Monday, March 19, 2012

Ini, Wanita Terpendek Di Dunia 62.8cm..

 Jyoti Amge

UNGKAP RAHSIA YANG MAHA AGUNG

JYOTI Amge berpendidikan di sekolah reguler dan baru saja mengikuti ujian sekolah menengah atas.

Seorang siswi India dengan tinggi badan 62.8 cm telah dinyatakan sebagai perempuan terpendek di dunia oleh Guinness World Records. Jyoti Amge mempunyai tujuh cm lebih pendek dibandingkan pemegang rekod sebelumnya, Bridgette Jordan, seorang warga Amerika.

Amge diberi penghormatan di kota Nagpur pada hari Jumaat 16 Mac 2012 bertepatan dengan ulang tahunnya yang ke-18. Penyerahan sertifikat disaksikan oleh kedua orang tua Jyoti Amge.

Dengan mengenakan pakaian tradasional India, sari, Amge berdiri di atas kursi di samping Rob Molloy yang duduk di kursi untuk memotong kueh ulang tahun.

Rob Molloy adalah juri rasmi untuk Guinness World Records. Amge puas hati atas rekodnya.

"Sangat menyenangkan untuk merayakan ulang tahun saya yang ke-18 dengan rekod baru, ini seperti hadiah tambahan ulang tahun," kata Amge.

"Saya bersyukur mempunyai ukuran badan seperti ini, bagaimanapun seandainya badan saya tidak kecil dan tanpa rekod dunia ini mungkin saya tidak dapat berkunjung ke Jepun dan Eropah, dan banyak negara menakjubkan lainnya," tambahnya.

Bintang Filem

Jyoti Amge mengalami achondroplasia, suatu bentuk kekerdilan, dan diperkirakan tidak akan berkembang lagi. Pada 2009, dia dinyatakan sebagai remaja terpendek di dunia dengan ketinggian 61.95 cm.

"Sesuai dengan panduan kami, Jyoti diukur tiga kali selama 24 jam oleh seorang dokter," kata Guinness World Records.

Sejak usia empat tahun Jyoti Amge mengikuti sekolah reguler dan baru saja menyelesaikan ujian sekolah menengah atas. Dia bercita-cita melanjutkan pendidikan di perguruan tinggi. Guinness World Records menyatakan Amge juga bercita-cita menjadi bintang filem Bollywood. (IH)

Lihat lagi..

E-Buku IH-22: Ungkap Rahsia Yang Maha Agung
E-Buku IH-22: Ungkap Rahsia Yang Maha Agung

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails