Sunday, December 12, 2010

Pakej Kahwin Bentuk Baru, Tanpa Bercintaan Lebih Dulu


BAHAGIA... Mohd Fairudz bersama isterinya yang kini berusia 28 tahun.
Kahwin tanpa bercinta-cintaan terlebih dahulu.. Mohd Fairudz bersama isterinya yang kini berusia 28 tahun.

KL 12 DIS 10: Mereka bukan saja memiliki pakej lengkap sebagai isteri termasuk wajah persis artis, malah boleh dijadikan teman hidup pada harga semurah RM14,000.

Itu bukan omong kosong, malah segelintir jejaka Malaysia beragama Islam menikmati saat manis melayari rumah tangga dengan wanita Maghribi yang dikatakan memiliki pelbagai kelebihan berbanding wanita tempatan dan negara jiran seperti Indonesia, Thailand dan Filipina.

Selain sama agama dan berwajah jelita, wanita dari benua Afrika Utara itu dikatakan berkulit gebu, subur, belum ‘tercemar’ dan akan mengabadikan sepenuhnya jiwa dan raga terhadap lelaki yang menjadi suaminya.

‘Trend’ yang semakin hangat diperkatakan itu didedahkan seorang lelaki yang berpengalaman empat tahun hidup bahagia beristerikan gadis Maghribi lepasan kolej, malah sudah mempunyai seorang anak.

Mohd Fairudz Mohd Yusoff, 34, berkata sehingga hari ini sekurang-kurangnya lapan lelaki di negara ini mengikut jejak langkahnya dan ia menjadi kenyataan di atas khidmat secara percuma diberikannya.

“Segala-galanya bermula apabila saya meletakkan paparan tawaran e-books mengenai bagaimana untuk melancong ke Maghribi dengan kos rendah di beberapa laman web forum dan pada masa sama saya turut memberitahu bahawa saya mempunyai isteri warga negara itu.

“Daripada paparan itu, ramai bertanya bagaimana saya bertemu jodoh dengan gadis Maghribi. Lalu, saya menceritakan pengalaman saya dan berkongsi maklumat pelbagai keistimewaan gadis Maghribi dari kawasan pinggir bandar.

“Malah berdasarkan pengalaman, kos untuk mengahwini mereka tidak semahal mana kerana mata wang kita lebih besar daripada mata wang mereka, Moroccan Dirham,” katanya.

Mohd Fairudz yang mempunyai pengalaman menetap di Maghribi kira-kira dua tahun mendedahkan, gadis dari kawasan dikenali dengan nama Agadiran Saf itu sangat menitikberatkan penjagaan diri dan kecantikan.

“Mereka mengamalkan mandi hammam iaitu mandi di bilik berwap dan menggunakan minyak argan yang membantu melambatkan kedutan pada kulit.

“Mereka juga pembersih dan menjaga makan, sebab itu mereka cantik,” katanya.

Menurut Mohd Fairudz, gadis berkenaan juga belum ‘tercemar’ kerana tidak dipengaruhi budaya luar seperti budaya Barat.

“Tiada budaya mempunyai kekasih atau keluar ‘berdating’ kerana mereka dikawal sepenuhnya ibu bapa dan taat kepada perintah. Jika mahu menyunting mereka sebagai isteri, jumpa ibu bapa mereka.

“Tak perlu ‘dating’ kerana jika ibu bapa setuju, mereka akur. Mereka perlukan seorang lelaki sebagai suami kerana mereka bukan wanita berkarier dan dijamin memberi layanan sempurna kepada suami,” katanya.

Golongan gadis terbabit juga biasanya suka menari hanya di kalangan wanita dan mereka tiada masalah untuk menari di depan suami untuk ‘menghangatkan’ suasana. Memandangkan mereka hidup dalam keadaan sederhana, mereka tidak akan meminta yang bukan-bukan daripada suami seperti wang yang banyak, emas atau permata.

Mohd Fairudz berkata, pengalaman dicurahkannya mendapat reaksi luar biasa dengan ramai memberi reaksi mengadu berdepan pelbagai kesukaran untuk mengahwini wanita tempatan kerana pelbagai sebab, antaranya perbelanjaan kahwin semakin mahal, sukar mencari cinta sejati dan berdepan pelbagai halangan serta kerenah sebelum berkahwin.

“Memikirkan apa salahnya berbuat perkara baik dan pada masa sama isteri saya mahu mendapatkan ramai teman sebangsa di negara ini, saya beri panduan dan menolong memperkenalkan gadis Maghribi yang membabitkan saudara mara dan rakan isteri saya.

“Ada yang ‘sangkut’ sehingga bergelar suami isteri,” katanya.

Menurut Mohd Fairudz, masalah bahasa dan makanan mungkin menjadi sedikit masalah, tetapi gadis Maghribi cepat menyesuaikan diri dan belajar.

“Sebagai contoh, isteri saya menggunakan bahasa Arab, namun selepas beberapa bulan di Malaysia dia semakin lancar berbahasa Inggeris dan semakin memahami bahasa Melayu.

“Begitu juga soal makanan, kalau dah jadi suami isteri, pandailah masing-masing menyesuaikan diri,” katanya.

Mohd Fairudz turut memberitahu, risiko isteri menimbulkan masalah selepas berkahwin juga rendah kerana mereka berada jauh daripada keluarga.

“Sebelum ini mungkin kita biasa mendengar, orang kita kahwin dengan wanita Indonesia atau Thailand.

“Kerana Malaysia dengan negara berkenaan tidak berapa jauh, timbul masalah seperti keluarga selalu datang.

“Itu belum lagi ahli keluarganya yang minta pinjam duit atau menumpang di rumah kita sebab tiada kerja sehingga menimbulkan masalah.

“Untuk gadis Maghribi, ia sukar berlaku kerana mereka tidak ada komuniti di sini dan keluarga berada jauh beribu kilometer. Susah untuk mereka buat hal, melainkan kita yang buat hal,” katanya. (Sumber myMetro)

Komen weblog Ibnu Hasyim: Suatu teknik perkahwinan bentuk baru dalam meng'globalisasi'kan praktikal umat Islam. Mengelakkan remaja dari penyakit 'pergaulan bebas (bukan muhrim)'.. Baik untuk dikembangkan.

5 comments:

Anonymous said...

salam...kalu dr hasyim nak ziarah morocco...selamat datang saya ucapkan.inshaallah student2 malaysia disini boleh membantu...Betulkah orang2 morocco sangat tak terdedah dengan dunia luar??

Anonymous said...

Artikel ini agak bias dan tidak memberi gambaran sebanr situasi di Maghribi.
Bagaimanapun sudah tentu mana-mana wanita Islam yang mengikut sunnah dan budaya Islam tidak akan menimbulkan masalah.
Yang menjadikan masalah adalah apabila tidak mengikut Islam. Dan cuba membuat perkara yang memang dilarang dalam Islam.
Dan jika ramai anak muda kita berkahwin dengan gadis Maghrib termasuk dari Algeria dan Tunis sudah tentu lebih ramai anak-anak kita nanti berbahasa Arab sebagai bahasa pertuturan di rumah. Dan semakin ramai yang akan faham tentang Islam.
Inilah yang sepatutnya diimpikan oleh semua keluarga Islam di Malaysia.
InsyaAllah semoga menjadi satu tren yang sihat.

Ibnu Hasyim said...

Al-hamdulillah, atas tawaran anda. Insya Allah, kalau ada kelapangan. Anon pertama.

Dengan itu, mungkin akan dapat gambaran sebenar tentang Morocco spt kata Anom kedua.

T.kasih.

Anonymous said...

salam..kalau saya nak b'kahwin dengan wanita maghribi tu macam mana ye?

Anonymous said...

Salam..mcm mne klau sye nk kwin dengan gadis dari maghribi??hrap abg dpat bntu dan terangkan pada saya..jasa baik abg saya amat perlukan

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails