Monday, May 09, 2011

Wanted Osama USD50J,Selesai. Yang Ini Bila Lagi?

CATATAN PERJALANAN: Medan-Banda Aceh 11

SESEORANG saya temui di lobi sebuah hotel di Bandar Aceh, berkata, "Osama, wanted dead or alive. Reward USD50 juta .. Semuanya selesai sekarang. Cuma yang ini belum lagi.."

Beberapa orang di situ terkejut, "Siapa?"

"Bunuhnya, dapat pahala dan dapat duit! Cuma kurang sikit USD 1 juta... Kalau berani, bunuh orang ini.."

"Siapa??"

"Dia adalah novelis Salman Rushdie yang terkenal dengan bukunya berjudul "Ayat-Ayat Setan" atau dalam bahasa Inggeris "The Satanic Verses". Dia cabut lari ke England setelah bukunya banyak timbulkan kemarahan umat Islam.. hina Islam! Hina Nabi Muhammad!!" jawab orang itu.

Teringat, Februari 1989. Ayatullah Khomeini menjatuhkan hukuman mati pada pengkhianat Salman Rushdie. Novel Salman, Ayat-Ayat Setan, dinilai Khomeini menghina Islam. Seorang pengusaha Iran kemudian menyediakan sejumlah hadiah bagi mereka yang dapat membunuh novelis asal India itu.

The Satanic Verses adalah novel ke-empat karya Salman Rushdie. Yang pertama diterbitkan pada tahun 1988. Sebahagian dari kisah hidup Nabi Muhammad SAW yang diputarbelitkan dengan niat jahat. Novel ini, menggambarkan tokoh utama, bernama Mahound (merujuk pada Nabi Muhammad) diceritakan secara kilas balik paralel dengan dua tokoh utama lainnya Gibreel Farishta dan Saladin Chamcha.

Di Great Britain, novel ini menjadi finalis Booker Prize tahun 1988, walaupun dikalahkan oleh Oscar and Lucinda karya Peter Carey yang menang Whitbread Award 1988 untuk novel terbaik tahun itu.

Namun bagi masyarakat Muslim, novel ini menghasilkan kontroversi yang luar biasa. Sebuah fatwa yang dikeluarkan terhadap penulis oleh pemimpin spiritual Iran, Ayatollah Khomeini. Hadiah 1 juta dollar telah diajukan kepada siapa saja yang membunuh Rushdie dan 3 juta dollar jika pembunuhnya adalah warga Iran.

Negara-negara lain segera ikut dalam kehebohan ini. Venezuela melarang buku tersebut dan mengancam 15 bulan penjara kepada siapapun yang membacanya. Sementara di Jepun, seorang penterjemah yang terlibat dengan buku tersebut ditikam sampai mati. Buku ini tidak boleh beredar di India, dan banyak yang dibakar pada demonstrasi di Britain. Novel ini juga menimbulkan kerusuhan di Pakistan pada tahun 1989.

Saya ingat, waktu itu saya pernah dipanggil berceramah di Yala, Thailand. Berceramah diperkarangan sebuah surau mewakili majalah Al-Ummah' yang saya pimpin waktu itu, sambil memegang senjata M16 plastik sebagai simbul kewajipan membunuh Salman Rushdie tersebut. Selepas itu diadakan perarakan dan berceramah di atas jeep pula, mengelilingi bandar Yala. Besoknya saya diberi tahu, terpapar gambar saya yang sedang berceramah di tv Thailand bahagian selatan. Ceramah-ceramah anti hina Nabi diadakan serentak di banyak negara di dunia, termasuk Malaysia.

Saya masih ingat, saya berceramah menekankan bahawa dalam Islam mesti ada orang yang membela kebenaran sewaktu Allah dan Rasulnya dihina. Maruah agamanya dicabar. Umat Islam tidak dayus. Apabila melihat suatu mungkar, apalagi dalam membela maruah Islam, hendaklah merubah 'dengan tangan' atau kekuasaan. Kalau tak boleh juga, perlu 'dengan mulut', dakwah, demontrasi dan lain-lain. Tak boleh juga, tanda teruk sangat, baru 'dengan hati', itupun termasuk dalam golongan yang paling 'lemah iman'nya.

Berkait mengenai maruah dan penghinaan ke atas Islam..

Sejarah mencatatkan kisah seorang Muslimah dari keturunan Bani Hashim.. Dia sedang berbelanja di sebuah pasar di kawasan negeri di bawah kekuasaan Romawi, di utara benua Asia, Yakni tepatnya di kota Ammuriah, kawasan Turki hari ini. Semasa sedang berjalan, Muslimah itu diganggu oleh seorang lelaki Romawi dengan menyentuh hujung tudung atau jilbabnya hingga dia secara spontan menjerit, "Wa Mu'tashamah....!" Ertinya, "Dimana kau Mu'tasim...Tolonglah Aku"

Siapa Mu'tasim? Dia adalah khalifah al-Mu'tasim, khalifah Bani Abbasiyah (833-842 Masehi). Tercatat dalam kitab 'al-Kamil fi al-Tarikh' karya Ibn Al-Athir. Peristiwa bersejarah tersebut terjadi pada tahun 223 Hijriyyah, dalam judul 'Penaklukan kota Ammuriah'. Ketika itu, al-Mu'tasim, khalifah di masa Bani Abbasiyah, sedang memegang gelas untuk minum. Bila didengarnya seorang wanita Muslim dilecehkan oleh tentara Romawi, Khalifah pun langsung berseru kepada panglima perangnya agar bersiap menuju Ammuriah, tempat dimana muslimah tersebut berteriak meminta tolong.

Puluhan ribu tentera dari gerbang ibukota di Baghdad hingga ujungnya mencapai kota Ammuriah, bergerak membela maruah muslimah ini. Berlaku pada April, 833 Masehi dari Baghdad menuju Ammuriah. Kota Ammuriah dikepung oleh tentera Muslim selama kurang lebih lima bulan hingga akhirnya takluk di tangan Khalifah al-Mu'tasim pada 13 Ogos 833 Masehi, sebagai pembebasan Ammuriah dari jajahan Romawi. Hanya bermula dari seorang Muslimah yang dilecehkan maruahnya!

Pada zaman Nabi Muhammad SAW pun ada kisah begitu!

Ada seorang tukang emas Yahudi Bani Qainuqa, dengan diam-diam dia ikat tepi baju seorang muslimah sehingga bila bangun menyebabkan tubuh muslimah itu tersingkap nampak aurat. Ertinya dia cuba menjatuhkan maruah seorang wanita Islam. Menganiaya kehormatan seorang Muslimah, bererti juga menghina agama Islam.

Waktu itu seorang lelaki Muslim kebetulan berada di sana. Demi mempertahankan maruah Islam dia membunuh orang Yahudi itu. Orang-orang Yahudi pun angkat geng, membalas dengan membunuh orang Muslim itu. Keluarga Muslim itu pun memanggil kaum Muslimin untuk membantu dan Nabi SAW., mengirimkan pasukan melawan mereka dan setelah 15 hari pengepungan seluruh suku Bani Qainuqa diusir dari Madinah. Subhanallah!

Pada masa pemerintahan Khalifah Umar bin Abdul-Aziz pula...

Beliau pernah mengirim surat kepada tahanan perang Muslim di Konstantinopel. Beliau mengatakan kepada mereka...

"Kamu menganggap dirimu sebagai tahanan perang. Padahal kamu bukan tahanan perang. Kamu terkunci di jalan Allah. Aku ingin kamu tahu bahawa setiap kali aku memberikan sesuatu kepada kaum Muslim, aku memberi lebih banyak untuk keluarga kamu... dan aku mengirimkan sekitar 5 dinar untuk setiap salah satu dari kamu...

.. dan seandainya bukan kerana aku takut bahawa diktator Romawi akan mengambilnya dari kamu, aku akan kirim lebih. Aku juga telah mengirim banyak untuk menjamin pembebasan setiap salah satu dari kamu tanpa memikirkan berapa biayanya. Jadi gembiralah! Assalamu Alaikum. "

Pernah terjadi di India sebelum tercetus pergaduhan umat Islam berpisah dari India menjadi Pakistan. Seorang anak muda dari Pesyawar dari utara, menyeludup masuk ke mahkamah India di selatan. Membunuh penghina Nabi depan hakim dalam mahkamah dengan pisau belatinya, cuma dengan sekali rembat sahaja.. Mangsa itu terbongkang jatuh. Tetapi dia tidak lari.

Dia menyerah diri sambil berkata, 'Inilah hukuman kepada orang yang menghina Nabi orang Islam terang-terangan (mencabar Islam dalam mahkamah bukan Islam dengan hujah liarnya), hujah-hujah ilmiah sudah tidak berguna lagi.. Nah, hukumlah!" Akhirnya beliau itu dihukum mati secara bersembunyi.

Tetapi mayitnya dicuri oleh orang Islam, diarak, dan dijulang sebagai 'As-syahid', akhirnya ditanam di perkuburan Islam. Menyebabkan bertambah bencinya orang Islam kepada penjajah Inggeris di India waktu itu. Saya telah tuliskan cerita ini agak panjang dalam blog ini, tetapi saya tak ingat lagi bila dan nama tajuknya...

Begitu juga dengan kes hina Nabi oleh Salman Rushdie ini. Menghina kepercayaan Allah dan Rasul orang Islam, suatu jenayah besar yang perlu dihindari kalau ingin wujudkan toleransi beragama, walaupun di dalam negara bukan Islam sekalipun. Ini bukan fanatik atau ekstrem. Itu jugalah yang dilakukan oleh AS kepada yang dianggap penghina negaranya walaupun penghina itu berada di luar AS, bahkan bukan rakyatnya. Osama Laden contohnya.. Beberapa warga Malaysia yang ditahan di Guatanamo, tanpa dibuktikan di mahkamah. Yang sudah dilebelkan pengganas, walaupun sebenarnya penentang itu bukan pengganas.

Ramai Muslimah yang dilecehkan kehormatannya oleh golongan mustakbirin, seperti yang berlaku di Afghanistan. Berapa banyak Muslimah yang berteriak meminta tolong dari kezoliman yang dideritanya? Berapa banyak kaum mustad'afin dan Muslimin yang ditawan pemerintahan ganas mustakbirin dan murtad? Bukankah sudah terdengar teriakan mereka dari celah-celah penjara di Guantanamo (Cuba), Abu Gharib (Irak), Bagram (Afghanistan), Gaza (Palestin) Nusa Kambangan (Indonesia), dan penjara-penjara AS, UK, bahkan di seluruh dunia?

Bukankah saudari Muslimah kita Afia Siddiqui sudah berteriak meminta pertolongan dari penjara pemerintahan Pakistan? Juga saudara Muslimah kita, Putri Munawaroh berteriak meminta pertolongan dari kezoliman penjara Mako Brimob? Dan ramai lagi golongan-golongan mustad'afin tertindas yang bukan dari golongan Islam saja, pun wajib dibela juga? Dan Salman Rushdie masih belum dihukum lagi.. masih berhutang darah lagi.

Oh, agak panjang dan berlarut-larut.. Akhirnya mari kita renungkan wasiat-wasiat ini.

  • Rasulullah SAW., bersabda, "Berikanlah makan pada seseorang yang merasa lapar, kunjungilah seseorang yang sakit dan bebaskanlah seseorang yang ditawan."
  • Beliau SAW., juga bersabda, "Adalah sebuah kewajiban bagi Muslim dari harta mereka untuk membebaskan orang-orang yang berada dalam tahanan dan membayar tebusan."
  • Syekhul Islam Ibnu Taimiyyah berkata, "Jika mereka menahan seorang Muslim, adalah sebuah kewajiban kita untuk tetap memerangi mereka sampai mereka membebaskannya atau mereka di musnahkan,"
  • dan dia juga berkata, "Membebaskan Muslim dari tahanan adalah salah satu kewajiban yang besar dan membelanjakan kekayaan untuk membebaskan mereka adalah salah satu bentuk mendekatkan diri kepada Allah yang paling baik."
  • Sahabat Umar Ibnu Khattab RA berkata, "Bagiku membebaskan seorang Muslim yang berada ditangan Musyirikin lebih aku sukai daripada seluruh Jazirah Arab." (Shahih Shahabi Jilid. 3).

Wallahu'alam bis showab!

Ibnu Hasyim
alamat: ibnuhasyim@gmail.com

KL 9 Mei 11.

Lihat keseluruhan catatan perjalanan ini..
E-Buku IH-39: Catatan Perjalanan Medan-Banda Aceh

E-Buku IH-39: Catatan Perjalanan Medan-Banda Aceh

1 comment:

abu shahid said...

Salam Bang Haji Hashim..

lama dah orang lupa pasai salman rushdie ni..

baguih Bang Haji peringatkan balik kebobrokan salman rushdie dan konco konco penentang Islam.

wassalam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails