Sunday, April 24, 2016

Miss World Ini Akhirnya Memilih Islam, Mengapa?


HIDAYAH menyapa bekas Ratu Kecantikan Czech, Marketa Korinkova. Berganti nama menjadi Maryam, Marketa telah memeluk Islam. Usai mengucapkan Dua Kalimah Syahadah, Marketa akan menjalani hidupnya di Dubai, Emiriah Arab yang merupakan tanah kelahirannya.

Merujuk laporan jurnal Arab, Al Quds Al-Arabi yang berpusat di London, hati Marketa luluh setelah mengetahui perlakuan istimewa Islam pada kaum wanita. Keinginan menjadi saudara baru atau muallaf sebetulnya sudah muncul sejak tiga tahun silam. 

Namun baru beberapa bulan lalu, Marketa di Dubai mengumumkan keyakinan barunya menjadi seorang muslimah. Marketa selama ini dikenal sebagai pereka, supermodel, dan pelakon. Keputusannya memeluk Islam disebut membuat sejumlah peminatnya terkejut.

Namanya semakin melonjak ketika mengikuti ajang kecantikan Miss Universe di Itali. Banyak syarikat multinasional yang menggunakan jasanya untuk mempromosikan produknya.

Tak perlu lama, Marketa pun menjadi tersohor. Setelah menjadi supermodel, Marketa mendapat kesempatan berkarya di tengah-tengah dunia hiburan, Hollywood.

Marketa tak hanya bergantung kepada kecantikan. Dia adalah pemegang ijazah S2 bidang Bahasa Inggeris dari Universiti Charles di Prague. Berbekal ilmu yang dimiliki, Marketa disebut pernah bekerja di BBC.



Miss World, Dunia Gemerlap Namun Kosong

Kehidupan Marketa berubah setelah mengikuti ajang Miss World. Dia mendapat kedudukan tertinggi dalam kehidupan. Namun hatinya rapuh dan mentalnya hancur. Dia cuba pelbagai cara untuk menghilangkan kegundahan hati.

Minuman keras, kehidupan malam, hingga berjudi jadi pelarian. Namun hatinya tak juga tenang. Di saat itulah, Marketa mula belajar banyak ajaran agama. Dia pun mempelajari Islam.

Setelah menghabsikan masa tinggal di Emiriah Arab Bersatu, Marketa memutuskan pindah ke Dubai. Di masa kecilnya, Marketa mengaku pernah dididik tentang ajaran slam yang tak memberikan tempat bagi wanita.

Penasaran dengan anggapan itu, Market mulai mempelahari Islam lebih dalam. Kebenaran pun muncul. Dia mencari Islam justru memberikan tempat terhormat bagi wanita.

Semoga Allah swt memberi dan mengekalkan hidayah-Nya pada Marketa dan mereka yang membaca artikel ini. Amien ya Rabb Al-Amien. (IH)

1 comment:

Anonymous said...

Cantik tu pinjaman sahaja,
Wang dan harta pun pinjaman juga,
Begitu pula kuasa dan pangkat.
Untuk Tuhan uji, siapa yg lebih baik amalan dan perlakuannya.
Apa erti semua keutamaan dan kelebihan jika dalam kehidupan yg kekal nanti, menderita.

"Wahai org org yg beriman bertaqwalah kpd Allah (swt) dan perhatikanlah apa yg kamu sediakan utk hari esok (Akhirat) kamu,..."

"Dan jgnlah kamu kecuali dlm (keadaan kamu) Islam."

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails