Friday, February 14, 2014

Erdogan: Turki Tak Akui Al-Sisi Jika Terpilih Jadi Presiden Mesir


Erdogan: Turki tak Akui al-Sisi jika Terpilih jadi Presiden Mesir
Perdana Menteri Turki Recep Tayyip Erdogan wawancara dengan TV Aljazeera

Perdana Mentri Turki Recep Tayyip Erdogan menegaskan bahawa negaranya tidak akan mengakui Abdul Fattah al - Sisi jika terpilih menjadi presiden Mesir atau siapa sahaja yang terpilih menjadi presiden Mesir . 

Dalam sebuah wawancara dengan Aljazeera , Khamis , (13/02/2014) , Erdogan mengatakan bahawa dirinya tidak mungkin menerima atau mengakui sistem rampasan kuasa tentera . 

Ia menambah bahawa pilihan raya umum Mesir yang akan berjalan jelas patut dipersoalkan . Turki mengetahui beberapa pengkudeta yang memperoleh peratusan tinggi dari hak suara namun dalam keadaan (rakyat) ketakutan atau semisal hal itu terjadi di Mesir . 

Erdogan juga menjelaskan bahawa presiden Mohammad Mursy telah memeperoleh 52 % hak suara dan rakyat Mesir sendiri berhak menuntutnya mundur dari jawatan presiden dengan cara - cara demokratik bukan tentera . 

Erdogan sangat menekankan persaudaraan antara rakyat Mesir dan Turki . Menurutnya , rampasan kuasa seperti ini tidak berhak bagi rakyat Mesir 

 Sebelumnya , hubungan Turki dengan Mesir sempat tegang pasca rampasan kuasa tentera terhadap Presiden Mohammad Mursy 3 Julai tahun lalu kerana kedudukan Turki menolak rampasan kuasa .Pada November lalu kerajaan kudeta menarik duta besar Mesir di Ankara dan mengurangkan perwakilan diplomatik sedangkan Turki tidak mengambil dasar sama .(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails