Thursday, August 01, 2013

Saksikan Sendiri Pembunuhan Di Raba'ah Adawiah. -Dr Syed Azman

Oleh Dr Syed Azman Syed Ahmad

Menangisi mayat-mayat penyokong Dr Morsi yang bergelimpangan



KUNJUNGAN singkat saya ke Kota Kairo pada kali ini adalah amat tragis sekali. Bermula dengan rampasan kuasa yang dilakukan oleh junta tentera serta penangkapan Presiden Dr Mohamad Morsi serta ramai pimpinan Ikhwan Muslimin yang merupakan episod awal kekejaman rejim tentera yang merampas kuasa di bawah pimpinan Jeneral As-Sisi.

Namun, saya amat tidak menduga apabila saya turut menjadi saksi kepada kekejaman rejim tentera ini membunuh rakyat yang tidak berdosa sesuka hati mereka tanpa sebaran belas kasihan.

Bertapa pilunya apabila melihat rakyat yang menyokong Presiden Morsi di tembak dengan kejam di hadapan mata kepala saya sendiri.

Saya ke medan Raba’ah Adawiah yang merupakan tempat berhimpun penyokong Presiden Morsi memenuhi permintaan sahabat-sahabat Mesir di sana untuk berbuka puasa bersama-sama mereka di medan tersebut.

Penulis [kiri sekali] berbuka puasa dengan penyokong Dr Morsi di medan Raba’ah Adawiah

Saya dapat melihat sendiri semangat serta pengorbanan yang begitu tinggi yang ditunjukkan oleh penyokong Presiden Morsi yang telah berkhemah di sana lebih dari tiga minggu walaupun di tengah-tengah musim panas di bulan ramadhan.

Bayangkan kesempatan bersama ratusan ribu rakyat yang berkumpul di tengah-tengah Kota Mesir bagi menuntut dikembalikan presiden mereka dan sekaligus menolak rampasan kuasa junta tentera.

Rata-rata yang hadir amat bersemangat sekali samada yang tua atau yang muda, yang kaya atau yang miskin, dari seorang pensyarah kepada seorang petani semuanya bersama di medan Raba’ah Adawiah bagi memperjuangkan hak dan menolak kekejaman tentera.

Pidato serta ucapan dari pimpinan Ikhwan Muslimin amat besemangat sekali dan mereka tidak sedikitpun menunjukkan mahu mengalah dan berundur dari perjuangan menegakkan hak mereka dan tuntutan demokasi di Mesir.

Hidangan berbuka puasa untuk ratusan ribu yang berhimpun di situ dapat dinikmati semua. Entah daripada mana semua makanan itu datang tetapi mencukupi untuk semua.

Kami berbuka puasa sambil berbincang tentang perkembangan yang sedang berlaku di Mesir kini. Semua yang saya temui amat besemangat sekali mahukan presiden mereka yang sah di bebaskan dan kembalikan semula kuasa kepada beliau.

Kami solat Maghrib dan Isyak serta bersolat Tarawih bersama-sama. Amat sayu apabila mendengar bacaan imam solat Terawih serta doa Qunut Nazilah yang dikumandangkan dalam setiap solat waktu dan solat Witir.

Namun, suasana aman damai selepas solat Terawih pada malam itu bertukar menjadi "kelam kabut" apabila terdengar tembakan dan siren ambulan yang bertali arus menuju ke hospital sementara yang terletak di Masjid Ibrahim di Raba’ah Adawiah.

Semua yang hadir diminta bertenang serta sama-sama bertakbir serta mengungkapkan ayat "cukuplah Allah sebagai penolong" berkali-kali.

Saya dapat melihat ratusan yang cedera serta puluhan jenazah yang di bawa ke belakang masjid. Para doktor yang begitu ramai cuba sedaya upaya untuk memberi pertolongan serta melakukan pembedahan segera kepada mereka yang cedera.

Sepanjang pengalaman di pelbagai tempat berkonflik dan bersama menyaksikan pelbagai tragedi, bagi saya inilah yang paling trajis dan amat memilukan dalam hidup saya.

Bertapa pilu apabila melihat mereka yang tidak berdosa di tembak tanpa rasa sebarang belas kasihan di hadapa mata kepala saya. Kebanyakan yang meninggal di tembak di kepala dan di leher mereka.
Begitu juga yang cedera parah yang di tembak di bahagian kepala dan perut mereka.

Inilah siri awal kekejaman yang sedang berlaku di Mesir selepas rampasan kuasa tentera yang didokong oleh Kuasa besar barat.
Mungkinkah sudah tidak ada istilah "hak asasi" bagi melindungi kumpulan dan parti Islam dari kekejaman tentera ini yang membunuh rakyat sesuka hati mereka?

Atau mungkinkah "demokrasi" dan gerakan Islam seperti Ikhwan Muslimin sudah tidak layak berada di gelangang demokrasi ini seperti yang di agung-agungkan oleh kuasa Barat dan sekutunya sehinggakan mereka boleh di lakukan sedemikian walaupun dengan membunuh tanpa sebarang rasa simpati dan bersalah?

Namun, saya yakin Ikhwan Muslimin dan pimpinannya akan bangkit dan melakar sejarah bertapa kekejaman terhadap mereka tidak sekali-kali mematikan semangat mereka untuk menegakkan keadilan walaupun ribuan yang dipenjarakan dan di bunuh dengan kejam.

* Penulis ialah Penolong Setiausaha Agung PAS. Boleh dihubungi melalui email: syedazmans@yahoo.co.uk dan twitter: @syedazman.


Lihat sebelum ini...
E-Buku IH-75: Dr Mohamed Mursi, Mujahid Akhir Zaman.

E-Buku IH-75: Dr Mohamed Mursi, Mujahid Akhir Zaman.



No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails