Friday, October 22, 2010

Bandar Maut, Kubur AS Di Afgahnistan.


IH 22OKT 10: BARU tak sampai sebulan, sepuluh keluarga yang melepas anak-anak dan suami mereka dari Camp Pendleton sudah dapat berita, bahawa mereka tidak akan balik lagi kerana terkorban di medan perang.

Minggu lalu, Batalyon ke-3 kehilangan 10 orang marinir mereka di Sangin, daerah Helmand. Yang tua berusia 26 tahun, dan yang termuda 19 tahun. Semuanya dalam tugas pertama ke Afghanistan. Salah satu dari mereka pernah bertugas di Irak.

Sangin di Helmand memang terkenal sebagai salah satu tempat paling berbahaya di Afghanistan. Di tempat ini terjadi sepertiga dari seluruh kematian tentera Inggeris. Bandar maut yang menjadi kubur penjajah AS di Afghanistan. Maka pihak Inggeris pun menarik keluar semua pasukannya dari kawasan itu beberapa minggu yang lalu.

Lance Kopral Alec Catherwood, 19 tahun, ditembak mati ketika meronda berjalan kaki. Lance Kopral Phillipe Vinnedge, juga berusia 19, terkorban dalam ledakan bom tepi jalan dalam kendaraan yang sama dengan Victor Dew, 20, Joseph Rodewald, 21, dan Justin Kain, 22. Lance Kopral Irvin M. Ceniceros, 21, terkorban ketika meronda, juga John Sparks, 23, James Boelk, 24, pemimpin pasukan Ian Tawney, 25, dan tertua di kelompok, Joseph Lopez, 26. (AK/abcnews)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails