Tuesday, July 05, 2011

Model Bogel Gelek Yang Tergolek Muflis...

UNTUK DIJUAL...Albemarle House yang ditawarkan kepada sesiapa yang sanggup selepas bisnes wain Patricia runtuh.
UNTUK DIJUAL...Albemarle House yang ditawarkan kepada sesiapa yang sanggup selepas bisnes wain Patricia runtuh.

SEORANG bekas penari gelek dan model bogel yang popular dengan gelaran ‘janda paling kaya dalam sejarah’ selepas bercerai dengan suaminya, baru-baru ini mengisytiharkan dirinya muflis. Selepas bercerai daripada suaminya yang kaya-raya 21 tahun lalu, Patricia Kluge mendapat pampasan kira-kira RM4.9 juta.

Sering melayan keluarga diraja, jutawan dan selebriti di pusat hiburan mewahnya di Virginia pada 1980-an sebelum menceburi bidang penghasilan wain, memfailkan permohonan muflis bersama suami ketiganya. Apabila bercerai dengan bilionair media, John Kluge, pada 1990, Patricia, 62, dipercayai memperoleh kira-kira RM4.9 bilion. Wang itu dibelanjakan untuk membeli rumah agak 45 bilik Abemarle House yang terletak di atas tapak seluas 1,214 hektar di Virginia.

Pernah sekali membintangi filem lucah, The Nine Acres of Nakedness, Patricia dikenali sebagai hos parti yang dihadiri golongan kaya dan ternama. Bagaimanapun, gaya hidup wanita kelahiran Baghdad, Iraq, itu bertukar rupa apabila dia menghadapi masalah kewangan, manakala bisnes wain diusahakannya gagal mencatat keuntungan.

Dokumen permohonan status muflis Patricia menunjukkan, dia cuba menyelamatkan diri sejak tahun lalu dengan menjual pelbagai barangan yang dimiliki. Bersama suaminya, William Moses, tanggungan hutang mereka dianggarkan bernilai RM151 juta. Peguam pasangan itu, Kermin Rosenberg, berkata mereka kini meneruskan hidup sebagai orang muflis sambil cuba melangsaikan sedikit demi sedikit hutang masing-masing.

Patricia memperoleh hak ke atas Albemarle House dan tanah di sekitarnya selepas bercerai pada 1990. Bekas suami Patricia, Kluge, meninggal dunia pada September tahun lalu. Albermarle House dibangunkan dengan reka bentuk rumah Inggeris abad ke-18, bersama taman bertingkat, air pancut, kolam renang dan kabin tetamu.

Pada 1980-an, Patricia menjadikan rumah itu sebagai tempatnya melayan tetamu istimewa terdiri daripada keluarga bangsawan, tokoh korporat dan selebriti. Tahun lalu, Patricia berkata, dia tidak lagi tinggal di Albemarle House, sebaliknya menumpukan perhatian kepada bisnes wain.

Permohonan muflis dibuat selepas rundingan dijalankan dengan tiga bank utama yang membiayai bisnes Patricia gagal mencapai persetujuan. Kegagalan membayar hutang menyebabkan bank berkenaan menyita bisnes Patricia, selain Albermarle Houise dan sebuah lagi rumah mewah dalam pembinaan.

Rosenberg berkata, semua cubaan untuk menstruktur semula hutang Patricia tidak berjaya. Melalui permohonan muflis itu, aset pasangan Patricia - Moses kini diletakkan di bawah kawalan pemegang amanah dilantik mahkamah.

“Agensi itu bertanggungjawab menguruskan pembayaran semula hutang kepada bank,” katanya.

Bank of America memfailkan saman ke atas Patricia di Mahkamah Daerah Charlottesville dengan mendakwa wanita terbabit mengabaikan tiga pinjaman bernilai lebih RM69 juta untuk membiayai rumah serta tapak berkenaan. Pasangan itu turut kehilangan hak ke atas syarikat Kluge Estate Winery & Vineyard apabila gagal membayar semula pinjaman dari Farm Credit Bank bernilai RM105 juta yang merudum ketika ekonomi dunia lembap.

Tokoh perniagaan terkemuka, Donald Trump, membeli sebahagian besar bisnes Patricia pada April dan mendakwa mahu mengendalikan perusahaan berkenaan. Satu lagi bank, Sonabank, mengambil semula anak syarikat Vineyard Estates pada harga RM14.7 juta dalam satu lelongan awam.

Untuk mengumpul wang, tahun lalu Patricia pernah menyenaraikan pelbagai perabot antik dan barangan lain untuk dilelong. Lelongan pada Jun tahun lalu membolehkan mereka mendapat kira-kira RM45.6 juta. Patricia turut menjual kebanyakan barang kemasnya pada harga RM15 juta sebelum ini. - DM

The Fall of the House of Kluge Leads to the Rise of the Yard of Trump


Daily Mail
4 days ago
By ROBERT FRANK Billionaire divorcee Patricia Kluge turned to friend Donald Trump to ... In the history of rapid wealth loss, Patricia Kluge stands apart. ...
Wall Street Journal - 8 related articles - Shared by 100+
Trump tries to wrest control of Barbara Kluge estate- The Real Deal New York (blog)
Donald Trump Schools Bank Of America In A Super-Luxury Foreclosure ...- Business Insider

DMSebelum ini..

Lihat lagi...

E-Buku IH-28: Kisah-kisah Bogel
E-Buku IH-28: Kisah-kisah Bogel

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails