Saturday, December 25, 2010

Jesus Adalah Nabiku, Kalau Beliau Ada Sekarang..


Catatan Santai

JESUS atau Isa dalam bahasa Arab, adalah Rasul kedua terakhir dan Nabi Allah yang telah dikirimkan kepada seluruh Ummat manusia. Beliau dipercayai oleh lebih dari 1.5 milion ummat Muslim di seluruh dunia terutama di negeri Timur. Jesus seperti ramai Nabi sebelumnya, menyeru kepada kaumnya untuk tidak hanya mengatakan mereka beriman pada Tuhan tetapi juga mentaati, menerima hukum, peraturan dan perundangan Pencipta.

Beliau memerintahkan kebaikan dan mencegah kemungkaran sepanjang masa, berdasarkan wahyu dari Tuhannya. Beliau menunjuki kaumnya untuk mencari ridha Pencipta dan tidak hnya mengejar manfaat dan ego masing-masing. Beliau menjadi sebuah model bagi mereka untuk diikuti sebagaimana sebuah contoh bagi mereka yang datang setelahnya.. sampai datangnya utusan terakhir iaitu Nabi Muhammad SAW.

Jesus berjuang melawan kerosakan masyarakat pada masa hidupnya. Kekejaman hukum buatan manusia, perzinahan, eksploitasi dan lain-lain sebagaimana Ummat Islam pada hari ini berjuang melawan kemunduran masyarakat dimana kita hidup sekarang. Sebagaimana juga alkohol, ubat-ubat terlarang, perjudian, rasuah dan pornografi telah menyeret masyarakat ke jurang kejahatan yang dalam, sama halnya pada masa Jesus yang masyarakatnya cenderung pada semua jenis kejahatan di bawah hegemoni kerajaan Rom.

Akhirnya, Jesus dan pengikutnya menjadi subjek tindakan kekerasan, dizalimi dan sampai beliau diangkat oleh Allah untuk dikembalikan kepada umat manusia pada akhir zaman. Kalau Jesus ada sekarang, sudah tentu beliau akan mempelupuri perjuangan menegakkan keadilan dan kedamaian, samada dalam negara atau luar negara. Beliau akan mendukung Jihad di Afghanistan dan Iraq sebagai lawan terhadap kongkongan kapitalis yang dipimpin oleh AS dan sekutu-sekutunya.

Sudah tentu beliau juga akan menyokong orang-orang Palestin sebagaimana mereka berjuang dan melawan penjajah harian, yakni bangsa terlaknat Israel dan sekutu mereka. Beliau akan menyokong jutaan Muslim Iraq yang telah dibunuh sebagai lawan dari AS dan UK yang bengis ganas. Pengganas-pengganas (AS & UK) itu meneriakkan pembomam keji mereka dengan kempen melawan 'pengganas' yang sebenarnya ditujukan kepada Muslimin di Iraq, Afghanistan, dan penegak keadilan di mana sahaja.

Jesus, jika ada pada masa ini, apakah akan menjadi pelarian Syiria dan Palestin di UK? Akan diasingkan dengan undang-undang baru 'pengganas'? Atau menderita dipenjara Belmarsh di Eropah, diculik oleh agen CIA terbang melalui salah satu penerbangan terkenal, ditangkap dan disiksa seperti banyak Muslim lainnya di teluk Guantanamo? Mengapa boleh jadi begitu?

Kerana Jesus seorang yang menyerah diri (Islam) kepada Allah SWT, menyeru seluruh manusia kepada hukum buatan Tuhan (Al Qur'an) sebagai lawan dari hukum buatan manusia. Beliau juga dilabel sebagai fundamentalis, radikal dan pembangkang. Melawan idea buatan manusia seperti kebebasan yang membawa ke'babas'an, demokrasi-demo mau kerusi dan sekulerisme. Lawan kerajaan yang benci kepada risalahnya.

Walaupun mereka sebuah barisan nasional atau internasional. Penguasa yang perkenalkan anti pengganas, mengISA dan mengasingkan tanpa pengadilan dalam usaha menindas kebenaran dan kalimat Tuhan.

Jesus, datangnya engkau sekali lagi, tanda dunia akan melalui adengan terakhir 'happy ending'.. Inilah peringatan untuk diriku dan kawan-kawan, sempena sahabat-sahabat kita dari kaum Kristian yang menyambut Krismas.

Ibnu Hasyim Catatan Santai
alamat e-mail: ibnuhasyim@gmail.com
25 Dis, 2010
KL

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails