Friday, June 14, 2013

BN Tumbang Jika 25 Petisyen PR Menang -Dr Mohd Hatta Ramli

KL: Pakatan Rakyat mampu mengambilalih pemerintahan negara daripada BN, jika menang kesemua 25 petisyen PRU13 bagi kawasan Parlimen yang difailkan di Mahkamah Tinggi yang telah berakhir tempohnya kelmarin.

Parlimen Malaysia mempunyai 222 kerusi dan daripada jumlah itu, parti-parti yang bertanding memerlukan 149 kerusi untuk mendapatkan majoriti 2/3 serta 112 kerusi untuk membentuk kerajaan dengan majoriti mudah.

Ketua Pengarah Jabatan Pilihan Raya PAS, Dr Mohd Hatta Ramli berkata, berdasarkan perkiraan itu, Pakatan sememangnya sudah berkemampuan untuk mengambil alih pemerintahan daripada BN di peringkat Persekutuan jika menang 25 petisyen itu.

Menurut beliau, Pakatan kini telah memiliki 89 kerusi di Parlimen dan sekiranya menang 25 petisyen itu menjadikan jumlah kerusi yang dimiliki oleh Pakatan nanti sebanyak 114, melebihi dua kerusi untuk membentuk Kerajaan Persekutuan dengan majoriti mudah.

Katanya, namun proses untuk mengambilalih pemerintahan daripada BN itu tidak akan berlaku secara langsung jika 25 petisyen itu berpihak kepada Pakatan, sebaliknya mesti melalui pilihan raya semula bagi kesemua kawasan Parlimen terbabit.

“Syaratnya, Pakatan Rakyat mestilah menang dalam pilihan raya semula yang akan diadakan di 25 kawasan parlimen itu. Jadi syaratnya, kita kenalah bekerja kuat untuk mencapai kemenangan itu,” katanya ketika dihubungi.

Untuk rekod, Pakatan Rakyat telah memfailkan sejumlah 39 petisyen bagi pilihan raya kali ini. Dari jumlah itu 25 adalah kerusi parlimen manakala 14 lagi adalah kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun).(Hrkh)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails