Thursday, October 07, 2010

Galas: Strategi Guna Rahimi Osman -Chegubard

Rahimi Osman menunjukkan salinan laporan polis yang dibuat berhubung akuan bersumpah ditandatangani Jun 2008 pada sidang media di Klang hari semalaqm, adalah suatu strategi politik UMNO di DUN Galas. – Gambar oleh Choo Choy May

KL 7 OKT 10: Strategi menggunakan Rahimi Osman bekas pembantu Ketua Umum Pakatan Rakyat, dalam pilihan raya kecil Galas sudah mula dihidu beberapa hari lepas. Demikian Anggota Majlis Pimpinan Pusat (MPP) PKR Badrul Hisham Shaharin menjelaskan kepada The Malaysian Insider hari ini. Beliau juga menyifatkan Rahimi melancarkan kempen tersebut bagi pihak Umno hari ini selepas parti dominan BN itu sudah panik dengan kemungkinan pertembungan di kawasan majoriti Melayu.

'Strategi menggunakan Rahimi Osman' tersebut disifatkan oleh Badrul yang turut dikenali sebagai “Chegubard”, apabila peguam pasukan Datuk Seri Anwar Ibrahim, Sankara Nair dalam reaksi segera, menafikan dakwaan Rahimi Osman bahawa dia telah dipaksa menandatangani dua akuan bersumpah berkaitan kes liwat akhir Jun 2008.

Sankara berkata, sebenarnya Rahimi menandatangani akuan bersumpah itu secara sukarela selepas mengadakan pertemuan dengan peguam-peguam Anwar di Quality Hotel dua tahun lalu.

Sankara juga berkata Ketua Penerangan PKR Latheefa Koya, yang juga salah seorang peguam kes Anwar dalam kes liwat terbaru sekarang ditanggungjawabkan untuk mendapatkan tandatangan Rahimi pada akuan bersumpah yang dimaksudkan. Sedangkan petang semalam, Rahimi mendakwa beliau telah dipaksa mengaitkan Datuk Seri Najib Razak dan Datin Seri Rosmah dalam kes liwat kedua dihadapi Anwar dengan menandatangani dua akuan bersumpah.

Rahimi berkata beliau telah dipaksa menandatangani akuan bersumpah itu pada 28 Jun 2008, yang mendakwa Najib dan Rosmah mendalangi konspirasi terhadap Anwar dalam kes liwat melibatkan bekas pembantunya, Mohd Saiful Bukhari Azlan. Saiful pula mendakwa dia diliwat Anwar beberapa hari sebelum itu dan kes itu sedang berlangsung.

Laporan polis telah dibuat Rahimi kira-kira 3.03 petang semalam. Dalam laporan itu, Rahimi mendakwa beliau telah dipaksa menandatangani dua akuan bersumpah oleh Latheefa dan juga beberapa anggota parti di Quality Hotel akhir Jun 2008.

Cekgubard dalam kenyataan dikeluarkan menerusi blognya, berkata, “Dalam keadaan mereka sedang melakukan perang saraf memaksa semua percaya bahawa Melayu sudah benci Pakatan Rakyat dan mencintai Umno melalui Perkasa yang mendapat hak francais pembakar suhu perkauman, sudah tentu pilihan raya kecil di kawasan Melayu ini mencemaskan mereka.”

“Galas sukar buat Pakatan Rakyat untuk mengekalkan kerusi tetapi akan cuba yang terbaik.

“BN cemas dan mengarut bermula dengan nak lantik pemimpin yang mereka pinggirkan selama ini, Ku Li sebagai pengarah, Umno panik kerana kalau tewas Galas, maka retorik konon mereka dipuja Melayu akan hancur,” katanya.

Bakal calon kerusi Angkatan Muda Keadilan ini berkata, faktor pengikat Pakatan Rakyat, Anwar kini berada di Itali dan tanpa perlu menantinya serangan dituju kepada ketua pembangkang itu.

“Kempen BN sempena Galas bermula hari ini dengan ‘kick offnya’ dimulakan oleh Rahimi, bekas kakitangan di pejabat Anwar Ibrahim.

"Rahimi ini kononya hari (semalam) ini hadir di ibu pejabat Balai Polis Klang dengan menyatakan dia dipaksa membuat kenyataan bersumpah palsu,” katanya lagi.

Chegubard menambah, strategi menggunakan Rahimi sudah dihidu beberapa hari lepas, kononnya akan membuat aduan polis yang dia juga diliwat.

“Pelik juga sebab strategi itu mudah sangat dipatahkan kerana Rahimi ini pernah membuat akuan bersumpah dan rakaman audio visual menolak semua dakwaan Saiful, malah dia juga yang menimbulkan dan mengaitkan nama Ezam Mohd Nor sebagai orang yang terlibat dalam kes fitnah kedua ini.

Katanya, mungkin ‘perancang jahat’ juga sedar perkara ini, maka Rahimi sekadar mengaku dia dipaksa membuat akuan bersumpah palsu.

“Saya sendiri ada bersama beliau selepas Saiful membuat laporan polis dia diliwat. Rahimi oleh kerana kononnya takut, maka dia diletakkan di sebuah hotel dan beberapa teman saya diminta menjaga dan memenuhi keperluan Rahimi.

“Sepanjang dijaga selama kira-kira enam hari itu, dia bebas gunakan telefon, dia bebas ke sana ke mari termasuk ke Seri Pentas untuk menonton perlawanan bola sepak ketika itu.

“Malah ketika berbual dengan teman-teman yang menemani, beliau diberitahu betapa dia sedih kerana bagaimana Saiful boleh buat sedemikian rupa zalim terhadap Anwar,” katanya.

Badrul atau Cekgubard menyoal, “kalau dia kena paksa kenapa sekarang, kenapa dekat dengan Galas?”

Sementara itu, kedua-dua parti utama yang bakal bertanding di kerusi DUN Galas tidak kisah dengan tarikh pilihan raya kecil yang ditetapkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) semalam. SPR menetapkan pilihan raya kecil akan diadakan pada 4 November ini manakala penamaan calon pula dijadualkan 26 Oktober. (AK)

1 comment:

Anonymous said...

rahimi ni jambu jugak,ttak kene liwat jugak k?takkn DSAI tak berminat kot?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails