma “melambangkan” apa yang akan Tuhan lakukan melalui “pengorbanan Yesus” demi menebus terhadap “hukuman” Allah bagi dosa warisan yang semua manusia warisi dari Nabi Adam dan Hawa, isterinya.”  

“Bagi umat Islam pula, disebabkan yang mereka mengaku keturunan Nabi Ibrahim melalui Nabi Ismail, maka mereka mahu juga mewarisi upacara korban tersebut dengan merayakan upacara korban itu tadi sekadar merayakannya saja tanpa mengetahui apa maksud dan tujuannya.”  

“Di dalam Al-Qur’an sendiri pada Surah Al-Haji, ayat 37 menyatakan bahawa daging-daging korban itu tidak pun mendapat apa-apa keredaan dari Allah,” katanya lagi.  

Beliau kemudian memetik beberapa ayat yang didakwa terdapat di dalam al-Qur’an yang menurutnya membawa maksud bahawa al-Qur’an turut bersetuju dengan akidah Kristian — Nabi Isa menjadi korban agar dosa warisan dapat diampunkan.   

“Bukan setakat ayat-ayat pada surah di atas yang merujuk kepada upacara korban tadi, tetapi juga pada Qur’an Surah Al-Maa’idah, ayat ke 32, juga menerangkan lebih terperinci akan pertalian korban yang dibuat oleh Nabi Ibrahim dan korban yang disempurnakan oleh Yesus,” tegas beliau. 

Beliau juga menuduh Nabi Ismail tidak layak untuk dibinkan dengan Nabi Ibrahim kerana menurutnya, Nabi Ismail hanyalah merupakan anak luar nikah hasil perhubungan di antara Nabi Ibrahim dan hamba abdi isterinya.  

Beliau berkata, “Ibu Ismail adalah Hagar iaitu seorang wanita hamba abdi (budak) yang dimiliki oleh Sara yang merupakan isteri sah kepada Abraham. Abraham meniduri Hagar yang bukan isterinya yang sah, lalu Hagar melahirkan Ismail.” 

“Di sini bermaksud Ismail itu anak luar nikah dan tidak layak di binkan dengan Abraham,” tegasnya lagi. 

Tidak berapa lama dahulu, David Orok pernah didapati bersalah oleh Mahkamah Sesyen Kota Kinabalu atas dakwaan menyiarkan kenyataan menghina Islam dan Nabi Muhammad di laman Facebooknya pada Julai 2014.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Sebenarnya di dalam Islam mesti ada orang yang membela kebenaran sewaktu Allah, Rasul dan warisnya dihina. Maruah agamanya dicabar. Umat Islam tidak dayus. 

Apabila melihat suatu mungkar, apalagi dalam membela maruah Islam, hendaklah merubah 'dengan tangan' atau kekuasaan. Kalau tak boleh juga, perlu 'dengan mulut', dakwah, demontrasi dan lain-lain. Tak boleh juga, tanda teruk sangat, baru 'dengan hati', itupun termasuk dalam golongan yang paling 'lemah iman'nya.

Pernah terjadi di India sebelum tercetus pergaduhan umat Islam berpisah dari India menjadi Pakistan, seorang anak muda dari Pesyawar dari utara, menyeludup masuk mahkamah India di selatan, membunuh penghina Nabi depan hakim dalam mahkamah dengan pisau belatinya, cuma sekali rembat sahaja.. Mangsa terbongkang jatuh. 

Tapi dia tidak lari, dia menyerah diri sambil berkata, "Inilah hukuman kepada orang yang menghina Nabi orang Islam terang-terangan (mencabar Islam dalam mahkamah bukan Islam dengan hujah liarnya), hujah-hujah ilmiah sudah tidak berguna lagi.. Nah, hukumlah!" 

Akhirnya beliau itu dihukum mati secara bersembunyi.

Tetapi mayitnya dicuri oleh orang Islam, diarak, dan dijulang sebagai 'As-syahid', akhirnya ditanam di perkuburan Islam. Menyebabkan bertambah bencinya orang Islam kepada penjajah Inggeris di India waktu itu. 

Menghina kepercayaan Allah dan Rasul orang Islam, suatu jenayah besar yang perlu dihindari kalau ingin wujudkan toleransi beragama, walaupun di dalam negara bukan Islam sekalipun. Itu bukan fanatik atau ekstrem. Itu jugalah yang dilakukan oleh Amerika Syarikat (AS) kepada penghina negaranya walaupun penghina itu berada di luar AS, bahkan bukan rakyatnya. 

Apa lagi kalau yang sudah dilebelkan pengganas, walaupun sebenarnya penentang itu bukan pengganas, yang tidak pernah dibuktikan di mahkamah telus. 

BN/UMNO tak boleh diharap jaga agama?

Di Malaysia, tertulis dalam media hari ini..

"Tular di media sosial, screen shot yang memaparkan kebiadaban dan keceluparan seorang pimpinan DAP, menghina kuliah agama yg disampaikan oleh seorang ulamak secara LIVE di facebook hari ini.

Ronnie Liu, yang sebelum ini juga seringkali mencetuskan provokasi dan tidak sensitif dengan perasaan umat Islam dan orang melayu amnya seolah-olah tidak pernah menyesal apatah lagi serik dengan polemik perkauman yang kerap dia cetuskan.

Susulan daripada itu, para netizen meluahkan ketidakpuasan hati atas sikap pimpinan DAP tersebut dengan menghantar whatsapp kepadanya mengecam tindakan tidak beradabnya.

Mahu dikata si Ronnie Liu ini bukan islam dan tidak faham ttg islam, sebab itu dia menghina kuliah agama islam....mustahil dia tidak faham sedangkan selama bertahun-tahun sebelum ini dia berada bersama ulamak dalam PR bahkan dia juga menyatakan ATGNA dan ATGUFN adalah idola dan ulamak yang dia hormati. Kalau hormat, mengapa masih biadab?

Ronnie Liu sudah melangkaui batas agama dan cuba mencetuskan api perkauman di kalangan rakyat.

Jika ikut kapasiti kuasa yg kita ada, kita hanya mampu menghantar whatssap utk menegur sikap dia tetapi kuasa besar utk menghalang org² bukan Islam berterusan menghina Islam terletak pada kuasa pihak pemerintah, BN yg diterajui UMNO.

Masihkah UMNO boleh diharapkan untuk menjaga agama? Apakah tindakan mereka terhadap manusia spt Ronnie Liu ini?
Sama-sama kita tunggu dan lihat.... " (MC)

Pada saya sekarang, tukar BN dalam PRU 14 ini, gantikan dengan PAS dan kumpulannya! Undilah PAS!



Lihat juga artikel ini...
Presiden PAS Wajar Jadi PM M'sia.
Pihak kami sanggup pergi ke Sabah &Sarawak memberi maklumat lengkap.

4 comments:

kampong lad said...

1. sila rujuk perlembagaan, tanggungjawab pm ka jaga agama islam?
2. ada belambak ngo2 islam konon2nya mempertahankan agama islam, pi la berdebat dgn depa2 tu, kata teror sangat.
3. genesis 16.3 "So after Abram had been living in Canaan ten years, Sarai his wife took her Egyptian slave Hagar and gave her to her husband to be his wife".

tips; kalau nak berdebat dgn yahudi & nasrani, kita kena guna kitab2 depa sebab depa tak percaya al-quran. period.

Anonymous said...

Pasal bodoh sangat!

1. Siapa lebih berkuasa PM atau NGO, atau pejabat kadi?
2. Siapa suruh debat, yang penting jangan hina agama.
3. Apa perlembagaan Malaysia membenarkan menghina agama lain?
4. Kamu tak baca pasal 3 Perlembagaan Malaysia?
5. Apa PM tak berkuasa jaga agama? Takut jadi PM buat apa?
6. Dalam Islam pemimpin bertanggung jawab masalah rakyat dan agamanya.
7. Pegi belajar lagi la bodoh..

Anonymous said...


Kepada kampong lad,

Jangan pakai lagi nama 'kampong', kerana orang kampung sekarang tak sebodoh kamu. Dah pandai lebih dari lu. Yang bodoh orang yg otak dijajah macam lu..

ha ha ha

kampong lad said...

debate my comments & once you resort to name calling, you have already lost the debate. species macam ni belambak kat m'sia. i rest my case.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails