Wednesday, July 06, 2011

Cari Titik Pertemuan Dlm Realiti Berbagai Agama -Dr Mohd Hasyim

Dr Mohd Hasyim sedang bercderamah di Majlis FKUB di Medan

Medan 2 Jul 11: Kalau kita ingin menghidupi kewaspadaan beragama atau 'wasber' di antara agama-agama, maka kita perlulah mencari titik pertemuan dalam realiti kehidupan kepelbagaian agama di negara-negara kita, Southeast Asia. Jangan diperbesarkan titik pertentangan dan ke'tidaksama'an antara agama-agama, demi keamanan serantau.

Demikian ucapkata Dr Hj Mohd Hasyim, mewakili rakan-rakannya dari Malaysia dalam 'Dailog & Percanangan Kewaspadaan Beragama (Wasber)' anjuran FKUB (Kerukunan Umat Beragama) Kota Medan, Indonesia.

Antara pembentang kertas kerja dari Malaysia yang dijemput ialah Dr Mujahid Yusuf Rawa, Chairman of Southeast Asia Network foe Interreligious Dialogue, Prof Dato' Dr Jamil Osman, Rektor Collage Insyaniyah Malaysia, dan Dr Azharuddin Sahil.

Juga dari Indonesia sendiri, Prof Dr Qasim Matar MA (UIN Makassar), Prof Dr Syahrin Harahap MA (Ketua FKUB) Medan, Pdt Dr Eric Johnson Barus (Kebanjahe Indinesia -Kristian), Drs Harkiman Racheman MA (Buddha), Dr H Maratua Simanjuntak (Ketua FKUB Sumatera Utara), Panindita Ir S Annadore (Hindu), Ir Djohan Adjuan & Pastor Yohanes Barualamsyah, OSC.

Menurut Dr Mohd Hasyim lagi, "Pada saya, memandangkan peratus penduduk Indonesia antara 60-90% Islam, sudah wujud kesatuan ke arah Kerukunan Beragama, maka di Malaysia yang jumlah Islamnya kira-kira 50%, maka sudah tentu lebih perlu lagi."
Dr Hj Mohd Hasyim menerima hadiah penghargaan dalam majlis tersebut.

Gong perasmian dipalu oleh Wali Kota Medan Rahudman Harahap. Dr Mohd Hasyim di tengah-tengah.

Akhirnya beliau yang juga dipilih sebagai moderater dalam forum tersebut membaca beberapa buah pantun Melayu sebagai penutup, antaranya pantun yang ditulis pada abad ke 14/15 dalam buku Sejarah Melayu..

Kalau roboh kota Melaka
Papan di Jawa saya dirikan
Kalau sungguh bagai dikata
Nyawa dan badan saya serahkan.

Ertinya antara Melaka (Malaysia) dangan Jawa (Indonesia), akan sanggup sama-sama roboh dan sama-sama naik. Begitulah harapan kita, antarapelbagai agama dan antara negara. Disambut dengan tepukan gemuruh para hadirin.

Dr Hj Mohd Hasyim adalah editor weblog Ibnu Hasyim. (Laporan Drs Mohd Rashidi Deraman)

Lihat sebelum ini..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails