Friday, July 08, 2011

Mengapa Nora Danish Pilih Sek.Tahfiz Unt. Anaknya...

HALAMAN HIBURAN

KL 8 Jul 11: Mungkin tidak yakin dengan dasar pelajaran dan pendidikan kerajaan Malaysia sekarang dalam mengharungi masalah sosial, ramai yang perlu menghantar anak-anak mereka ke sekolah agama atau tahfiz, yang berpendidikan Islam.

Antaranya, pelakon Nora Danish, 29, mahu anaknya, Putra Rayqal Ramli Rizal Ashram, 2, memasuki sekolah tahfiz pada seawal usia empat tahun. Menurut Nora, sejak mengandungkan Rayqal lagi, dia mahu anaknya itu mendapatkan pendidikan agama secukupnya sebelum melangkah ke alam dewasa.

"Di zaman ini macam-macam masalah sosial yang kita boleh lihat dan bayangkan apa akan berlaku pada masa akan datang?

"Sebab itu saya mahu Rayqal diberikan pendidikan agama secukup-cukupnya supaya bila dah besar nanti dia tahu apa yang baik dan buruk dalam melalui sesebuah kehidupan. Saya mahu dia masuk syurga," katanya.

Tambah Nora, jika mengikutkan kata hati, terlalu banyak perkara yang ingin diaturkan buat anak tunggalnya itu.

"Kalau nak ikutkan saya nak rancang macam-macam untuknya, tetapi saya pun kena fikir, dia pasti mempunyai minat yang tersendiri.

"Apa-apa pun, saya tidak boleh menghalang keinginannya. Tidak kisahlah sama ada dia mahu bekerja dengan jabatan kerajaan, swasta, membuka perniagaan atau menjadi seorang pelakon. Yang penting, saya mahu dia menjadi seorang lelaki yang cukup ilmu agama dan bertanggungjawab," tegas Nora.

Bagaimanapun, kata pelakon itu, bekas suaminya, Rizal Ashram juga mempunyai impian yang tersendiri buat Rayqal di mana dia mahu Rayqal mengikut jejak langkahnya menceburi bidang sukan polo dan lumba kereta. Malah Rizal sudah pun membeli barangan sukan Polo untuk anaknya itu.

Namun kata Nora, setakat ini dia dapat melihat anaknya itu lebih ke arah meminati sukan bola sepak serta lumba kereta.

"Entahlah, saya pun tak tahu apa dia nak jadi besar nanti, tetapi berdasarkan kelakuannya, dia suka bermain bola.

"Malah apabila saya memandu, dia suruh saya bawa kereta lebih laju lagi," seloroh pelakon drama “Khurafat” ini.

Syarifah Aini antara artis yang menghantar anak ke sekolah agama. Begitu juga anak Uji Rashid sudah menunjukkan minat kepada dakwah dan agama. (IH)

Lihat sebelum ini..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails