Sunday, June 21, 2015

Buka Puasa Percuma Islam & Bukan Islam Di Masjid Cardiff Wales UK.

KUMPULAN Muslim di Bandar Cardiff, Wales, UK, menyediakan menu berbuka puasa secara percuma di masjid mereka selama bulan Ramadhan. Pengurus Komuniti Muslim Cardiff Mohammed Ahmed Alamgir berkata pihaknya mengadakan menu berbuka setiap hari untuk kapasiti mencapai 400 orang.


Masjid di Cardiff Sediakan Buka Puasa Secara Percuma Selama Ramadhan

Makanan dan minuman percuma yang mereka sediakan, tidak hanya untuk para Muslim yang melakukan ibadah puasa, juga diperuntukkan bagi para non-Muslim ingin melakukan iftar bersama-sama.

"Kami menyediakan makanan untuk menamatkan puasa, disebut iftar, kepada siapa saja yang datang ke masjid pada saat mengakhiri puasa. Kita boleh makan sehingga 400 orang setiap malam. Kami berkongsi Ramadhan malam di mana kumpulan-kumpulan non-Muslim datang untuk berbuka puasa dengan kami, "kata Ahmed, dikutip dari Onislam, Sabtu (20/6).

Ahmed menyebutkan, pihaknya sudah sejak lama merancang perkara ini untuk dilakukan semasa Ramadhan. Sebab komuniti Muslim di Wales ingin menunjukkan berkongsi dengan rakan-rakan di masa bulan puasa, tidak hanya kepada saudara seiman, tetapi juga untuk saudara-saudara non-Muslim, sangat menyenangkan.

Pada detik-detik Ramadhan ini, Kata Ahmed pihaknya juga ingin menunjukkan kepada orang ramai indahnya menjalani bulan suci Ramadhan dengan meningkatkan amal ibadah dengan berkongsi.

"Program ini mendedahkan keindahan Islam bagi mendapatkan salah satu keperluan asas rakyat iaitu makanan," ujar Ahmed. (IH)


Peningkatan jumlah muslim di London terlihat saat salat Jumat.

Peningkatan jumlah muslim di London terlihat saat salat Jumat.
Peningkatan jumlah Muslim di London boleh dilihat pada solat Jumaat, bahkan pernah diumumkan solat di atas jalan raya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails