Wednesday, April 27, 2016

Awas! Serangan Musim Panas Ini, ISIS Sasarkan Pantai Eropah..


MILITAN IS/ISIS dilaporkan tengah merancang serangan-serangan di Eropah musim panas ini. Perisikan Itali mengingatkan, IS boleh menyasarkan pelancong dengan menyamar sebagai penjual ais krim dan kaos.

Surat khabar popular Jerman, BILD melaporkan, ISIS menghantar ahlinya untuk berpura-pura menjual ais krim dan makanan kecil lainnya, dan siap meledakkan bom yang disembunyikan di bawah kerusi berjemur di resort-resort Sepanyol, Perancis dan Itali.

Menurut BILD seperti yang dilaporkan oleh Daily Mail, Rabu (20/4/2016), badan perisikan Jerman, BND mengetahui plot ISIS tersebut dari badan-badan perisikan Itali. Pihak perisikan Itali mendapat maklumat mengenai rancangan keganasan tersebut dari sebuah sumber kredibel di Afrika.

Disebutkan BILD, para calon pembunuh tersebut telah menyusun rancangan konkrit untuk menyamar sebagai pelarian, yang menjajakan minuman dan cemilan, ataupun asesoris pantai dan baju-baju kepada para pelancong yang tengah bercuti.
Menurut BILD, rencana tersebut melibatkan penggunaan senjata automatik, bom bunuh diri dan bahan letupan yang disembunyikan di bawah pasir kerusi berjemur untuk pelancong.

Dituliskan BILD, himpitan kewangan yang mendera ISIS seiring gempuran koalisi antarabangsa, telah menyukarkan pergerakan tersebut dan aksi-aksi tentera. Oleh kerananya, ISIS kini lebih memilih target-target lunak di Barat dan muncul dengan idea untuk beraksi di resort-resort pelancongan.

"Ini boleh jadi dimensi baru keganasan. Pantai-pantai pelancongan tak boleh dilindungi," tutur seorang pegawai tinggi BND.

Pada tahun 2015 lalu, seorang lelaki bersenjata menembak pengunjung pantai di Tunisia. Sebanyak 38 orang terbunuh dalam pembunuhan itu. Daripada 38 korban jiwa, 30 orang di antaranya merupakan warga Inggeris. 

Awas dan berjaga-jagalah.. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails