Friday, July 20, 2012

Foto Bersejarah Merubah Dunia. (11-20)

11. Biafra (1969)
KETIKA Igbos di Nigeria Timur mendeklarasikan kemerdekaannya pada 1967, Nigeria memblokade negara yang berpengalaman, iaitu Biafra  Pada tiga tahun perang, lebih dari satu juta orang terkrban, terutama kerana kelaparan.

Pada masa kelaparan ini, kanak-kanak yang kurang protein banyak yang menderita penyakit kwarsiorkor ,yang menyebabkan ototnya lemah dan perutnya melilit. Kejadian tersebut menarik perhatian fotografer perang Don McCullin.

"Saya tercurahkan oleh pandangan mata saya terhadap 900 anak-anak yang tinggal di satu kamp pusat titik kematian" katanya. "Saya hilang seluruh minat untuk ambil gambar para perajurit waktu beraksi".

Komuniti dunia memberi intervensi bagi membantu Biafra, dan belajar.pelajaran utama berkaitan kelaparan diakibatkan perang, yang masih menghadapi persoalan sederhana.

12. Kebakaran Perusahaan Triangle Shirtwaist (1911)
PERUSAHAAN triangle shirtwaist selalu memelihara pintunya tetap terkunci bagi menjamin suaya perempuan imigran muda tetap tinggal bersama mesin mereka dan tidak mencuri segala sesuatu.

Ketika berlaku kebakaran pada hari Sabtu, 25 Mac 1911, di lantai lapan Pabrik New York City, rupanya kunci jadi penentu nasib pekerja-pekerjanya itu. Hanya dalam 30 menit,146 orang terkorban. Saksi berfikir pemilik bertaruh dengan cara keluar jendela menyelamatnya, kemudian membantu pekerja melompat.

Namun hal itu tidak terjadi. Bencana triangle ini membawa perang nasional terhadap keselamatan di tempat kerja.

13. Nagasaki (1945)
INI bukan gambar awan jamur yang pernah terlihat. Namun ini sebenarnya gambar atas kekuasaan yang tidak terbatas.

Pada 6 Ogos bom atom pertama mengorbankan kira-kira 80,000 orang dikota Hiroshima, Jepun. Tidak ada orang yang menyerah dengan cepat, dan tiga hari kemudian bom kedua meledak 500 meter diatas tanah di Nagasaki.

Angin bertiup,sinar yang panas mencapai beberapa ribu darjah dan radiasi menghancurkan segalanya, bahkan di tempat yang jauh. Menewaskan dan melukai sebanyak 150,000 orang pada masa itu dan lebih banyak lagi berikutnya.

14. South of the DMZ (1966)
KORESPONDEN dan fotografer di Vietnam seperti Walter Cronkite yang menulis di LIFE,selalu mengikuti pasukan kemanapun mereka pergi. Ia melaporkan berita tanpa sensor, masalah-masalah perajurit Amerika serta latar belakang kepahlawanannya diinformasikan dengan baik pada publik.

Reaching out merupakan salah satu contoh penting penceritaan yang kuat, muncul dari Vietnam. Foto berwarna, penduduk desa Vietnam yang diseksa, luka orang Amerika, di mana Larry Burrows mengambilnya.  LIFE menerbitnya bermula pada tahun 1962, secara pasti membentengi tangisan terhadap keberadaan Amerika di Vietnam..

Susan Sontag menulis di essai nya 'Menatap Perang' pada 9 Desember 2002. New Yorker. Burrows menjadi fotografer penting pertama yang melakukannya sepanjang perang secara berwarna. Kemudian Burrows terkorban semasa helikopter yang ditumpangnya ditembak jatuh di Laos pada tahun 1971.

15. Kematian Di Pantai (1943)
KETIKA LIFE memunculkan foto mengerikan dan kejam sekali di sebuah pantai di Papua Nugini pada 20 september 1943, majalah ini langsung menimbulkan banyak pertanyaan, "Mengapa mencetak gambar ini, bagaimanapun tiga anak lelaki Amerika mati di sebuah pantai yang asing"?

Di antara alasannya, "Kata-kata tak pernah cukup, kata-kata takkan dapat membuat kita melihat atau mengetahui dan merasakan seperti apa-apa yang sebenarnya terjadi"..

LIFE sebenarnya menerbitkan atas kebijaksanan pemerintah. Presiden Franklik D. Roosevelt, diyakinkan bahawa orang Amerika tumbuh dan berkembang terlalu puas dengan perang, hingga dia mengangkat  larangan gambar yang mendedahkan kes-kes Amerika Syarikat.

Gambar strock dan lain-lainnya ada di LIFE dan dimanapun ada pengaruh.publik dikejutkan atas realiti serangan, dimasukkan dengan resolusi untuk memenangkan perang yang lebih besar.

16. Birmingham (1963)
SELAMA bertahun-tahun,Birmingham di Alabama dipertimbangkan menjadi 'kota paling kuat kukuh dibahagian selatan'. Iaitu tempat populasi kulit hitam yang besar dan kelas kulit putih dominan yang sering bertemu dan membuka kerentanan.

Birmingham pada 1963 sudah menjadi Celebre asal usul gerakan hak-hak sivil kulit hitam. Iaitu semasa demonstran tanpa kekerasan yang dipimpin oleh Rev. Martin Luther King Jr mengulangi masuk penjara, dengan tanpa letihlelah meminta segregasi. Gambar orang-orang ini didorong oleh aliran tumpah ruah perjalanan dan menyokong perjuangan kaum kulit hitam.

17. Perang Crimean (1855)
PENYUMBANG dana dengan gaya artistik, Roger Fenton mengambil kuasa cat dan kemudian, mengambil foto pada display di pameran besar di Hyde Park pada 1851, dengan kameranya.Fenton menunjukkan lanskap dan potret serta foto anak Ratu Victoria di Kastl Windsor pada 1854.tahun berikutnya.

Dia ditugaskan oleh dealer cetak untuk membuat liputan perang Crimean,digaji oleh Inggris dan Perancis melawan Rusia. Jadi perang menjadi konflik pertama dengan semua rakaman foto yang substansial. Pertarungan kolera dan rusuk yang patah, menyelimuti laboratorium.dengan kereta kudanya Fenton menghasilkan 350 gambar.

Fenton pun dinobatkan sebagai fotografer perang, kerana bukan saja sponsor Fenton yang menginginkan melihat pembantaian atas semua bukti perang yang sedang berlangsung, tetapi juga Ratu.

18. Breaker boys (1910)
APA yang Charles Dickens kerjakan dengan kata-kata untuk menggambarkan London, Lewis Hine mengerjakan dengan foto atas laboran muda di Amerika Syarikat pada 1908. Komite buruh anak Nasional sudah berkempen menempatkan dua juta pekerja muda kembali ke sekolah ketika kelompok mengangkat Hine.

Orang asli Wisconsin berkelana separuh negara, mengambil gambar anak-anak yang sedang bekerja di lombong, perkebunan dan di jalan-jalan. Di sini dia memotret 'breaker boys' yang pekerjaannya memisahkan arang batu dari Slate,di South Pittson, Panderosa.

Suatu ketika gambar terarah ke publik dengan cara yang dingin dan negara memperlakukak hukum melarang buruh kanak-kanak.

19. Penerbangan (1903)
Pada 17 Desember 1903, dua mekanik basikal dari Ohio menunjukkan salah satu dari impian paling liar dari manusia.selama 12 detik mereka dapat terbang bebas.

Sebelum siang berakhir,Orville dan Willbur Wright dapat menjaga pesawat dari kain kabel dan kayu selama 59 detik. Warga yang ingin tahu melihat bagaikan sayap burung untuk terbang ke udara, dekat Kitty Hawk NC. Beberapa orang dapat percayai kisah Wright ini.

Meski menggunakan zaman manusia untuk boleh terbang, suatu ketika dua bersaudara ini membuat lompatan, pembelajaran mencapai syurga. Dalam 15 tahun momen penting ini, hampir seluruh elemen pesawat moden sudah dibayangkan meski belum dikembangkan waktu itu.

20. Oromontory Point (1869)
UPACAR ini dimulai pada 10 Mei 1869 sebagai Lokomotif Central Pacific di timur dan Lokomotif Union Pacific di sebelah barat, bertemu di Promontory Point, Utah, menandai selesainya jalur keretapi tran kontinental yang pertama.

Orang-orang yang menunggang kuda siap mengucapkan selamat pada kendaraan di zaman keemasan ini. Hasil karya ini menjadi brutal, pada suatu tahapan, di mana usaha guna terowong melalui tulangan marmer di pegunungan Sierra Nevada memerlukan waktu sepanjang tahun, hanya lapan inchi sehari kemajuan yang dicapai.

Pekerjaan ini amat menakjubkan. Tetapi ini juga merupakan contoh awal sebuah foto, pemanfaatan sebuah gambar sebagai alat hingga akhir. Folks Back East dapat melihat dataran pada siang hari, dimana sebuah kereta dapat membawanya di sepanjang jalur ke California. Dan para businesman cemas menunggu perdagangannya.
(IH)


 Lihat sebelum ini..
Bersambung..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails