Wednesday, April 27, 2016

Jadikan Perlembagaan Turki Berasaskan Islam, Bukan Lagi Sekular: -Speaker Parlimen

. negara dengan majoriti penganut agama Islam, Turki harus mempunyai Perlembagaan berasaskan Islam bukan sekular. Speaker Parlimen Turki, Ismail Kahraman ...

TURKI, Selasa – Sebagai sebuah negara dengan majoriti penganut agama Islam, Turki harus mempunyai Perlembagaan berasaskan Islam bukan sekular.
Speaker Parlimen Turki, Ismail Kahraman dalam ucapannya berkata, selama beberapa dekad yang lalu, sekularisme telah menjadi asas kepada Turki moden yang dibentuk oleh Mustafa Kemal Ataturk.
Sekularisme telah menjadi asas kepada Turki moden yang dibentuk oleh Mustafa Kemal Ataturk.
Katanya, Mustafa Kemal mengasaskan negara pada nasionalisme Turki dan gaya Barat sekularisme atau pemisahan antara negara dan agama.
“Kita sebuah negara Islam, dengan itu kita harus mempunyai Perlembagaan berasaskan agama Islam. Sekularisme tidak akan wujud dalam Perlembagaan yang baru,” katanya ketika berucap pada persidangan Ulama dan Penulis di Istanbul hari ini.
Perlembagaan Persekutuan sebagai undang-undang tertinggi di Malaysia, memartabatkan Islam sebagai Agama Negara [Fasal 1 Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan] ...
Parti Keadilan dan Pembangunan (AKP) berakar umbi kepada politik Islam sekian lama mendesak untuk pindaan Perlembagaan semasa pemerintahan 13 tahun negara itu.
Pembaharuan itu adalah isu utama pada pilihan raya umum tahun lalu apabila AKP menegaskan bahawa Presiden sahaja yang berkuasa memegang Tuki terhadap sebarang ancaman keselamatan seperti pemberontakan Kurdish.
Sekularisme di Turki bukanlah mutlak walaupun selepas reformasi Ataturk kerana negara itu mempunyai badan khas kerajaan yang ditugaskan untuk mempromosikan Islam.
Namun, Ismail Kahraman berkata, beliau mahu kemenangan AKP sebagai sebuah politik Islam dapat berperanan lebih besar kepada agama Islam. – Agensi.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Mampukah Malaysia mengikut jejak Turki berubah dari negara sekular kepada Islam sepenuhnya?

1 comment:

Anonymous said...

Berita begini yg sangat ditakuti DAPig. Tu pasal dia lahirkan anak tiri x sedar diri yaitu PANdir.
Maklum la anak bodo, suh wat apa pon boleh.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails