Friday, August 19, 2016

Tangkap. Bila Pula Bapa Jerung? Rakyat Bersama SPRM, Tahniah. -Idris Ahmad



TAHNIAH SPRM yang telah berjaya mengekalkan rekod cemerlang dengan menangkap jerung besar di kalangan tiga pegawai tinggi. 

Terus serbu, jangan peduli  walaupun Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor yang mengatakan pegawai yang ditangkap seorang yang dedikasi terhadap tugas. Rakyat tetap bersama SPRM, walau pun kita sedar SPRM mempunyai kekangan kuasa.

Kita mengharapkan supaya akan terdedah pula siapa bapa jerung di belakang mereka. Adakah mereka berani berbuat demikian? Adakah mereka hanya dikambinghitamkan sahaja? Kalau mereka pun sudah dapat mengumpul RM13 juta, sehingga ada yang disimpan di atas siling rumah sebanyak RM400,000.

Ertinya berapa banyak wang negara musnah. Berapa juta ketirisan wang negara hilang akibat perbuatan ini. Apakah banyak lagi habuan yang diperoleh oleh orang lain. Semuanya akan terjawab apabila dibicarakan nanti.

Saya pernah menyebut di dalam parlimen, supaya pegawai mesti ada keberanian untuk tidak mengikut arahan daripada mana-mana orang atasan, kecuali dengan bertulis. Kerana banyak sejarah  penangkapan rasuah yang terlibat hanya pegawai. 




Mungkin kerana takut, atau hendak mengampu atau hendak naik pangkat. Apabila jadi seperti begini siapa yang akan menanggung akibat. Maruah kelurga, masyarakat akan ingat sampai mati. 

Lebih malang lagi kebanyakan yang sudah masuk umur pencen, sudah tua. Nikmat hidup pun sudah tidak seberapa. Apakah berbaloi dengan pengakhiran hayat begitu rupa. Makanlah apa yang ada, jangan tamak. Yang paling penting rasuah dan penerima rasuah tempatnya di dalam neraka. 

Indeks rasuah negara yang dikeluarkan oleh Transparency International untuk tahun 2015 masih teruk daripada kedudukan 50 tahun 2014 kepada kedudukan yang ke 54. Skandal 1MDB, RM2.6 bilion, pendedahan DOJ kesemuanya tidak membantu untuk memperbaiki indeks rasuah pada pandangan dunia. Bapa borek anak rintik. 

– HARAKAHDAILY 19/8/2016

11 comments:

Anonymous said...

https://aidcnews.wordpress.com/2016/08/16/terima-dana-israel-dap-perlu-segera-kemuka-saman/

Terima Dana Israel, DAP Perlu Segera Kemuka Saman

RoketKona – Penasihat DAP, Lim Kit Siang didesak mengemukan saman bagi membuktikan partinya tidak pernah menerima dana RM1.2 bilion dari Israel untuk pilihan raya umum lalu seperti didedahkan bekas Pegawai Ketua Menteri Pulau Pinang, Mohamed Razali Abdul Rahman, lapor sebuah portal berita.

Menurut portal berita berkenaan, desakan tersebut semakin kuat setelah poster kenyataan Kit Siang awal tahun ini disebarkan melalui media sosial.

Kit Siang, Januari lalu, berjanji akan mengambil tindakan undang-undang terhadap dakwaan Razali, namun setelah lebih lapan bulan, kepimpinan DAP dilihat masih membisu.

Tindakan kepimpinan parti tersebut yang terus menyepi menimbulkan tanda tanya dan seolah mengiyakan kenyataan Razali mengenai dana dari Israel itu.

Razali, bekas pegawai khas KM Pulau Pinang, mendedahkan bahawa parti DAP menerima USD 300 juta (RM1.2 bilion) dari kerajaan Israel secara bersyarat pada pilihan raya umum lalu, melalui kedutaan negara itu di Singapura.

Anonymous said...

https://aidcnews.wordpress.com/2016/06/30/terowong-dasar-laut-pulau-pinang-satu-projek-dua-nilai/

Terowong Dasar Laut Pulau Pinang : Satu Projek, Dua Nilai

Pemangku Ketua Pemuda Gerakan Negeri Pulau Pinang Jason Loo berkata, sejak isu berkenaan dibangkitkan, Ketua Menteri Lim Guan Eng serta ekconya Lim Hock Seng menegaskan kos terowong dasar laut ialah RM 3.7 bilion.

Namun Jawatankuasa Kira-kira Negeri Pulau Pinang (PAC) yang diarahkan oleh Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang untuk menjalankan siasatan bagi projek mega itu pula menunjukkan sebaliknya.

Kata Jason, PAC melaporkan kosnya hanya RM 3.5 bilion.

“Kos yang terpapar di MalaysiaKini, MalayMail serta NST pada 11hb, Jun menunjukkan angka RM 3.7 bilion. Akan tetapi, laporan PAC menunjukkan bahawa kos terowong dasar laut hanya menelan belanja RM 3.5 bilion.

“Jadi, soalan kami ialah kenapa terdapat dua angka yang bercanggah dalam satu projek? Siapakah yang patut kita percayai? Lim (Lim Guan Eng atau Lim Hock Seng) yang mana satu atau laporan PAC?”, tanya Jason.

Katanya, RM 0.2 bilion adalah perbezaan yang ketara dan tidak boleh lepas pandang dengan mudah mengambil kira Kerajaan Negeri Pulau Pinang membuat bayaran kepada pemaju Konsortium Zenith BUCG dengan pemberian hak milik tanah.

Ujar Jason, wang itu adalah milik rakyat dan Kerajaan Negeri Pulau Pinang perlu bertanggungjawab menjelaskan percanggahan itu kepada rakyat Pulau Pinang atas dasar ketelusan.

“Berapakah itu RM 0.2 bilion? RM 3.7 bilion tolak RM 3.5 bilion ialah RM 0.2 bilion atau bersamaan dengan RM 200 juta. Saya selalu mengaitkan kepada rumah kos rendah. Jika RM 200 juta dibahagikan kepada RM 42 ribu iaitu harga satu unit rumah kos rendah, kita dapat mendirikan 4762 unit rumah kos rendah di Pulau Pinang untuk dibeli oleh golongan muda tak kira kelayakan akademik mereka.”, tambahan Jason.

Anonymous said...

https://aidcnews.wordpress.com/2016/03/26/buat-kali-pertama-dap-tertekan-isu-banglo-guan-eng/

Buat Kali Pertama DAP Benar-benar Tertekan Isu Banglo Guan Eng

AIDCNews – 26/3/16 –Buat kali pertama DAP benar-benar tertekan untuk menjawab isu banglo Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dan skandal tanah di Taman Manggis, kata kolumnis The Star, Joceline Tan yang mendapat maklumat dalaman daripada pemimpin kanan parti itu.

“Ia merupakan satu bencana PR. Kami terpaksa berada di pihak pertahanan, kita tidak pasti apa yang akan datang, “kata seorang ahli politik DAP Pulau Pinang.

Joceline Tan (foto) dalam artikel terbaharu bertajuk “Heatwave over bungalow issue” menceritakan maklumat dalaman mesyuarat tergempar DAP Pulau Pinang semalam untuk membincangkan isu berkenaan.

Isu ini telah sampai ke tahap kritikal, dengan itu, keperluan untuk mengadakan taklimat tertutup oleh Ahli Parlimen Puchong Gobind Singh Deo dan Guan Eng kepada wakil rakyat parti itu dan Ahli Parlimen semalam.

Gobind, ketua undang-undang parti itu, bimbang jika pemimpin parti mengeluarkan kenyataan yang bercanggah antara satu sama lain dan kenyataan yang dibuat harus diselaraskan. Beliau juga memberi taklimat mengenai implikasi politik terhadap perkara itu.

Beliau juga dipercayai telah menasihatkan Guan Eng supaya berhati-hati dalam pengumuman awam dan sebaik-baik beliau perlu membaca dari teks apabila menyentuh mengenai isu-isu di atas.

Sebagai contoh, bekas setiausaha politik Guan Eng dan Ahli Parlimen Komtar, Ng Wei Aik mempertahankan bosnya semalam, mengatakan bahawa Guan Eng adalah seorang akauntan, bukan seorang penilai hartanah, dan sebab itu beliau tidak mengetahu nilai pasaran semasa harga hartanah.

Malah, akuan berkanun yang dikeluarkan oleh bekas empunya banglo Phang Li Koon juga turut mengandungi keraguan.

“Lawatan pelancongan media” ke banglo Guan Eng dianggap sebagai bukti bahawa Ketua Menteri tidak mempunyai apa-apa yang hendak disembunyikan. Tetapi ia tidak sesuai dengan keseriusan dakwaan tersebut.

Anonymous said...

https://aidcnews.wordpress.com/2016/01/12/cat-hijau-lorong-basikal-bernilai-rm30-juta-sudah-tertanggal/

Cat Hijau Lorong Basikal Bernilai RM30 Juta Sudah Mula Tertanggal

AIDCNews – 12/1/16 –Dalam tempoh enam bulan, cat hijau untuk lorong pejalan kaki dan berbasikal yang menelan belanja RM 30 juta di Pulau Pinang sudah mulai tertanggal.

“Guna cat berkualiti rendah untuk mengecat lorong basikal tapi bonus RM30 juta.

“RM30 juta untuk mengecat laluan basikal di atas laluan pejalan kaki, menggunakan cat yang berkualiti rendah yang hilang dalam masa 6 bulan.

“Kemudian dapat lagi RM 30 juta untuk proses mengecat … setiap 6 bulan mendapat RM30 juta ?,” soal Tan Khai Beng.

Menurut Anti Fitnah TMI cat yang mulai tertanggal itu telah mendatangkan kemarahan warga Pulau Pinang, yang jelas memperlihatkan penipuan kerajaan DAP Pulau Pinang dalam pembinaan laluan basikal yang menelan belanja tidak masuk akal.

“dilihat hasil yang dijalankan projek kerajaan negeri itu, ia jelas hanya menelan belanja ratusan ribu kerana laluan berbasikal itu ‘menumpang’ laluan pejalan kaki sedia ada dan hanya dicat dengan warna hijau dan putih.

“Walau bagaimanapun, macai-macai pembangkang cuba mempertahan ‘tokong besar’, Lim Guan Eng dengan mengatakan cat yang digunakan itu merupakan fasa pertama dan pembinaan laluan berbasikal itu masih dalam pembinaan lagi.

“Alasan yang tak munasabah diberikan oleh mereka untuk mempertahankan ‘tokong besar’ mereka. Jika laluan berbasikal itu masih dalam pembinaan, mengapa laluan terbabit dibuka kepada orang ramai??

Anonymous said...

Itu belum dapat tawan Putarjaya. Mujahid dan Mat Sabu senyap saja, mungkin menagih jawatan Peon di Putarjaya bila Sheikh Sifoo Al Penang menang nanti

Anonymous said...

Hangpa tengok betapa gentleman PAS nni. Bukan macam cabok Pujaan PAN, berkilo kilo tan isu. Tapi bagi PAN mereka boleh buat apa jua. Kerana di mata PAN, apa dilakukan oleh DAP adalah HALAL dan TOYIBBAH

https://aidcnews.wordpress.com/2016/08/13/saman-sarawak-report-pas-akan-guna-khidmat-peguam-diraja-di-london/

Saman Sarawak Report : PAS Akan Guna Khidmat Peguam Diraja Di London

KUALA LUMPUR: Setiausaha Agong PAS, Datuk Takiyuddin Hassan pada sidang media Pengumuman Pengisytiharan Nama, Pendekatan dan Teras Perjuangan pada hari ini berkata PAS telah mengenalpasti badan Queen’s Counsel (Q.C) atau lebih dikenali sebagai Peguam Diraja di London untuk membantu membawa kes laporan Sarawak Report ke mahkamah di England.

“Kita telah mengenal pasti Queen’s Counsel (Q.C) iaitu Peguam Diraja di London yang pernah ada hubungan dengan kita (PAS) berhubung kes-kes sebelum ini dan kita jangka dalam waktu terdekat kita akan kaji dan failkan kes ini ke mahkamah, waktu terdekat itu ialah dalam tempoh satu bulan,” kata beliau.

Q.C yang dimaksudkan adalah badan terkanan dari England yang suatu masa dulu pernah membantu PAS menyelesaikan kes berhubung dakwaan mengenai Tuan Guru Presiden PAS, Haji Abdul Hadi Awang adalah seorang pengganas.

“Ya, badan tersebut adalah orang Britain kerana pusat media Sarawak Report adalah di England, jadi kita memerlukan khidmat dan bantuan mereka,” kata Takiyuddin.

Dalam satu kenyataan lain Naib Presiden PAS, Ustaz Idris Ahmad mengesahkan berita tersebut.

“Alhamdulillah. Presiden Pas, Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang memaklumkan di dalam Mesyuarat PAS Pusat bersetuju untuk saman Sarawak Report. Insya-Allah, Tuan Guru akan berhubung dengan peguam di UK yang membantu kes saman TGHH satu ketika dahulu. Jangan lupa kita terus berdoa agar Allah menunjukkan kebenaran dan membalas kerja buat Sarawak Report dan sekutunya,” kata Idris – Harakahdaily

Anonymous said...

Kalau hujah2 diatas dibawa ke Dr Maszlee untuk dijawab, mau perputar mata, tercabut keyvboard dia nak jawab. Kah kah Kah

Jeff Hulu Bernam
Jeadilan Reform

Anonymous said...

Jangan lupa yang curi balak di Kelantan woiii. Kononnya Serambi Mekah tu....penyamun pun ramai di situ.

Anonymous said...

Tentera. Siber. Yg di upah. Sentiasa. Mencari. Mangsa. Utk. Di. Bongsai. Kan pemikiran. Supaya. Ajenda pecah perintah. Dapat. Dilakukan.......
Supaya. Kekal. Kuasa hingga. Hari kiamat.........

Pas. Jadi. Kera sumbang.....tak. da. Kawan.....
Jadi. NGO lagi baik.......

An Anonymous said...

Betul ke isu balak ni? Kenapa husam tak berani saman? Samanlah SPRM sekali!

An Anonymous said...

Jangan risau kerana di Selangor DAP pun suruh PAN dibubarkan..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails