Wednesday, August 17, 2016

Atlet Mesir Eggan Salam Dengan Lawannya Dari Israel. Wajarkah?

Atlet Mesir dihantar pulang kerana enggan salam

SUKAN

ATLET Judo Mesir, Islam El Shehaby dihantar pulang dari temasya Sukan Olimpik Rio 2016 selepas beliau enggan untuk berjabat tangan dengan lawannya dari Israel, Or Sasson selepas tamat perlawanan.


Tindakan atlet berusia 34 tahun itu ditegur oleh Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa (IOC) selepas berdepan kekalahan pada pusingan pertama perlawanan Jumaat lalu.

IOC berkata, kelakuan El Shehaby itu adalah bertentangan dengan semangat kesukanan dan persahabatan yang terkandung dalam nilai-nilai Olimpik.

Selain itu, Jawatankuasa Olimpik Mesir turut mengutuk tindakan El Shehaby dan mengambil tindakan untuk menghantarnya pulang.

Ekoran kejadian itu, El Shehaby diejek oleh orang ramai dan dia turut dipanggil semula ke pentas perlawanan untuk tunduk kepada lawannya kerana melanggar peraturan judo.

Sasson turut mendedahkan bahawa jurulatihnya telah memberi peringatan bahawa El Shehaby berkemungkinan tidak akan bersalaman dengannya ketika perlawanan itu.

Difahamkan, Mesir telah menerima tekanan daripada suara-suara konservatif di negara berkenaan sebelum ini untuk menarik diri daripada pertarungan tersebut.- BBC


Komen Weblog Ibnu Hasyim: Sepatutnya memang wajar tindakan El Shehaby itu, walaupun sama-sama bersukan, namun kebenaran dan penindasan mesti diperjuangkan. 

Pembunuhan dan rampasan tanah rakyat Palestn perlu dibantah, tidak boleh dibiarkan begitu sahaja. Sukan tidak boleh diperalatkan untuk kerakusan politik puak-puak tertentu penjenayah dunia.

Tindakan IOC menghantar pulang El Shehaby amat bertentangan dengan semangat kesukanan dan persahabatan sejati yang terkandung dalam nilai-nilai Olimpik. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails