Saturday, January 16, 2016

Benarkah PH Hanya Kosmetik?

PAKATAN Harapan, yang dianggotai DAP, PKR dan Parti Amanah Negara (Amanah), perlu membuktikan bahawa ia mempunyai kekuatan tersendiri, sekali gus berupaya mengubah landskap politik Malaysia, demikian menurut penganalisis politik.
Tekad memeterai perjanjian kerjasama pada 9 Januari lepas, ketiga-tiga parti perlu membuktikan dan tidak mengulangi kesilapan lampau ketika bersama-sama dalam PR melalui gerak kerja dan keputusan kolektif sebagai satu gabungan politik mantap.
Pilihan Raya Negeri Sarawak tahun ini pastinya ditunggu-tunggu oleh banyak pihak untuk melihat sejauh mana kemampuan ketiga-tiga parti itu bekerjasama dan memberi impak kepada dunia politik tanah air.
Bertambah kukuhkah Pakatan Harapan selepas termeterainya perjanjian baharu itu?   

Kekal formula lama
Penganalisis politik bagaimanapun melihat perjanjian pakatan kali ini masih menggunakan model serupa dengan PR yang mengamalkan politik berasaskan kepada hubungan berasaskan kepentingan tertentu.

Prof Madya Datuk Dr Samsul Adabi Mamat

Pensyarah kanan Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Madya Datuk Dr Samsul Adabi Mamat berkata, perjanjian yang ditandatangani ketiga-tiga parti itu masih mengekalkan prinsip sama seperti ketika PR diwujudkan dahulu.
Perbezaannya cuma pada nama dan tanpa penglibatan Pas, yang kedudukannya kini diambil alih Amanah.
"Pembangkang telah pun kehilangan aset yang besar apabila Pas keluar daripada pakatan... mereka (pakatan) mengalami kemerosotan sokongan khususnya orang Melayu apabila Pas tidak menyertai mereka dan inilah realitinya," katanya kepada Bernama.

Dr Amini Amir,

Pensyarah Fakulti Ekologi Manusia Universiti Putra Malaysia (UPM), Dr Amini Amir, yang bersependapat dengan Samsul Adabi, berpandangan bahawa perjanjian itu sekadar kosmetik dan tidak membawa apa-apa keuntungan kepada rakyat keseluruhannya.
Beliau berkata, apa yang terjadi ketika PR boleh terjadi di dalam pakatan PKR, DAP dan Amanah.
"Apabila Pas keluar, sudah pasti Pakatan Harapan tidak kukuh dan kuat kerana yang menguatkan PR sebelum ini ialah Pas yang memiliki jentera yang besar. Amanah tidak setanding Pas meskipun parti itu diberikan peranan menggantikan Pas," katanya.

Retorik

Md Shukri Shuib

Pensyarah kanan Kajian Politik dan Antarabangsa Universiti Utara Malaysia, Md Shukri Shuib melihat tindakan mengadakan perjanjian itu hanyalah satu retorik politik.  
"Apa yang berlaku dalam pembangkang sebelum ini (PKR, Pas dan DAP) menyebabkan gabungan pakatan baharu ini (PKR, DAP dan Amanah) kononnya mahu lebih berwaspada sehingga membawa kepada perjanjian ini," katanya.
Md Shukri berkata pembangkang ketika ini sedang berusaha keras sehingga menuntut mereka mengadakan perjanjian berkenaan bagi mengikat ketiga-tiga parti, selain cuba menonjolkan kepada rakyat bahawa mereka juga mampu bertahan dan mencapai kesepaduan seperti BN.
"Persoalannya, jika sudah wujud pakatan yang baharu dengan perjanjian bersama maka apa akan jadi dengan pakatan sebelum ini yang melibatkan Pas terutamanya dalam hal pentadbiran kerajaan Selangor?
"Kerajaan Selangor nampaknya perlu membuang anggota Exco Pas dan menggantikannya dengan seseorang daripada Parti Amanah, itupun atas persetujuan dan perjanjian baharu yang dimeterai oleh ketiga-tiga parti. Tetapi, bersediakah Pakatan Harapan menguatkuasakan perkara itu atau adakah ini satu 'siri drama' pembangkang sebelum Pilihan Raya Umum ke-14?," katanya.

Gimik politik

Shamsul Iskandar Mohd Akin 

Merujuk kenyataan Naib Presiden PKR, Shamsul Iskandar Mohd Akin pada 9 Januari lepas yang dilapor sebagai berkata perjanjian itu menunjukkan komitmen serius Pakatan Harapan untuk menjadi 'government-in-waiting', penganalisis politik berkenaan berpendapat bahawa ia adalah sekadar gimik politik.
"Realitinya, mereka dah kemerosotan sokongan selepas PAS tidak lagi bersama mereka... ini hakikat yang mereka tidak boleh nafikan dan mereka juga tidak mampu menggantikan BN.
"Kenyataan ini dibuat sekadar untuk menunjukkan kepada umum bahawa pakatan masih lagi kuat meskipun tanpa Pas," kata Samsul Adabi.

Amini

Amini pula berkata: "Ia sekadar untuk mempengaruhi rakyat bahawa mereka semakin matang dan kukuh walaupun realiti adalah sebaliknya."
Perjanjian Pakatan Harapan antara lain berkenaan hala tuju pakatan termasuk proses dalam membuat keputusan membabitkan gabungan itu, calon pilihan raya dan kesetiaan terhadap kerjasama itu.
Perjanjian itu juga turut menggariskan langkah tegas termasuk memecat keanggotaan parti tidak sehaluan.

Sokongan Melayu pecah

Natijahnya, ke arah mana sokongan orang Melayu selepas penubuhan Amanah, yang berteraskan orang Melayu?
Melihat senario politik semasa ini, kedua-dua penganalisis politik ini berpendapat penubuhan parti Amanah akan membawa kepada perpecahan undi khususnya di kawasan majoriti Melayu.
Mereka juga yakin pertandingan tiga penjuru antara - Pas, Umno, Amanah - pasti tidak dapat dielakkan pada pilihan raya umum akan datang.
Amini berkata, dalam konteks Pakatan Harapan, Pas pastinya tidak akan mendapat sokongan padu daripada penyokong tegar pakatan itu sekiranya bertanding di kawasan majoriti Melayu yang turut ditandingi Umno dan Amanah.
"DAP dan PKR pastinya berhabis-habisan berjuang memastikan rakan sekutu mereka menang manakala Pas bukan lagi rakan sekutu mereka," katanya.

Samsul Adabi berpandangan ekoran pergolakan politik semasa khususnya melibatkan parti berteraskan orang Melayu akan menjadikan kumpulan atas pagar lebih ramai pada pilihan raya umum ke-14.
"Ini akan menyebabkan perpecahan di kalangan orang Melayu," katanya. - Bernama

4 comments:

Anonymous said...

Kata lah apa pun tetap tidak akan undi PAS lg kerana khianat PR dan sangat sukar untuk dipercayai terutama jika di ambang kemenangan atau diambang PRU, lihat apa mereka buat pd cikgu Bard dan di yg berlaku di Kota Damansara, DUN Kelantan perlu diserah pada UMNO balik dan MP kpd Pakatan Harapan

Mari Membangun Bersama Barisan Kepimpinan Cai

Anonymous said...

Mengundi untuk menegakan hukum Allah adakah PH sanggup berjanji/ikral akan menegakan hukum Allah

Unknown said...

Janji kosong bolehlah bilamana sampai skrg PAN masih x de perlembagaan..sbb tu PAN berani sain permuafakatan dgn PH..ini pun taktik PAN jgk supaya bila PAN tolak hudud nanti atas dasar konsesus PH, PAN x boleh disalahkan oleh org yg masih ada rasa syg pd Islam dlm PAN kerana PAN boleh beralasan masa sain tu belum ada perlembagaan.. Fikir2kan..

Unknown said...

Di Sg Aceh asalnya PAS yg bertanding tapi PKR yg mungkir janji..

Kota Damansara asalnya kerusi PAS tapi bila PKR letak calon sosialis PAS x boleh terima. Masih ingat TGNA pernah menolak bekas presiden PSRM Hussein alAttas utk bertanding di Kota Bharu!!?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails