Saturday, February 15, 2014

Amerika Negara Paling Korup Di Dunia -Jackie Chan.

 
Jackie Chan.

HALAMAN HIBURAN

Warga Amerika Syarikat mengenal sosok Jackie Chan sebagai pelakon ceria dan punya kemampuan beladiri akrobatik dalam filem - filem laga seperti " Rumble in the Bronx " dan " Rush Hour " . Jackie cukup berjaya dalam seni bela diri yang dia padukan dengan komedi . 

Orang China mengenal Jackie , lelaki asal Hong Kong itu , tidak jauh berbeza seperti orang Amerika. Tapi mereka juga mengetahui apa yang tidak banyak diketahui warga Amerika : Jackie orang yang suka dunia politik . Dia juga adalah penyokong Parti Komunis China dan kerap mengkritik orang yang menentang pemerintahan Beijing , termasuk Amerika Syarikat .

Dalam wawancara dengan sebuah stesen televisyen China , Jackie pernah mengatakan Amerika adalah negara paling korup sejagat . Dia juga pernah mengecam rakyat China yang mengkritik negara mereka .


Ketika ditanya soal China Jackie memuji kejayaan negara itu dalam belasan tahun terakhir ." China cukup berjaya dalam beberapa tahun terakhir . Presiden kami mengakui ada masalah rasuah tapi kami sudah membuat kemajuan , " kata Jackie , seperti yang dilaporkan oleh akhbar the Washington Post , awal tahun lalu .


Saat ditanya bagaimana dengan Amerika ? Jackie menjawab , " Amerika negara paling korup di dunia . "


Jackie kemudian menjelaskan soal krisis ekonomi dunia saat ini . Menurut dia , krisis ekonomi bermula dari Amerika .


" Sewaktu saya diwawancara di Amerika saya katakan perkara yang sama . Saya bilang kini China sudah semakin kuat . "


Wawancara semacam itu boleh jadi tidak aneh lagi bagi warga China . Jackie sudah beberapa kali menimbulkan kontroversi lantaran kritiknya terhadap Taiwan dan Hong Kong yang menurutnya sudah kelewat kebablasan soal kebebasan .


Dalam hal sensor filem , dia pernah berkata , " Orang Cina harus dikawal . Jika tidak mereka boleh berbuat apa pun . "
(IH/M)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails