Saturday, June 27, 2015

Siaran Kartun Nabi Muhammad, Al-Azhar Kecam.

Geert Wilders Anti Islam.. Haram jadah
KAHERAH – Universiti al-Azhar di Mesir kelmarin mengecam keras penyiaran kartun Nabi Muhammad oleh seorang ahli politik Belanda di sebuah stesen televisyen tempatan sebagai ‘imaginasi gila.’
Satu kenyataan universiti berkenaan turut menggesa umat Islam supaya “tidak mengendahkan perbuatan keganasan yang meloyakan ini,” sehari selepas sekitar 10 kartun biadab itu disiarkan oleh ahli politik anti-Islam, Geert Wilders semasa slot televisyen untuk parti-parti politik Belanda.
“Kedudukan Nabi adalah lebih tinggi dan lebih mulia untuk dicemari kartun seperti ini yang tiada moral dan standard peradaban,” katanya.
Dalam pada itu, Wilders berkata, dia membuat siaran biadab itu dengan alasan untuk mempertahankan kebebasan bersuara selepas dua pejuang melancarkan serangan ke atas satu pertandingan melukis kartun Nabi Muhammad di Texas sebelum mereka ditembak mati oleh polis.
Terdahulu, al-Azhar memberitahu bahawa matlamat Wilders adalah untuk mencetuskan kemarahan umat Islam di seluruh dunia.
Namun, ia turut memberi amaran bahawa tindakan ahli politik tersebut hanya memanfaatkan kumpulan-kumpulan militan yang akan menggunakan insiden itu untuk menyebar keganasan dan menggugat keamanan serta kestabilan di seluruh dunia. – AFP
Lihar sebelum ini...
E-Buku IH-99: Bermula Perang Hina Agama Di Eropah..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails