Tuesday, February 11, 2014

Kapten San Jin Gu & Tentera Korea Selatan Berbondong Masuk Islam.


Janji Ikrar Tentara Korea (syahadat)
IRAK - Sebanyak 38 tentera Korea Selatan secara spontan berikrar masuk Islam . Ke - 38 tentera Korea itu , satu orang diantaranya seorang komander bernama Kapten San Jin Gu sedang 37 lain adalah askar . Kapten San adalah salah satu komander Brigade 11 SF , pasukan perdamaian PBB dari Korea Selatan yang ditugaskan di Iraq . Kapten San dan pasukannya bertugas di wilayah Irbil , Iraq Utara .

Saat bertugas di wilayah tersebut , Kapten San Jin - Gu sering mengamati orang - orang muslim solat berjemaah di masjid . Kebetulan markas pasukannya berada dekat sebuah masjid . Ia sangat terpegun dengan gerakan - gerakan solat . Kerana dihinggapi rasa ingin tahu , ia cuba meniru seluruh gerakan solat dan dipraktikkkan dikamarnya sendirian .


Pada saat mempraktikkan itulah Kapten San Jin - Gu merasakan ada ketenangan , dan perasaan damai dalam hatinya . Itulah sebabnya , gerakan - gerakan solat tersebut kemudian ia jadikan program meditasi di pasukan yang ia pimpin ( di samping Yoga ) , dan ternyata sebahagian besar askar selepas memprakteikkan gerakan - gerakan solat tersebut merasakan hal yang sama , mereka juga merasa lebih tenang dan damai .


Sejak itu Kapten San berinisiatif mempelajari Islam untuk mengenalinya lebih dalam lagi , dan akhirnya ia memutuskan untuk memeluk Islam. Ketika niatnya ingin memeluk Islam disampaikan kepada askar - askarnya , ia berkata : 


"Aku telah menemui cahaya kehidupan yang sesungguhnya , aku ingin berada dalam cahaya itu , dan cahaya itu adalah Islam " . 
 
Tanpa ia duga , secara spontan 37 askar yang ia pimpin mengangkat tangan mereka , sebagai tanda ikut bersama komandannya untuk juga memeluk Islam . Subhanallah !
[Islamic Media Indonesia]

Lihat lagi..
E-Buku IH-43: Kisah-kisah Saya Pilih Damai... Islam

E-Buku IH-43: Kisah-kisah Saya Pilih Damai... Islam

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails