Friday, April 29, 2016

Mengintip Kisah Kehidupan Harian Pondok Hidayatullah Tobelo, Maluku.

Untuk Shalat dan Buang Air, Santri Harus Angkut Air Satu Kilometer
Mereka perlu berjuang menempuh jarak kurang lebih satu kilometer mengambil air untuk kegiatan solat dan buang air.

MALUKU Utara, Indonesia: Beginilah rutin kehidupan seharian pelajar pondok atau para santri Hidayatullah Tobelo, Kabupaten Halmahera Utara, Maluku Utara.

Dalam jadual mereka bergilir-gilir mengambil air dengan menggunakan kereta sorong berisi jerigen yang ditarik menggunakan tenaga lembu. Mereka harus berjuang menempuh jarak kurang lebih satu kilometer mengambil air untuk kegiatan solat dan buang air santri. Sedangkan untuk mencuci dan mandi mereka tetap ke sungai.

"Kegiatan tersebut diatur dengan jadwal pagi dan petang," jelas Ustaz Taufikurrahman, pengasuh santri pondok pesantren Hidayatullah Tobelo yang akrab dipanggil dengan Ustaz Roman.

Santri Tobelo2
Untuk menyokong kegiatan belajar, salah satu keutamaan beliau adalah kewujudan air

Roman menambah, kerana mengangkut air dengan kereta sorong mengandungi jerigen cukup memakan tenaga tambahan, dan roda kereta sorong cepat bocor, serta jerigennya juga cepat rosak.. Maka untuk menyokong kegiatan belajar di lembaganya, ia sedang membenahi sarana pendokongnya, salah satu keutamaan beliau adalah kewujudan air.

"Sekarang sedang ada program lelongan untuk pengeboran air". Tambahnya.

Roman juga menceritakan bahawa di Tobelo satu-satunya pondok pesantren cuman Hidayatullah, dengan santri yang majoriti yatim pasca konflik rusuhan  yang berlaku sebelum ini. Sehingga untuk kos pendidikan semuanya percuma.



 
Konflik rusuhan. Boleh lihat Rustam Kastor Mantan Kasdam Trikora dan tokoh Maluku dalam bukunya, 'Konspirasi Politik RMS dan Kristen Menghancurkan Umat Islam di Ambon-Maluku' ...

"Yang penting santri sudah mau dan semangat belajar dulu". Kata Roman.

Roman berharap agar kegiatan belajar santri tetap berjalan dengan kondusif walaupun masih serba kekurangan kemudahan.



Ia pun mengharap sokongan dari pelbagai pihak terhadap program pendidikan yang ditekuninya melalui pesantren atau sistem pembelanjaran pondok. Sehingga melalui proses pendidikan di pesantren tersebut diharapkan akan lahir generasi muslim, generasi bangsa yang handal.

"Melalui proses pendidikan di pesantren ini diharapkan akan lahir generasi muslim, generasi bangsa yang soleh," tambahnya. (IH/Subliyanto)

2 comments:

Anonymous said...

WAHAI UMAT ISLAM BAHAYA DI HADAPAN KAMU

Kita telah menonton video-video yang menunjukkan pengganas-pengganas Kristian menyerang, membakar dan memusnahkan kampung, masjid, sekolah dan rumah-rumah umat Islam dll dan merompak, menyiksa, merogol dan membunuh bayi, kanak-kanak, remaja, orang dewasa dan orang tua yang bergama Islam di Bosnia, Kosovo, Maluku (Indonesia), Chechnya, Myanmar @ Burma, Thailand Selatan, Filipina Selatan, Xinjiang (China), Palestin dll.

Malangnya kita telah saksikan perpecahan umat Islam di negara ini kerana mereka menjadi pengikut ideologi-ideologi buatan manusia seperti sekularisme, pluralisme, liberalisme dll yang sesat dan menyesatkan manusia. Kelemahan umat Islam hari ini telah menyebabkan orang-orang kafir telah berani mencabar, menfitnah dan menghina agama islam dan umat Islam secara terang-terangan dan terbuka.

Umat Islam di negara ini mestilah sentiasa mentaati perintah Allah dan RasulNya dan bersatupadu untuk membela agama Islam dan umat Islam di negara ini kerana orang kafir tidak pernah redha terhadap umat Islam dan agama Islam:

Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut agama mereka (yang telah terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka): "Sesungguhnya petunjuk Allah (agama Islam itulah petunjuk yang benar". Dan demi sesungguhnya jika engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya (wahyu yang memberi) pengetahuan kepadamu (tentang kebenaran), maka tiadalah engkau akan peroleh dari Allah (sesuatupun) yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepada mu.
(Al-Baqarah 2:120)

Wahai umat Islam kembalilah kepada ajaran Islam dan hukum Allah supaya kehidupan kita dan negara kita diberkati oleh Allah di dunia dan akhirat.

Anonymous said...

PEMBETULAN PERENGGAN PERTAMA DI ATAS:

Kita telah menonton video-video dan membaca berita yang melaporkan pengganas-pengganas Kristian, Hindu, Buddha, Yahudi dll menyerang, membakar, mengebom dan memusnahkan kampung, masjid, sekolah dan rumah-rumah umat Islam dll dan merompak, menyiksa, merogol dan membunuh bayi, kanak-kanak, remaja, orang dewasa dan orang tua yang bergama Islam di Bosnia, Kosovo, Maluku (Indonesia), Chechnya, Myanmar @ Burma, Thailand Selatan, Filipina Selatan, Xinjiang (China), Palestin, Gujerat (India), Kashmir, Afghanistan, Iraq dll.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails