Sunday, May 08, 2011

Penjelasan Isu Roboh & Bakar Masjid Di Medan..

Masjid itu...
CATATAN PERJALANAN: Medan-Banda Aceh 10

SEKUMPULAN ahli jamaah 18 orang sedang bermalam di Masjid Al-Ikhlas di jalan Timor Medan Sumut. Tiba-tiba, suasana menjadi panik, apabila mereka disergap oleh sekumpulan orang yang lebih kuat dan lebih ramai. Mereka dibawa ke Mapolresta Medan.

Waktu itulah, baru mereka tahu, rupanya penyergap mereka adalah pegawai keselamatan pemerintah. Maka pagi itu juga, mereka lihat sendiri Masjid Al-Ikhlas dirobohkan dan sudah diratakan sama dengan tanah. Peristiwa itu terbongkar beritanya, pada hari Rabu 4 Mei lepas. Kejadian ini dibantah keras oleh Forum Umat Islam atau FUI Kota Medan.

“Kami mengutuk keras pembongkaran masjid dan penyekapan 18 orang jamaah di Jalan Timor Medan yang dilakukan dengan cara kurang manusiawi,” ucap Ketua II FUI sumut, Afan Lubis dikantor FUI Jalan Brigjen Katamso.

Peristiwa ini lanjutan dari adanya rancangan membongkar masjid oleh Kodam I Bukit Barisan yang didengar oleh FUI Medan. Hal ini diperkuat dengan kehadiran tiga trak personil Brimob yang berada di sekitar masjid itu pada Selasa 3 April, kira-kira sebulan lalu. Konon, rencana pembongkaran ini dilakukan kerana tanah tersebut didakwa sebagai milik TNI Kodam I Bukit Barisan. [Sila lihat Bakar 6 Masjid, Tiada Dalam Berita .. (masjid ke 3)]

Sebelumnya, FUI Kota Medan yang diwakili Ketua I Bidang Hukum dan Pengerahan Massa Forum Umat Islam (FUI) Sumatera Utara Indra Suheri, mengajukan gugatan ke Pengadilan Negeri (PN) Medan mengenai pembongkaran Mesjid Al-Ikhlas itu. Gugatan itu telah didaftarkan di PN Medan dengan nomor register 220/Pdt.G/2011/PN-Mdn, pada 28 April 2011 melalui Tim Pembela Mesjid yang berjumlah 44 orang.

Selain itu, pihaknya juga berusaha mencegah pembongkaran Mesjid Al-Ikhlas dengan mengadukan kes itu ke Pemprov dan DPRD Sumut, Pemkot, DPRD dan Majelis Ulama Indonesia (MUI) Kota Medan. Kepada media, pihak TNI yang diwakili Kasdam I/Bukit Barisan Kolonel Arm Broto Guncahyo menjelaskan,

'..mesjid yang dibangun sejak tahun 1975 merupakan milik Detasemen Perhubungan Kodam (Denhubdam) yang markasnya telah berpindah ke kawasan Namurambe, Kabupaten Deli Serdang'.

Ketika awal dibina tahun 1975, Masjid Al-Ikhlas merupakan sebuah mushola yang dibangun untuk proses pembinaan mental di jajaran prajurit Denhubdam. Namun seiring perjalanan waktu, musholla itu diperbesar dan menjadi sebuah mesjid. Jamaahnya pula bukan hanya prajurit Denhubdam, tetapi juga masyarakat sekitar. Pihak TNI tersebut juga menjelaskan, bekas areal markas Denhubdam itu telah diruislag ke PT Gandareksa Mulya.

Dan opsi pengosongan tanah itu, untuk menjadikan kawasan pembangunan. Termasuk, bangunan masjid Al-Ikhlas. Proses ruislag itu telah mendapatkan persetujuan dari Kementerian Pertahanan, Mabes TNI, Mabes TNI-AD dan Kementerian Keuangan. Namun begitu, pihak FUI belum puas, kerana pembongkaran berlaku padahal proses hukumnya masih berjalan.

Meskipun Mesjid telah dirobohkan, mereka tetap akan mengadakan Shalat Jumaat di lokasi tanah mesjid tersebut. Hal itu dikatakan Ketua FUI Sumut, Heriansyah SAg didampingi Sekum FUI Sumut, Leo Imsar Adnan serta beberapa pengurus Ormas Islam lainnya, pada Rabu 4 Mri di Jalan Brigjend Katamso.

Setakat ini, pada saya masih belum jelas masalah pembongkaran dan pembakaran 6 buah masjid di Medan, Indonesia itu. Apakah kerana tuipan api krisis agama, atau tidakpuas hati umat Islam kepada pemerintahnya, atau juga kerana salah faham. Ulama dan pemimpin perlu menanganinya dengan betul.

Ibnu Hasyim (kanan) mengambil kesempatan bergambar bersama seorang penulis sejarah Aceh Tengku Ghazali Abdullah (kiri) selepas suatu seminar mengenai sejarah Aceh di bandar Lhoksuemawi, Aceh, tempoh hari..

Pendekatan teloransi beragama seperti yang dibawa oleh PAS dan Pakatan Rakyat di Malaysia akhir-akhir ini boleh difikirkan untuk diterapkan di sana. Jangan ikut semangat perkauman asobiah yang dibawa oleh parti UMNO, kerana ianya boleh mengeruhkan lagi suasana.

Contohnya seperti membakar isu Kristian akan menjadi agama rasmi Malaysia jika Pakatan Rakyat menang dalam pilihan raya umum 13 akan datang. Ingat perbalahan kaum berlaku pada 13 Mei 1969 di Malaysia hanya berlaku di bawah pemerintahan kerajaan UMNO-Perikatan, tidak di bawah pimpinan Kerajaan PAS di Kelantan. PAS adalah salah satu dari gabungan dalam Pakatan Rakyat. (IH)

Ibnu Hasyim
alamat: ibnuhasyim@gmail.com

KL 7 Mei 11.

Lihat keseluruhan catatan perjalanan ini..
E-Buku IH-39: Catatan Perjalanan Medan-Banda Aceh

E-Buku IH-39: Catatan Perjalanan Medan-Banda Aceh

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails