Friday, December 17, 2010

Misteri Khemah Ini.. Pelacuran Macam Jual Goreng Pisang.


Apa misterinya khemah-khemah ini? Khemah jual goreng pisang?

KHEMAH-KHEMAH atau tenda, boleh juga disebut pondok seperti di dalam gambar di atas ini kosong di sebelah siang. Tapi malamnya agak ramai yang datang. Walaupun ada hanya beberapa botol minuman ringan di atas sebuah meja, tetapi di belakangnya dalam kegelapan samar-samar itu, terdapat ramai wanita-wanita kupu-kupu malam berterbangan. Beberapa pelanggan sedang dilayaninya.

Beca kawan lamaku berhenti di situ. "Aku nak tunjukkan sesuatu yang menarik. Boleh bapak tulis ceritanya dalam blog bapak.." kata tukang beca kawanku itu.

Dia, namanya Ismail. Aku terjumpa dengannya, beberapa hari lepas, secara kebetulan.

"Bapak kenal aku nggak?" katanya kepadaku yang sedang jalan-jalan santai, malam itu di jantung kota kecil Tanjung Balai Asahan, Medan.

Ku renung lama-lama mukanya, "Oh. Apa tak kenal?"

Baru ku ingat dia antara ramai kumpulan anak-anak muda Tanjung Balai Asahan yang bekerja di Malaysia. Kami sering berhimpun beramai-ramai depan 'Restoran Pak Ya' Keramat Permai, berbincang beberapa masalah ekonomi masa depan, kadang-kadang hingga jauh malam dan pagi. Aku sentiasa menyerukan mereka supaya pulang ke Indonesia, cari makan dan bangunkan negara sendiri. Kini dia cuba mempraktiknya, walaupun terpaksa menarik beca.

Beca kami berhenti di salah sebuah pondok tersebut, dalam kegelapan yang samar-samar itu. Berbagai alasan terpaksa diberi oleh Ail (Ismail) tukang beca itu, kerana kami singgah tapi bukan melanggani mereka. Seorang anak gadis yang sudah tentu bukan gadis lagi menghampiriku, menawarkan langgan lacur dirinya. Katanya, dia baru lepasan sekolah, masih berumur 17 tahun. Ayah asal India, ibunya dari suku kaum Batak.

"Kamu memang cantik hidung mancung.." Aku memuji dan bertanya, "Adakah ayah kamu suka kamu bekerja begini?"

"Ayah aku nggak tahu. Aku keluar bila hari gelap dan pulang lepas larut malam. Setiap hari aku sentiasa ada di rumah. Ayah aku jarang ada di rumah." Dia beralasan.

"Kamu baragama Islam?" Aku tanya. Dia terus membaca Bismillah dan awal Fatihah. Untuk meyakinkan dia tetap Islam.

Difahamkan ada kira-kira 10 buah pondok pelacuran begitu. Kira-kira puluhan pula yang persembahkan karaoke, memikat golongan remaja. Bila pelanggan menyambut jualan mereka, mereka dibawa ke bilik sewa. Sewa bilik nya dikenakan 35,000 rp (lebih kurang RM10) untuk 'sekali lalu' puluhan minit. Sewa 'tuan tubuhnya' kira-kira 200,000 rp (RM70) sepanjang beberapa minit itu. Kecuali kalau dibawa keluar atau sewa dirinya sepanjang malam, lain harganya.

Di khemah-khemah ditempat terang pula, ada dijual kueh-kueh, jagung bakar, bubur dan makanan-makanan ringan waktu malam. Lokasinya, berhampiran dengan stadium, dan padang 'kuda putih' di kota itu. Ada lagi tempat-tempat pelacuran selain di hotel-hotel, di restoran pinggir jalan seperti di kawasan perkampungan Kristian yang pernah dirobohkan oleh Front Pembela Islam (FPI) beberapa tahun lalu. Kini tumbuh se mula, bahkan ada pula dibina kolam pancing dan khemah-khemah.

Bertopengkan pancing ikan oleh remaja, menjadi tempat pelacur memancing pelanggan. Di situ tidak perlu sewa bilik lagi, memadai dikerjakan (berzina) di bawah payung yang direndahkan sedikit. Di situ, mereka bebas minum arak yang dijual di situ. Orang Islam tidak marah lagikah (seperti FPI)? Aku pernah bertanya. Nak marah apa? Hampir 100% pelanggannya dan pelacurnya adalah mengaku beragama Islam. Membanterasnya adalah sama dengan memecah perpaduan umah.. Jawab penarik beca kawanku itu.

Astaghfirullah! Pelacuran macam jual goreng pisang. Apakah kerana miskin membawa kekufuran atau kekafiran? Miskin membuat mereka jadi pelacur?

Berhampiran Teluk Nibung Tanjung Balai Asahan.

Rumah-rumah dipinggir Sungai Asahan.

Rumah milik pribumi.

Rumah milik pribumi di pinggir jalan menuju Bagan Asahan

Bot-bot Nelayan di Bagan Asahan, pribumikah taukeh-taukehnya? Yang jelas, peniaga-peniaga kecil seperti motosikal di gambar ini (lihat buluh di belakang motosikal) penjual minuman nira, kereta surung penjual bakso (di sebelahnya) adalah milik bangsa pribumi.

Kita sambung catatan perjalanan ini lagi.

Ibnu Hasyim Catatan Perjalanan
alamat e-mail: ibnuhasyim@gmail.com
17 Dis, 2010
Surabaya.


Lihat catatan perjalanan di Tanjung Balai sebelum ini.

Bab I
Bab II
Bab III

Siri catatan perjalanan ini...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails