Thursday, January 14, 2016

Pengalaman Kerja Australia.. RM28k-2bulan 21 Hari.. Mengembirakan!


Rezduan Rahman said...

AS'SALAM semua.. 

Saya ingin kongsi serba sedikit pengalaman dan sehingga kini saya masih mahu berkerja sebagai pemetik buah di Australia, ianya amat berbeza dengan cara berkerja di Malaysia. 

Apa bila mendengar berita tentang pekerjaan petik buah di Australia memberikan pendapatan lumayan saya tanpa membuang masa terus melayan internet dan mecari bagaimana cara ingin kesana dan berkerja, Akhirnya pada 3 mei 2015 saya berangakat ke Australia tanpa menggunakan sebarang egent , memohon visa sendiri dari sistem online dan ianya diluluskan selama 6 bulan..

Apabila saya tiba di Australia agak janggal bagi saya,saya terus menghubungi kontraktor ladang dan dalam masa 2 jam saya telah di jemput oleh beliau..

Tak pernah terfikir oleh saya bahawa begitu luas pandangan ladang di Australia, begitu besar dan luas! Dan setelah sampai diberikan tempat penginapan yg tidak berapa selesa tetapi saya tahu ni yg layak untuk seorg pemetik buah seperti saya, 

Keesokkan hari saya mula berkerja dan saya tidak percaya bahawa seorg pemetik buah boleh berjalan kaki 30km/ day, memang penat! Tetapi ini lah hakikat seorg pemetik buah! Yg hairan di Australia ialah waktu siangnya amat terasa panjang tetapi waktu malamnya terasa amat pendek, dan dimana mana anda berkerja anda akan mengalami keadaan yg sama, masalah majikan , masalah rakan sekerja, dll ..kerana masalah ada dimana mana , kitalah yg menguruskan masalah tersebut! 

Tetang solat tiada masalah disana makan minum juga tiada malasah, yg menjadi masalah sikap kita sendiri yg malas utk masak sendiri dan suka makan diluar, abis minggu abis gaji! Itulah sebenarnya yg banyak berlaku pada org kita disana, Apa pun itu hak masing2 ..

Tetapi hari yg paling gembira bagi saya adalah ketita pulang diMalaysia dengan membawa pulang rm28k selama 2bulan 21 hari amat mengebirakan! 

Hilang semua cerita penat , masalah itu masalah ini tidak timbul lagi! Bak kata org tua hujan emas di negeri org hujan batu di negeri sendiri, lebih baik di negeri sendiri?? Tetapi bagi saya jika kita tahu hujan emas di negeri org kenapa kita perlu pilih hujan batu? 

Bukan kan kita yg memelih cara hidup kita?? Sekiranya anda seorg independent man adalah tidak mustahil! Mencari rezeki dimana mana..ingat Allah lah BOS kita! Bukan majikan Anda! 

Hubungi saya +.......... Mohammad jika sesiapa yg ingin berkerja inshaAllah saya boleh bantu...Pikir positive!

2 comments:

Ibray said...

salam tuan tumpang tanya ada lg ke pluang krja di sana?

Unknown said...

tuan boleh terang kan sket cara hadapi imigrisen di sana agar tidak Nampak yg kita datang nk bekerja sbenrnya.. perlu booking hotel ke secara online dari malaysia?

ape tips & trick yg perlu kite kemaskan utk elak dihidui pihak berkuasa sane?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails